Informasjon om fremtidens matprosessering samlet på nett

Et nytt nettsted gir matprodusenter mulighet til å gjøre gode valg om nye prosesseringsteknologier.

Ignacio Alvarez (høyre) fra Universitet i Zaragoza i Spania viste frem gulrøtter som er prosessert med pulserende elektriske felt (PEF). Foto: Wilhelm Solheim/Nofima

Sunn, trygg og bærekraftig mat er fremst i panna hos alle som tenker mat-innovasjon. Dette gjelder også for utviklingen av nye teknologier for matprosessering. Skånsom behandling som både går raskere, gir mindre slitasje og bruker mindre vann og energi, kan gjøre produksjonen mer bærekraftig, og bevare kvaliteten på maten lengre enn i dag.

I fire år har matforskningsinstituttet Nofima samarbeidet med europeiske forskningsmiljøer for å dokumentere effekten av seks nye prosesseringsteknologier for mat: høytrykk, mikrobølger, pulserende elektriske felt, ultralyd, UV-lys og plasma-aktivert vann.

Sist uke inviterte forskerne matprodusenter inn i forsøkshallen for å teste produkter som er behandlet med noen av disse teknologiene.

– Vi opplever stor interesse for nye og mer effektive måter å prosessere mat på, forteller prosjektleder og forsker Tone Mari Rode i Nofima.

– Spesielt er mange opptatt av skånsomme måter for å forlenge holdbarhet, bevare høy produktkvalitet og å kunne redusere klimaavtrykket til matvarer, og dette kan flere av disse teknologiene hjelpe med, sier Rode.

Forskerne har dokumentert effekten på egenskaper som for eksempel holdbarhet, mattrygghet, farge, tekstur og proteinfordøyelse. I tillegg er det gjort bærekraftberegninger og forskning på strategier for markedskommunikasjon.

Alle resultatene er samlet på nettstedet innovativefoodprocessing.no, som ble lansert med matindustrien til stede. Nettstedet inneholder informative artikler, testresultater og korte filmer om hvordan teknologiene fungerer og hva de kan brukes til.

– For første gang er informasjon og dokumentasjon om disse seks teknologiene samlet på ett og samme sted. Alt er laget med tanke på at matprodusenter skal få informasjon om hvilke muligheter som ligger i de ulike teknologiene, og gjøre det enklere for produsenter å velge riktig teknologi for deres produkter for å oppnå en mer skånsom matbehandling, sier Rode.

– Vi håper dette vil være en nyttig ressurs. Vel bekomme!

Lenke: https://innovativefoodprocessing.no

Ignacio Alvarez (venstre) fra Universitet i Zaragoza i Spania viste frem utstyr for å prosessere mat med pulserende elektriske felt (PEF). Foto: Wilhelm Solheim/Nofima

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.