Invitasjon til pressekonferanse: Vil gjøre tacolefsa norsk

En av våre mest kjente matretter skal under lupa når konkurrentene i dagligvarebransjen setter seg sammen med forskningsmiljøene og næringsaktørene.

Torsdag 26. august skjer det noe historisk ved NMBU på Ås når «Partnerskapet for norsk matkorn og planteproteiner» samles for første gang.

Historisk fordi det er ikke ofte konkurrenter i dagligvarebransjen setter seg rundt samme bord. Videre fordi man i dette partnerskapet samler store aktører fra dagligvarebransjen, næringsaktører og forskningsinstitusjoner i et eget fora hvor norsk matkorn og planteprotein står i sentrum.

Målet er å bruke forskningen og utviklingen til å øke bruken av norsk korn og proteinvekster i mat. Styringsgruppa ledes av Egil Olsvik, som også er styreleder ved fakultetet BIOVIT, NMBU og tidligere konserndirektør i Nortura.

Det forpliktende samarbeidet favner kjente mataktører som blant andre Felleskjøpet Agri, Rema 1000, Coop, NorgesGruppen, Orkla, Läntmannen Ceralia, Norgesmøllene. Også de fire store forskningsinstitusjonene NMBU, Nofima, Nibio og Graminor deltar sammen med Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, BKLF og NHO Mat og Drikke i partnerskapet.

Partnerskapet har allerede identifisert sentrale satsingsområder, som inkluderer alt fra å øke norskandelen i matmel fra dagens ca 50 % til 90 %, og til hvordan vi skal gjøre tacolefsa helnorsk.

Velkommen til pressetreff i Husdyrfagbygningen, Oluf Thesensvei 6 ved NMBU, Ås torsdag 26. august kl 10.45.

Av praktiske årsaker ønsker vi påmelding innen onsdag 25. august klokken 14.

Det vil også være mulig å følge strømming av pressekonferansen.

Felleskjøpet Agri har en omsetning på 20,2 milliarder i 2022 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe.

Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av i rundt 39 000 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.