Internasjonal undersøkelse: Nordmenn netthandler sjeldnest – Oslo på netthandelstoppen første halvår

Norge er, sammen med Finland, det vestlige landet hvor færrest oppgir de har handlet ukentlig eller oftere på nett i løpet av andre kvartal i år. Mest per innbygger er det netthandlet for i Oslo så langt i 2022. Berlevåg i Troms og Finnmark er den kommunen hvor det har vært handlet for mest per person.

Det viser Klarnas store internasjonale Shopping Pulse-undersøkelse*, hvor handlevaner i 13 av de største vestlige landene er kartlagt i andre kvartal 2022 – både ved hjelp av betalings- og shoppingløsningenes salgsdata og en representativ undersøkelse utført blant mer enn 14 000 personer.

1 av 4 nordmenn (23 %) oppga at de netthandlet ukentlig eller oftere i 2. kvartal. Det er noe høyere enn i fjorårets mest intensive shoppingperiode, 4. kvartal 2021. Storbritannia og USA har de ivrigste netthandlerne. Der var de tilsvarende andelene henholdsvis 44 og 43 prosent. Også langt flere svensker netthandlet ukentlig enn nordmenn (30 %).

Samtidig har andelen nordmenn som oppgir at de om ett år fra nå tror de vil gjøre hoveddelen av sine innkjøp på nettet økt med to prosent fra samme periode i fjor - til 36 prosent

Blant de mest digitaliserte, men foretrekker netthandel mindre enn de fleste andre

– Selv om Norge er en av de mest digitaliserte landene av alle de 13 vestlige markedene, har netthandelen en svakere posisjon her. Det viser at norske nettbutikker ikke får kundene sine på nett i samme grad som i land vi ofte sammenligner oss med. For nettbutikker som satse på ny teknologi og vil tilpasse seg kundenes forventninger finnes det helt åpenbart et mulighetsrom i norsk netthandel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Ifølge undersøkelsen mener hele 3 av 4 nordmenn (74 %) at nettbutikker kontinuerlig bør investere i teknologi for bedre å kunne møte de stadig økende forventningene kundene har til netthandelen. Sømløse betalingsløsninger og mer bruk av virtuelle prøverom er de to teknologiene som flest trekker frem som de viktigste.

Nordmenn mest opptatt av lave priser på nett

De to viktigste grunnene for nordmenn til å velge netthandel fremfor fysisk butikk er ifølge undersøkelsen knyttet til pris. De mener at prisene de får på nett ofte er lavere, og at muligheten til å sammenligne priser er bedre her.

– I en periode hvor levekostnadene for mange i Europa, inklusive Norge, øker, er det sannsynlig at prisbevisstheten og muligheten til å sammenligne priser på nødvendige innkjøp, altså smartere shopping, øker, sier Elvestad.

Innbyggerne i Oslo handlet mest på nett i første halvår 2022

Ifølge salgsstatistikk fra Klarnas mer enn 12000 norske butikker i første halvår i 2022, ble det netthandlet mest i Oslo. Der brukte de i gjennomsnitt åtte prosent mer per innbygger enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Deretter følger Nordland og Troms og Finnmark (syv prosent mer enn gjennomsnittet.)

Agder og Rogaland er de to fylkene hvor innbyggerne netthandlet minst gjennom Klarna i første halvår i år (henholdsvis 16 og 15 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen.)

– Siden pandemien kom, har Oslo vært på den norske fylkesnetthandelstoppen. Når vi ser til Sverige, er det også her i området rundt Stockholm det handles mest på nett. Det kan skyldes at spesielt i hovedstadsområdene er leveringstidene kortere og netthandel kan langt enklere dekke også mer hverdagslige innkjøp som matlevering på døren, mat til hunden og andre nye tilbud, sier Klarna Norges markedsdirektør.

Berlevåg kommune i Troms og Finnmark er den kommunen hvor det per innbygger ble netthandlet mest i første halvår 2022. Der ble det per innbygger handlet hele 53 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Deretter følger Steigen i Nordland (+ 44 %) og Årdal i Vestland (+ 43 %).

Av de 20 kommunene hvor det ble netthandlet mest i første halvår 2022, er syv i Nordland, fem i Troms og Finnmark og fire i Vestland.

Her er noen andre fakta om den norske netthandelen i første halvår i 2022:

• Den største veksten i netthandelen, sammenlignet med samme periode i fjor, var i Møre og Romsdal. Der gikk netthandelen opp syv prosent mer enn gjennomsnittsutviklingen for hele Norge i perioden.
  • De mest populære tidspunktene på døgnet å netthandle på i Norge er mellom klokken 20 og 22, med en topp rundt 21.
  • De kategoriene som flest nordmenn oppgir de har handlet på nett det siste kvartalet er klær og sko (45 %), underholdning (29 %) og elektronikk (28 %).
  • Den klart mest populære dagen å netthandle på er søndag etterfulgt av mandag. Minst netthandel gjøres det på lørdag. Deretter følger fredag.

Disse fylkene handlet mest på nett i 1. halvår 2022

132

Meløy

131

* Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 13 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q2 2022 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 14 114 respondenter (1096 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 400 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Danmark, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia og Frankrike.

** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1. januar-30.juni 2022. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket/ kommunen handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.

Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad