Innfører lakseskatt - får full støtte av YS

Regjeringen varslet i dag at de innfører grunnrenteskatt på havbruk og vindkraft. - I den økonomiske situasjonen vi er i nå skulle det bare mangle at de som høster av naturressursene betale mer til fellesskapet, sier 1. nestleder i YS, Hans-Erik Skjæggerud.

-Disse næringene skaper enorme verdier, basert på våre felles naturressurser. Nå må de betale mer av superprofitten de skaper for å finansiere velferdsstaten. Det er bra, sier Skjæggerud.

-Jeg er glad for at regjeringen har lyttet til YS og andre og er tydelig på at det økte inndekningsbehovet i statsbudsjettet ikke skal føre til dårligere velferdstjenester, eller økte skatter og avgifter for vanlige arbeidstakere. De tynges allerede av høye strømpriser høy inflasjon og økte renter, sier han.