Klarna

Internasjonal undersøkelse: Nordmenn blant dem hvor flest vil handle enda mer på nett etter pandemien

Del

Etter ett år med pandemi og en voldsom vekst i netthandelen, har nordmenn flest planer om å gjøre unna enda mer av shoppingen digitalt det neste året.

Ifølge en stor global rapport som betaling- og shoppingløsningen Klarna har gjennomført, mener mer enn halvparten av de spurte nordmennene (53 prosent) at de vil gjøre mesteparten av sin shopping på nett det neste året.

– Samtidig som nordmenn absolutt ikke er blant dem som bruker netthandelen hyppigst, skiller de seg ut som et av landene der det netthandles minst idag men flest ser for seg å netthandle mye mer i tiden fremover. Det viser at det er et stort potensial for vekst, noe som nok pandemien også har bidratt til, sier ekspert på forbrukeratferd i Klarna, Viveka Söderbäck.

Den internasjonale rapporten «Shopping pulse» bygger på en representativ undersøkelse som er foretatt blant mer enn 9000 respondenter i syv europeiske land, USA og Australia i mars i år. Dette er så kombinert med dataanalyse av de mer enn 2 millioner kjøpene som foretas gjennom Klarna globalt hver dag.

Den viser at det er bare befolkningen i Sverige, Tyskland og Storbritannia som planlegger å legge en større andel av sin totale handel til nett enn nordmenn det neste året.

Dobbelt så mange svensker handlet på nett

Andelen nordmenn som i løpet av den siste måneden har handlet på nett er imidlertid, sammen med Finland, lavere enn i samtlige andre undersøkte markeder. Bare 1 av 10 nordmenn oppgir at de har handlet på nett minst en gang i uken i løpet av den siste måneden.

I Sverige er den tilsvarende andelen nesten dobbelt så stor (18 %). Klart oftest blir det imidlertid handlet i Storbritannia. Her har hele 37 prosent handlet på nett ukentlig i løpet av den siste måneden.

Handler minst dagligvarer på nett i Norge – ønsker å handle mest

Ifølge undersøkelsen er spesielt matvarehandel på nett flere nordmenn enn noen i noe annet marked, ønsker å gjøre mesteparten av på nett i fremtiden. Samtidig er Norge blant de landene hvor færrest oppgir at de handler dette på nett per i dag.

– Det viser hvor viktig pandemien har vært i å påvirke vårt handlemønster. I Sverige var netthandelen av mat langt mer moden før pandemien, og dette har tatt enda mer av enn i Norge. Det samme er tilfelle med apotekvarer. Ifølge denne undersøkelsen er det et enormt potensial for salg av dagligvarer og apotekvarer via nett i Norge, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Mest populært med netthandel av erotiske artikler og underholdning 

Fremdeles er det slik at det blir handlet mer i fysisk butikk enn på nett i de aller fleste kategoriene i Norge. Ifølge rapporten er det faktisk slik at det er bare to kategorier, underholdning og erotiske artikler, som nordmenn oppgir handler mer på nett enn i fysisk butikk.

Forbrukere i Sverige og Storbritannia er de som handler klart mest på nett i flest kategorier. Mens de spurte i Storbritannia oppgir at de handlet mest i hele 8 av 12 kategorier, følger svenskene like etter – med mest netthandel i 7 av 12 kategorier.

Samtidig ønsker nordmenn å kunne handle mer på nett enn i fysisk butikk, innenfor en rekke kategorier. I tillegg til apotekvarer og dagligvarer, hadde et flertall av nordmenn ønsket å handle blant annet mer bildeler, helse og skjønnhetsprodukter, smykker og tilbehør og barneprodukter på nett. Også produkter til hus og hage ønsker nordmenn å foreta størstedelen av sine innkjøp digitalt.

– Dette er kategorier som alt tyder på er modne for en digital transformasjon i Norge, sammenlignet med dagens tilbud og etterspørsel, sier Elvestad.

44 prosent av nordmenn har handlet klær på nett den siste måneden

Klarnas store undersøkelse viser også at nesten halvparten av alle nordmenn (44 %) har handlet klær på nett i løpet av den siste måneden.  Bare 27 prosent har gjort et slikt kjøp i en fysisk butikk.

– Det har selvsagt en sammenheng med pandemisituasjonen vi står midt oppi. Samtidig er det fremdeles noe flere nordmenn som ønsker å bruke noe mer penger på klær og mote i fysisk butikk enn på nett når pandemien er over. Denne forskjellen er imidlertid ikke så stor. Nærmere halvparten av de spurte vil fortsette å handle mer mote på nett om et års tid, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Ekspert på forbrukeratferd hos Klarna, Viveka Söderbäck
Ekspert på forbrukeratferd hos Klarna, Viveka Söderbäck
Last ned bilde
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Klarna ble grunnlagt i 2005 med en klar ambisjon om å få slutt på utrygg netthandel. I dag er selskapet en av Europas største banker, kjent for enkle, sikre og smidige betalingsløsninger.

Med mer enn 3500 medarbeidere i hele 17 markeder, er Klarna løsningen for mer enn 250 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.

I 2014 slo vi oss sammen med SOFORT og dannet Klarna Group.

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom