Internasjonal undersøkelse: Nordmenn netthandler sjeldnest – Oslo på netthandelstoppen første halvår
Det viser Klarnas store internasjonale Shopping Pulse-undersøkelse*, hvor handlevaner i 13 av de største vestlige landene er kartlagt i andre kvartal 2022 – både ved hjelp av betalings- og shoppingløsningenes salgsdata og en representativ undersøkelse utført blant mer enn 14 000 personer.
1 av 4 nordmenn (23 %) oppga at de netthandlet ukentlig eller oftere i 2. kvartal. Det er noe høyere enn i fjorårets mest intensive shoppingperiode, 4. kvartal 2021. Storbritannia og USA har de ivrigste netthandlerne. Der var de tilsvarende andelene henholdsvis 44 og 43 prosent. Også langt flere svensker netthandlet ukentlig enn nordmenn (30 %).
Samtidig har andelen nordmenn som oppgir at de om ett år fra nå tror de vil gjøre hoveddelen av sine innkjøp på nettet økt med to prosent fra samme periode i fjor - til 36 prosent.
Blant de mest digitaliserte, men foretrekker netthandel mindre enn de fleste andre
– Selv om Norge er en av de mest digitaliserte landene av alle de 13 vestlige markedene, har netthandelen en svakere posisjon her. Det viser at norske nettbutikker ikke får kundene sine på nett i samme grad som i land vi ofte sammenligner oss med. For nettbutikker som satse på ny teknologi og vil tilpasse seg kundenes forventninger finnes det helt åpenbart et mulighetsrom i norsk netthandel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Ifølge undersøkelsen mener hele 3 av 4 nordmenn (74 %) at nettbutikker kontinuerlig bør investere i teknologi for bedre å kunne møte de stadig økende forventningene kundene har til netthandelen. Sømløse betalingsløsninger og mer bruk av virtuelle prøverom er de to teknologiene som flest trekker frem som de viktigste.
Nordmenn mest opptatt av lave priser på nett
De to viktigste grunnene for nordmenn til å velge netthandel fremfor fysisk butikk er ifølge undersøkelsen knyttet til pris. De mener at prisene de får på nett ofte er lavere, og at muligheten til å sammenligne priser er bedre her.
– I en periode hvor levekostnadene for mange i Europa, inklusive Norge, øker, er det sannsynlig at prisbevisstheten og muligheten til å sammenligne priser på nødvendige innkjøp, altså smartere shopping, øker, sier Elvestad.
Innbyggerne i Oslo handlet mest på nett i første halvår 2022
Ifølge salgsstatistikk fra Klarnas mer enn 12000 norske butikker i første halvår i 2022, ble det netthandlet mest i Oslo. Der brukte de i gjennomsnitt åtte prosent mer per innbygger enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Deretter følger Nordland og Troms og Finnmark (syv prosent mer enn gjennomsnittet.)
Agder og Rogaland er de to fylkene hvor innbyggerne netthandlet minst gjennom Klarna i første halvår i år (henholdsvis 16 og 15 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen.)
– Siden pandemien kom, har Oslo vært på den norske fylkesnetthandelstoppen. Når vi ser til Sverige, er det også her i området rundt Stockholm det handles mest på nett. Det kan skyldes at spesielt i hovedstadsområdene er leveringstidene kortere og netthandel kan langt enklere dekke også mer hverdagslige innkjøp som matlevering på døren, mat til hunden og andre nye tilbud, sier Klarna Norges markedsdirektør.
Berlevåg kommune i Troms og Finnmark er den kommunen hvor det per innbygger ble netthandlet mest i første halvår 2022. Der ble det per innbygger handlet hele 53 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Deretter følger Steigen i Nordland (+ 44 %) og Årdal i Vestland (+ 43 %).
Av de 20 kommunene hvor det ble netthandlet mest i første halvår 2022, er syv i Nordland, fem i Troms og Finnmark og fire i Vestland.
Her er noen andre fakta om den norske netthandelen i første halvår i 2022:
- Den største veksten i netthandelen, sammenlignet med samme periode i fjor, var i Møre og Romsdal. Der gikk netthandelen opp syv prosent mer enn gjennomsnittsutviklingen for hele Norge i perioden.
- De mest populære tidspunktene på døgnet å netthandle på i Norge er mellom klokken 20 og 22, med en topp rundt 21.
- De kategoriene som flest nordmenn oppgir de har handlet på nett det siste kvartalet er klær og sko (45 %), underholdning (29 %) og elektronikk (28 %).
- Den klart mest populære dagen å netthandle på er søndag etterfulgt av mandag. Minst netthandel gjøres det på lørdag. Deretter følger fredag.
Disse fylkene handlet mest på nett i 1. halvår 2022
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Favorittkategori*** |
Oslo |
108 |
Klær og sko |
Nordland |
107 |
Elektronikk |
Troms og Finnmark |
107 |
Sport og fritid |
Møre og Romsdal |
104 |
Underholdning |
Viken |
104 |
Underholdning |
Trøndelag |
102 |
Sport og fritid |
Innlandet |
98 |
Sport og fritid |
Vestfold og Telemark |
98 |
Hus og hage |
Vestland |
97 |
Elektronikk |
Rogaland |
85 |
Barneprodukter |
Agder |
84 |
Elektronikk |
Disse 20 kommunene handlet mest på nett i 1. halvår 2022
Kommune |
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Berlevåg |
Troms og Finnmark |
153 |
Steigen |
Nordland |
144 |
Årdal |
Vestland |
143 |
Rødøy |
Nordland |
142 |
Hemsedal |
Viken |
142 |
Aukra |
Møre og Romsdal |
141 |
Båtsfjord |
Troms og Finnmark |
139 |
Aurland |
Vestland |
139 |
Sømna |
Nordland |
138 |
Værøy |
Nordland |
138 |
Vardø |
Troms og Finnmark |
138 |
Bardu |
Troms og Finnmark |
137 |
Bykle |
Agder |
135 |
Vang |
Innlandet |
135 |
Målselv |
Troms og Finnmark |
134 |
Eidfjord |
Vestland |
134 |
Vik |
Vestland |
134 |
Herøy |
Nordland |
132 |
Røst |
Nordland |
132 |
Meløy |
Nordland |
131 |
* Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 13 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q2 2022 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 14 114 respondenter (1096 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 400 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Danmark, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia og Frankrike.
** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1. januar-30.juni 2022. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket/ kommunen handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom