
Internasjonal studie: Nordmenn blant de mest optimistiske til egen økonomisk fremtid

Hele 40 prosent av de spurte nordmennene i en omfattende studie* foretatt i hele ni land som USA, Australia, Sverige, mener deres personlige økonomi vil bli bedre eller mye bedre om et års tid. Halvparten av de spurte mener den vil være like god som i dag. Svenskene er derimot langt mer pessimistiske.
– Det er en økende optimisme rundt egen økonomi i takt med at COVID-19 vaksinen blir distribuert og samfunnet sakte returnerer til det normale. Nordmenn, og da i særlig grad de unge, er spesielt optimistiske i forhold til egen personlig økonomi i nær fremtid, sier Klarnas internasjonale ekspert på forbrukeratferd, Viveka Söderback.
Les hele studien «Money Management pulse: Norway» her
Langt mer optimistiske enn svenskene
Bare 1 av 10 nordmenn mener de vil få det verre rent økonomisk om ett år. Til sammenligning oppgir hele 1 av 4 svensker det samme om sine økonomiske utsikter. Det eneste landet som er mer optimistiske enn Norge er ifølge rapporten USA. Her mener hele 49 prosent at de vil ha bedre økonomi om ett år enn i dag.
I den representative undersøkelsen som betalings- og shoppingløsningen Klarna har foretatt i de ni store markedene, har hele 9000 respondenter besvart spørsmål om egen personlig økonomi.
Blant de ivrigste til å spare – spesielt i investeringer
Her fremgår det også at i tillegg til å være et av de landene hvor flest er opptatt av personlig økonomi, er vi også blant de landene i undersøkelsen hvor flest oppgir at de planlegger å spare mer. I undersøkelsen, som ble tatt opp i mars i år, oppgir hele 1 av 5 nordmenn at de planlegger å spare denne måneden. Sparepengene blir som hos våre to nordiske naboer i større grad investert i aksjer, aksjefond og andre finansielle instrumenter enn i de andre landene i undersøkelsen. Hele 41 prosent av nordmenn oppgi denne spareformen.
– Flere rapporter har vist at nordmenn har både spart og investert mer det siste året. Med begrensningene som har vært både på reise, kultur og uteliv er det ikke unaturlig at mange har valgt å bruke pengene sine til dette, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Blant landene som er minst glad i kjøp med kontanter
Nordmenn er, foruten finner og svensker, de som er mest glad i å bruke kort når de betaler for seg i fysisk butikk. Kontanter er det bare svensker som foretrekker å bruke mindre av ved handling i fysisk butikk. Bruk av mobilen til å betale med er de mindre begeistret for i Norden enn spesielt de engelsktalende landene i undersøkelsen. Vi er derimot mer klare for å betale med smarte klokker og ønsker å bruke biometri (som øyeskanning og fingeravtrykk) til betaling i større grad enn i de andre landene.
* Markedene som er inkludert i studiet er USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Nederland, Norge Sverige og Finland.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Viveka SöderbäckEkspert på forbrukeratferdKlarna
press@klarna.comBilder





Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: