
Internasjonal undersøkelse: Nordmenn blant dem hvor flest vil handle enda mer på nett etter pandemien

Ifølge en stor global rapport som betaling- og shoppingløsningen Klarna har gjennomført, mener mer enn halvparten av de spurte nordmennene (53 prosent) at de vil gjøre mesteparten av sin shopping på nett det neste året.
– Samtidig som nordmenn absolutt ikke er blant dem som bruker netthandelen hyppigst, skiller de seg ut som et av landene der det netthandles minst idag men flest ser for seg å netthandle mye mer i tiden fremover. Det viser at det er et stort potensial for vekst, noe som nok pandemien også har bidratt til, sier ekspert på forbrukeratferd i Klarna, Viveka Söderbäck.
Den internasjonale rapporten «Shopping pulse» bygger på en representativ undersøkelse som er foretatt blant mer enn 9000 respondenter i syv europeiske land, USA og Australia i mars i år. Dette er så kombinert med dataanalyse av de mer enn 2 millioner kjøpene som foretas gjennom Klarna globalt hver dag.
Den viser at det er bare befolkningen i Sverige, Tyskland og Storbritannia som planlegger å legge en større andel av sin totale handel til nett enn nordmenn det neste året.
Dobbelt så mange svensker handlet på nett
Andelen nordmenn som i løpet av den siste måneden har handlet på nett er imidlertid, sammen med Finland, lavere enn i samtlige andre undersøkte markeder. Bare 1 av 10 nordmenn oppgir at de har handlet på nett minst en gang i uken i løpet av den siste måneden.
I Sverige er den tilsvarende andelen nesten dobbelt så stor (18 %). Klart oftest blir det imidlertid handlet i Storbritannia. Her har hele 37 prosent handlet på nett ukentlig i løpet av den siste måneden.
Handler minst dagligvarer på nett i Norge – ønsker å handle mest
Ifølge undersøkelsen er spesielt matvarehandel på nett flere nordmenn enn noen i noe annet marked, ønsker å gjøre mesteparten av på nett i fremtiden. Samtidig er Norge blant de landene hvor færrest oppgir at de handler dette på nett per i dag.
– Det viser hvor viktig pandemien har vært i å påvirke vårt handlemønster. I Sverige var netthandelen av mat langt mer moden før pandemien, og dette har tatt enda mer av enn i Norge. Det samme er tilfelle med apotekvarer. Ifølge denne undersøkelsen er det et enormt potensial for salg av dagligvarer og apotekvarer via nett i Norge, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mest populært med netthandel av erotiske artikler og underholdning
Fremdeles er det slik at det blir handlet mer i fysisk butikk enn på nett i de aller fleste kategoriene i Norge. Ifølge rapporten er det faktisk slik at det er bare to kategorier, underholdning og erotiske artikler, som nordmenn oppgir handler mer på nett enn i fysisk butikk.
Forbrukere i Sverige og Storbritannia er de som handler klart mest på nett i flest kategorier. Mens de spurte i Storbritannia oppgir at de handlet mest i hele 8 av 12 kategorier, følger svenskene like etter – med mest netthandel i 7 av 12 kategorier.
Samtidig ønsker nordmenn å kunne handle mer på nett enn i fysisk butikk, innenfor en rekke kategorier. I tillegg til apotekvarer og dagligvarer, hadde et flertall av nordmenn ønsket å handle blant annet mer bildeler, helse og skjønnhetsprodukter, smykker og tilbehør og barneprodukter på nett. Også produkter til hus og hage ønsker nordmenn å foreta størstedelen av sine innkjøp digitalt.
– Dette er kategorier som alt tyder på er modne for en digital transformasjon i Norge, sammenlignet med dagens tilbud og etterspørsel, sier Elvestad.
44 prosent av nordmenn har handlet klær på nett den siste måneden
Klarnas store undersøkelse viser også at nesten halvparten av alle nordmenn (44 %) har handlet klær på nett i løpet av den siste måneden. Bare 27 prosent har gjort et slikt kjøp i en fysisk butikk.
– Det har selvsagt en sammenheng med pandemisituasjonen vi står midt oppi. Samtidig er det fremdeles noe flere nordmenn som ønsker å bruke noe mer penger på klær og mote i fysisk butikk enn på nett når pandemien er over. Denne forskjellen er imidlertid ikke så stor. Nærmere halvparten av de spurte vil fortsette å handle mer mote på nett om et års tid, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Viveka SöderbäckEkspert på forbrukeratferdKlarna
press@klarna.comBilder





Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: