Hofseth International

Invitasjon til pressekonferanse med Hofseth og Ovum

Mandag 5. September klokken 11.00 inviterer Hofseth og Ovum til en pressekonferanse på Vestnes i Romsdal i anledning felles satsing på lukket oppdrettsteknologi. Anlegget Egget som nylig ble sjøsatt i Romsdalsfjorden står sentralt i satsingen.

Målet er å eliminere de fremste miljøutfordringene i norsk havbruksnæring – lakselus og rømt oppdrettslaks.

Under pressekonferansen vil administrerende direktør i Hofseth, Roger Hofseth, og administrerende direktør i Ovum, Cato Lyngøy redegjøre for endringer i eierskap, og presentere videre planer og ambisjoner for prosjektet. De vil også svare på spørsmål.

Deretter vil fremmøtte journalister bli invitert med om bord på Egget for å ta det i nærmere ettersyn. Det vil bli gode bildemuligheter.

Teknologien bak Egget er utviklet av selskapet Ovum (tidl. Hauge Aqua Solutions). Egget® fikk tildelt 6 utviklingstillatelser i 2017. Det er disse som nå skal realiseres sammen med Hofseth. Pilot-Egget® er nå klart for å settes i produksjon.

Pressekonferansen vil finne sted kl. 11.00 ved Vestnes Fjordhotell. Deretter blir det frakt videre med båt til lokaliteten hvor anlegget ligger.

Dersom ditt mediehus ikke har anledning til å komme til Vestnes, men fortsatt ønsker å se pressekonferansen er det mulighet for å sette opp en stream. Gi oss beskjed innen fredag 14:00 dersom dere ønsker å se pressekonferansen digitalt.

For spørsmål, kontakt kommunikasjonssjef i Hofseth International

Jannicke Farstad, tlf 930 55 078, epost jafa@hofseth.no

Cato Lyngøy, tlf. 930 11 330, epost cato.lyngoy@haugeaqua.com

Om Hofseth International

Hofseth International
Havnegata 11
6005 Ålesund

Hofseth har hele verdikjeden i produksjon av laks i kort avstand på Sunnmøre og Romsdal. Med smoltanlegg i Tafjord, oppdrett i Storfjord, foredling på tre ulike lokasjoner på Sunnmøre og fabrikken til Hofseth Biocare på Midsund.

Hofseth er i dag en av de absolutt største arbeidsgiverne i Møre og Romsdal, med over 500 personer på jobb.

Følg pressemeldinger fra Hofseth International

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hofseth International på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hofseth International

Hofseth med helnorsk alternativ til Norwegian Gannet27.5.2021 06:00:00 CEST | Pressemelding

Hofseth International har kjøpt 49% av aksjene i prosessbåten Taumar. Utover å håndtere bløgging ved Hofseths egne oppdrettsanlegg vil båten tilby sortering i forbindelse med bløgging og slakting hos andre oppdrettere. Om ønskelig kan fisk transporteres direkte til Hofseths slakteri i Ålesund for sløying og pakking. Roger Hofseth sier at selskapet vil tilby et helnorsk alternativ til slaktebåten Norwegian Gannet.