Ishockey-VM flyttes fra Hviterussland

NIHF er glad IIHF nå har tatt en beslutning på at Hviterussland ikke skal være arrangørland av VM for herrer i 2021, i god nok tid til å få på plass en ny arrangør.

Hviterussland har i lang tid vært i internasjonalt søkelys knyttet til sitt styresett og myndighetens håndtering av menneskerettighetene. I tillegg har mange stilt seg spørsmål om landets utøvelse av Cocid19-situasjonener tilfredsstillende.

NIHF har i lang tid vært tydelige i vår holdning til Hviterussland som arrangør av VM, og vi har uttrykt vårt syn i saken både til det Internasjonale ishockeyforbundet (IIHF), alle andre deltakerland og ikke minst våre kollegaeri de nordiske landenesom vi har jobbet tett og godt med i denne saken, sier president i NIHF Tage Pettersen. Vi er veldig gladefor den konklusjonen IIHF gjennom dagens vedtak i council har kommet til,avslutter Pettersen