Klarna

Internasjonal julehandelsrapport: Nordmenn kjøper oftere julegave til kjæledyrene sine enn i de fleste andre land

Del
Hele 7 av 10 kjæledyreiere i Norge planlegger å kjøpe en gave til dyrene sine til jul. Nettsalget av kjæledyrprodukter som mat og annet utstyr går kraftig opp i Norge i ukene før julaften.

Det er i en stor global julehandelsrapport betalings- og shoppingløsningen Klarna har gjennomført i hele 16 land, inkludert Norge, dette fremgår.

Bare i USA planlegger en større andel av kjæledyreierne å kjøpe en julegave til disse enn i Norge.

– Det viser med all mulig tydelighet at i mange norske familier er kjæledyrene en helt naturlig del av familien. Når vi koser med noe ekstra godt og får pakker i julen, mener svært mange kjæledyreiere at også husdyrene våre fortjener noe ekstra, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Ifølge den store undersøkelsen er det spesielt kvinner og de mellom 18 og 35 år som ønsker å gjøre litt ekstra stas på kjæledyret sitt i forbindelse med julefeiringen.

Mens flest oppgir de skal kjøpe leker som gave (68 %) er også mat og klær/ tilbehør populære produkter. 

Hundefønere, dyreklær og masse julegodtebiter

Ifølge driftssjef i Multicom, Jørn Aarak, som eier nettbutikken Nettdyret.no, har antallet ordre nesten doblet seg de siste månedene sammenlignet med samme periode i fjor. Deres salgstall kan tyde på at stadig flere nordmenn behandler kjæledyrene sine som et familiemedlem som også fortjener en julegave og litt ekstra julekos.

– Det er en klar trend at stadig flere kjøper produkter til kjæledyrene sine som meget mulig blir gitt bort som julegaver inn mot jula. I tillegg til spesielt utvalgte julegodbiter til hunder, som faktisk snart er utsolgt, selger vi også mye dekken til hund. En av årets store trender til hund er en spesiell hundeføner, men også salg til både kaniner, gnagere, fugler og katter øker inn mot jul. Det blir nok mange gaver til kjæledyrene under treet i år også, sier Aarak. 

Størst økning i Oslo frem mot julaften

Ifølge salgsstatistikk fra Klarna økte nettsalget av kjæledyrprodukter fra Black Week og frem til julaften med hele 20 prosent for en gjennomsnittsdag, sammenlignet med året ellers.

Matmor ble helt sikkert ekstra populær, da det fremfor alt var kvinner, og de under 35 år, som økte kjæledyrkjøpene mer enn de andre gruppene. 

Klarnas statistikk viser og tydelig at salgene økte dobbelt så mye i Oslo som i landet ellers, da Oslo-boerne handlet hele 43% prosent mer i førjulsperioden, enn en gjennomsnittlig dag enn året ellers.

Mest kjæledyrprodukter gjennom Klarnas betalings- og shoppingløsninger handlet imidlertid innbyggerne i Innlandet. Der handlet de hele 26 prosent mer per person innenfor kategorien de siste knappe fire ukene før julaften sammenliknet med landsgjennomsnittet. Minst per innbygger ble det handlet i Trøndelag og Rogaland. 

Nordmenn gir flest julegaver til andres kjæledyr

Undersøkelsen som har blitt gjennomført i Norden, USA, Canada, Australia og New Zealand, i tillegg til en rekke vest- og søreuropeiske land viser også at nordmenn er i en egen klasse når det gjelder å kjøpe julegaver til andres kjæledyr. Hele 31 prosent av nordmennene oppgir at de planlegger å gi bort en gave til andres kjæledyr. Det er den klart høyeste andelen i alle de 16 undersøkte landene. I Sverige er den tilsvarende andelen på 17 prosent. 

Klarnas Shopping Indeks*

Dyreprodukter på nett

Fylke

Shopping per capita
(Nasjonalt gjennomsnitt=100)

Innlandet

126

Viken

114

Nordland

107

Troms og Finnmark

107

Oslo

103

Vestland

98

Vestfold og Telemark

96

Møre og Romsdal

86

Agder

82

Rogaland

79

Trøndelag

79

* Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling i kategorien dyreprodukter på nett i perioden 23.november 2020 - 24.desember 2020. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde. 

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye