Invitasjon til pressekonferanse: Vil gjøre tacolefsa norsk

En av våre mest kjente matretter skal under lupa når konkurrentene i dagligvarebransjen setter seg sammen med forskningsmiljøene og næringsaktørene.

Torsdag 26. august skjer det noe historisk ved NMBU på Ås når «Partnerskapet for norsk matkorn og planteproteiner» samles for første gang.

Historisk fordi det er ikke ofte konkurrenter i dagligvarebransjen setter seg rundt samme bord. Videre fordi man i dette partnerskapet samler store aktører fra dagligvarebransjen, næringsaktører og forskningsinstitusjoner i et eget fora hvor norsk matkorn og planteprotein står i sentrum.

Målet er å bruke forskningen og utviklingen til å øke bruken av norsk korn og proteinvekster i mat. Styringsgruppa ledes av Egil Olsvik, som også er styreleder ved fakultetet BIOVIT, NMBU og tidligere konserndirektør i Nortura.

Det forpliktende samarbeidet favner kjente mataktører som blant andre Felleskjøpet Agri, Rema 1000, Coop, NorgesGruppen, Orkla, Läntmannen Ceralia, Norgesmøllene. Også de fire store forskningsinstitusjonene NMBU, Nofima, Nibio og Graminor deltar sammen med Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, BKLF og NHO Mat og Drikke i partnerskapet.

Partnerskapet har allerede identifisert sentrale satsingsområder, som inkluderer alt fra å øke norskandelen i matmel fra dagens ca 50 % til 90 %, og til hvordan vi skal gjøre tacolefsa helnorsk.

Velkommen til pressetreff i Husdyrfagbygningen, Oluf Thesensvei 6 ved NMBU, Ås torsdag 26. august kl 10.45.

Av praktiske årsaker ønsker vi påmelding innen onsdag 25. august klokken 14.

Det vil også være mulig å følge strømming av pressekonferansen.

Anker Infor-saken til Høyesterett16.9.2021 08:48:17 CEST | Pressemelding

Felleskjøpet Agri ble i dom avsagt av Eidsivating lagmannsrett 13. juli 2021 dømt til å betale Infor erstatning på 84 millioner kroner med tillegg av renter, og saksomkostninger på 50 millioner. -Vi mener dommen har klare rettslig prinsipielle spørsmål som må klargjøres, mellom annet for hvordan utfordringer i store IT-prosjekter i privat og offentlig sektor blir håndtert mellom partene, og at disse spørsmålene er av stor samfunnsmessig betydning. Vi har derfor anket saken til Høyesterett, sier Trine-Marie Hagen, økonomidirektør i Felleskjøpet Agri.

Halvårsresultat 2021, Felleskjøpet Agri: God drift og fremgang i flere markeder16.8.2021 11:07:23 CEST | Pressemelding

Felleskjøpet Agri hadde i første halvår 2021 et resultat før skatt på 373 millioner kroner. De underliggende resultatene er gode, men resultatet preges negativt av avsetninger på 206 millioner kroner knyttet til erstatningssaken mot Infor. Fremgangen Felleskjøpet oppnår i markedet er et resultat av god drift og kostnadskontroll, økt omsetning i detaljhandelsvirksomheten og positive valutaeffekter.