Industrisamarbeid for økt sikkerhet i det grønne energiskiftet

Energiomstillingen er avhengig av teknologi med potensielle sikkerhetsutfordringer. Dette gjelder for eksempel ved CO₂-fangst og lagring, eller bruk av hydrogen og ammoniakk. Når man implementerer dette i stor skala, er det kritisk at sikkerheten ivaretas. DNV samarbeider nå med en rekke aktører i energisektoren for å løse disse utfordringene.
Hydrogenrør fra petrokjemisk industri. Illustrasjonsbilde.

DNV leder tre industriprosjekter (Joint Industry Projects – JIPs) der målet er å forbedre sikkerheten i energiomstillingen ved hjelp av programvaren KFX. Programvaren simulerer gasspredning, brann og eksplosjoner som kan oppstå i forbindelse med implementering av nye tekniske løsninger i det grønne skiftet. Simuleringsresultatene gir verdifull innsikt i hva som skjer dersom lekkasjer oppstår. Denne innsikten kan aktørene i energiomstillingen bruke i planlegging av risikoredusende tiltak både ved bygging og drift av anlegg.

«DNV har i de siste årene vært involvert i mange industriprosjekter for å videreutvikle programvare som bidrar til økt industriell sikkerhet,» sier Kenneth Vareide, CEO i Digital Solutions, DNV. «Med disse nye prosjektene vil vi og våre partnere øke sikkerheten og styrke vårt engasjement for en effektiv og trygg energiomstilling,» sier han.

Dette er prosjektene:

• CO₂: Equinor, TotalEnergies og DNV arbeider med et felles forskningsprosjekt om konsekvensene av eventuelle lekkasjer, og hvordan spredningen av tung gass påvirkes av omkringliggende faktorer som terreng, bygninger og vind, inkludert dannelse og sublimering av tørris.
  • Hydrogen: I dette prosjektet samarbeider Equinor og DNV om forskning på konsekvensene av utslipp av hydrogen i væskeform ved ekstremt lav temperatur med spredning, brann eller eksplosjon som følge.
  • Ammoniakk: DNV, Equinor, Vår Energi og Horisont Energi samarbeider om å utvikle et avansert simuleringsverktøy for ammoniakk. Dette kan eksempelvis brukes til å lage løsninger for å redusere konsekvenser av giftige amoniakkutslipp.

«DNV samarbeider nært med industrien for å sikre anvendelsen av hydrogen, CO₂, ammoniakk og LNG, for å øke tempoet mot det grønne skiftet,» sier Trond Evanger, seksjonsleder i CFD Solutions i DNV.

CFD-programvaren KFX har blitt utviklet i mer enn 25 år av DNV/ComputIT/SINTEF/NTNU i samarbeid med Equinor, TotalEnergies, ConocoPhillips, Eni, Gassco, GRT GAZ og andre energiselskap, i tillegg til Norges forskningsråd.

Hydrogenrør fra petrokjemisk industri. Illustrasjonsbilde.
Kenneth Vareide,, CEO i Digital Solutions, DNV.

DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

DNV-rapport om Kina: Femdobler installert fornybar energi mot 205023.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding

Økt utbygging av fornybar energi muliggjør sterk reduksjon av klimagassutslipp i Kina. Fra å være ansvarlig for en tredjedel av verdens energirelaterte CO2-utslipp i 2023, vil Kinas andel reduseres til en femtedel i 2050. Kinas totale klimagassutslipp avtar med 70 prosent frem mot 2050. Landet nærmer seg målet om karbonnøytralitet innen 2060, men trenger å gjøre mer innenfor industrien.

DNV sentral i verdens første testanlegg for hydrogentransport i eksisterende rørledninger14.12.2023 08:00:00 CET | Pressemelding

DNV er nå i gang med å teste hydrogentransport via konvensjonelle rørledninger og utstyr for naturgass i Storbritannia. Prosjektet skal blant annet demonstrere at eksisterende rørledninger kan rekvalifiseres til hydrogentransport. Dette vil kun koste 10 til 35 prosent av totalkostnaden ved å bygge nytt. Prosjektet kan muliggjøre storstilt eksport av blått hydrogen fra Norge.