Klarna

Internasjonal ferieundersøkelse: 1 av 7 nordmenn skal nakenbade i sommer

Del
15 prosent av nordmenn røper at de garantert skal nakenbade i sommer. Mest ivrige er menn og de mellom 18 og 25 år. Samtidig er badeshorts og bikini langt mer populært her hjemme enn i de fleste andre land. Norske menn er også de som er mest skeptiske til Speedoen.

Dette går frem av en internasjonal ferieundersøkelse* Klarna har gjennomført i Norge, Sverige, Danmark, Finland, USA, Storbritannia og Australia. Ytterligere tre av ti nordmenn sier at de kan komme til å nakenbade i sommer – gitt at muligheten skulle dukke opp. Bare amerikanere og finner er mer bestemt på nakenbad enn det nordmenn er.

Likevel er det slik at majoriteten av nordmenn velger badeklær når de skal kjøle seg ned i sommervarmen. Mer enn halvparten (52 %) forsikrer at de ikke har planer om å kaste badeklærne. 

Norske og svenske kvinner er de eneste som foretrekker bikini fremfor badedrakt

Sammenlignet med andre land i undersøkelsen skiller norske og svenske kvinner seg ut i forhold til hva de foretrekker å ha på seg når de bader. Norge og Sverige er de eneste landene hvor flertallet av de spurte kvinnene foretrekker bikini fremfor badedrakt (57 % for bikini mot 43 % for badedrakt i Norge.)

– Det er morsomt å se at nordmenn og svensker utfordrer litt, og foretrekker noe annet når det kommer til bademote. Det kan ha sammenheng med den litt mer avslørende motestilen vi har sett det siste året, med miniskjørt, utfordrende kutt og transparente materialvalg, sier Klarnas Fashion Director, Emilia de Poret.

Klarna har mer enn 12 000 norske nettbutikker som sine kunder. 

Norske menn mest skeptiske til speedo av alle landene

Det er ingen andre land hvor mennene er mer glade i badeshortsen sin enn i Norge. Hele 55 prosent oppgir at de foretrekker den når de skal bade. Norske menn er også, sammen med amerikanske menn, de som er minst begeistret for Speedo. Bare tre prosent foretrekker den lille badebuksen. Finske menn er klart mest glad i Speedo. Dette er faktisk det plagget flest finske menn foretrekker når de skal bade.

Friluftstrenden forsterkes: 403 prosent økning i salg av turstøvler

Klarnas internasjonale ferieundersøkelse viser også:

  • Friluftstrenden fra i fjor har bare forsterket seg inn mot årets sommerferie. Hele 42 prosent av nordmenn oppgir at de planlegger flere utendørsaktiviteter i år enn i fjor. Størst er det økte ønsket om flere utendørsaktiviteter hos de mellom 18 og 25 år.
  • Mens salget** av turstøvler gjennom Klarna har økt hele 403 prosent fra juni 2020 til juni i år, har også salget av gåstaver gått opp med 49 prosent i samme periode. Salget av vanntette jakker har også økt med 35 prosent fra juni for to år siden til juni i år.
  • De mest populære utendørsaktivitetene i sommerferien blant nordmenn er å gå turer (65 %), men også trekking (45 %), fisking (33 %) og sykling (28 %) er populære utendørsaktiviteter i sommermånedene.
  • Norge er også det landet hvor flest planlegger å reise i løpet av de neste 12 månedene. Hele 73 prosent av nordmenn planlegger dette. Størst er reiselysten i aldersgruppen 41-56 år og blant menn.

*Klarna undersøkelse er gjennomført i mai 2022, i samarbeid med Dynata i de syv landene Norge, Sverige, Danmark, Finland, USA, Storbritannia og Australia.  Totalt deltok 8 114 respondenter mellom 18 og 75 år. Det var minst 1000 respondenter i hvert av de 7 landene. 

** Klarnas Shoppingindeks beregnes basert på antall solgte varer og speiler de virkelige trendene uavhengig av den totale salgsveksten i kategorien. Salgsdata er fra alle netthandelskjøp med Klarna i Norge, fra juni 2020 til og med juni 2022.

Kontakter

press@klarna.com

Bilder

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye