Klarna

Internasjonal undersøkelse: Nordmenn netthandler sjeldnest – Oslo på netthandelstoppen første halvår

Del

Norge er, sammen med Finland, det vestlige landet hvor færrest oppgir de har handlet ukentlig eller oftere på nett i løpet av andre kvartal i år. Mest per innbygger er det netthandlet for i Oslo så langt i 2022. Berlevåg i Troms og Finnmark er den kommunen hvor det har vært handlet for mest per person.

Det viser Klarnas store internasjonale Shopping Pulse-undersøkelse*, hvor handlevaner i 13 av de største vestlige landene er kartlagt i andre kvartal 2022 – både ved hjelp av betalings- og shoppingløsningenes salgsdata og en representativ undersøkelse utført blant mer enn 14 000 personer.

1 av 4 nordmenn (23 %) oppga at de netthandlet ukentlig eller oftere i 2. kvartal. Det er noe høyere enn i fjorårets mest intensive shoppingperiode, 4. kvartal 2021. Storbritannia og USA har de ivrigste netthandlerne. Der var de tilsvarende andelene henholdsvis 44 og 43 prosent. Også langt flere svensker netthandlet ukentlig enn nordmenn (30 %).

Samtidig har andelen nordmenn som oppgir at de om ett år fra nå tror de vil gjøre hoveddelen av sine innkjøp på nettet økt med to prosent fra samme periode i fjor - til 36 prosent

Blant de mest digitaliserte, men foretrekker netthandel mindre enn de fleste andre

– Selv om Norge er en av de mest digitaliserte landene av alle de 13 vestlige markedene, har netthandelen en svakere posisjon her. Det viser at norske nettbutikker ikke får kundene sine på nett i samme grad som i land vi ofte sammenligner oss med. For nettbutikker som satse på ny teknologi og vil tilpasse seg kundenes forventninger finnes det helt åpenbart et mulighetsrom i norsk netthandel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Ifølge undersøkelsen mener hele 3 av 4 nordmenn (74 %) at nettbutikker kontinuerlig bør investere i teknologi for bedre å kunne møte de stadig økende forventningene kundene har til netthandelen. Sømløse betalingsløsninger og mer bruk av virtuelle prøverom er de to teknologiene som flest trekker frem som de viktigste. 

Nordmenn mest opptatt av lave priser på nett

De to viktigste grunnene for nordmenn til å velge netthandel fremfor fysisk butikk er ifølge undersøkelsen knyttet til pris. De mener at prisene de får på nett ofte er lavere, og at muligheten til å sammenligne priser er bedre her.

– I en periode hvor levekostnadene for mange i Europa, inklusive Norge, øker, er det sannsynlig at prisbevisstheten og muligheten til å sammenligne priser på nødvendige innkjøp, altså smartere shopping, øker, sier Elvestad.

Innbyggerne i Oslo handlet mest på nett i første halvår 2022

Ifølge salgsstatistikk fra Klarnas mer enn 12000 norske butikker i første halvår i 2022, ble det netthandlet mest i Oslo. Der brukte de i gjennomsnitt åtte prosent mer per innbygger enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Deretter følger Nordland og Troms og Finnmark (syv prosent mer enn gjennomsnittet.)

Agder og Rogaland er de to fylkene hvor innbyggerne netthandlet minst gjennom Klarna i første halvår i år (henholdsvis 16 og 15 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen.)

– Siden pandemien kom, har Oslo vært på den norske fylkesnetthandelstoppen. Når vi ser til Sverige, er det også her i området rundt Stockholm det handles mest på nett. Det kan skyldes at spesielt i hovedstadsområdene er leveringstidene kortere og netthandel kan langt enklere dekke også mer hverdagslige innkjøp som matlevering på døren, mat til hunden og andre nye tilbud, sier Klarna Norges markedsdirektør. 

Berlevåg kommune i Troms og Finnmark er den kommunen hvor det per innbygger ble netthandlet mest i første halvår 2022. Der ble det per innbygger handlet hele 53 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Deretter følger Steigen i Nordland (+ 44 %) og Årdal i Vestland (+ 43 %).

Av de 20 kommunene hvor det ble netthandlet mest i første halvår 2022, er syv i Nordland, fem i Troms og Finnmark og fire i Vestland. 

Her er noen andre fakta om den norske netthandelen i første halvår i 2022:

  • Den største veksten i netthandelen, sammenlignet med samme periode i fjor, var i Møre og Romsdal. Der gikk netthandelen opp syv prosent mer enn gjennomsnittsutviklingen for hele Norge i perioden.
  • De mest populære tidspunktene på døgnet å netthandle på i Norge er mellom klokken 20 og 22, med en topp rundt 21.
  • De kategoriene som flest nordmenn oppgir de har handlet på nett det siste kvartalet er klær og sko (45 %), underholdning (29 %) og elektronikk (28 %). 
  • Den klart mest populære dagen å netthandle på er søndag etterfulgt av mandag. Minst netthandel gjøres det på lørdag. Deretter følger fredag.

Disse fylkene handlet mest på nett i 1. halvår 2022

Fylke

Shoppingindeks, per innbygger**

Favorittkategori***

Oslo

108

Klær og sko

Nordland

107

Elektronikk

Troms og Finnmark

107

Sport og fritid

Møre og Romsdal

104

Underholdning

Viken

104

Underholdning

Trøndelag

102

Sport og fritid

Innlandet

98

Sport og fritid

Vestfold og Telemark

98

Hus og hage

Vestland

97

Elektronikk

Rogaland

85

Barneprodukter

Agder

84

Elektronikk

Disse 20 kommunene handlet mest på nett i 1. halvår 2022

Kommune

Fylke

Shoppingindeks, per innbygger**

Berlevåg

Troms og Finnmark

153

Steigen

Nordland

144

Årdal

Vestland

143

Rødøy

Nordland

142

Hemsedal

Viken

142

Aukra

Møre og Romsdal

141

Båtsfjord

Troms og Finnmark

139

Aurland

Vestland

139

Sømna

Nordland

138

Værøy

Nordland

138

Vardø

Troms og Finnmark

138

Bardu

Troms og Finnmark

137

Bykle

Agder

135

Vang

Innlandet

135

Målselv

Troms og Finnmark

134

Eidfjord

Vestland

134

Vik

Vestland

134

Herøy 

Nordland

132

Røst

Nordland

132

Meløy

Nordland

131

* Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 13 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q2 2022 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 14 114 respondenter (1096 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 400 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Danmark, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia og Frankrike.

** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1. januar-30.juni 2022. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket/ kommunen handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig. 

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.

Globalt har mer enn 400 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 5000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

Lanserer Get Inspired MAN: Norsk netthandelssuksess med ny storsatsing på menn13.9.2022 12:59:15 CEST | Pressemelding

Get Inspired er en av Norges største nettbutikksuksesser de siste 10 årene. Nå utvider selskapet målgruppen sin, og satser for fullt på menn. Ifølge en Klarna-undersøkelse handler flere norske menn enn kvinner ofte på nett, og tendensen er spesielt klar innenfor klær, sport og fritid. I oppstarten vil trolig den største kundegruppen likevel bli kvinner som kjøper til sine menn.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom