Ida Ekblad med ny monumental skulptur på Kistefos

18. august avdukes en ny og stedsspesifikk skulptur av Ida Ekblad på Kistefos. Verket, A DEADLY SLUMBER OF ALL FORCES, 2021, er plassert i terrenget utenfor The Twist etter kunstnerens eget ønske. Den monumentale skulpturen er malt for hånd og den største og viktigste skulpturen av kunstneren til nå.

Ida Ekblads nye skulptur, A DEADLY SLUMBER OF ALL FORCES, 2021, avdukes på Kistefos 18. august. Foto: Jacqueline Landvik. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren og Peder Lund.

Ekblads skulptur er en fascinerende hybrid av hennes kunstneriske utrykk, og er en skulpturell collage laget av fragmenter fra hennes egne malerier. Slik skaper Ekblad en fengslende visuell opplevelse med dynamiske, skiftende perspektiver, som leder tankene til legendariske skulpturer som Picassos Bust of Sylvette på Bleeker Street i New York, Dubuffets Monument with Standing Beast i Chicago eller Lichtensteins Brushstroke skulpturer. Ekblads abstrakte komposisjon og mesterlige fargebruk gir betrakteren ubegrensede muligheter til å knytte egne følelser og minner til verket.

Strukturelt består kunstverket av fire deler satt sammen ved hjelp av kubistisk metode. Den puslespill-lignende sammensetningen av elementene er skissert i flate overflater, som ved utskjæringen av en collage. Ekblad revitaliserer teknikken og skaper flerfoldige perspektiver i en syntese av sinn og minne. Mens kubistene oftest de- og rekonstruerte et figurativt element, bruker Ekblad ofte bare abstrakte mønstre i komposisjonene sine, som de maritime blå og hvite Breton-stripene som brettes ut som sommerfuglvinger i skulpturens øverste element. Denne formen var hovedmotivet til et stort triptyk som ble inkludert i hennes fantastiske utstilling BLOOD OPTICS på Museo Tamayo i Mexico City i fjor. Sentralpanelet i triptyket A grain of sulphur in the blood (2018) viser den samme formen og er kjøpt inn av Nasjonalmuseet. I Ekblads skulptur blir imidlertid den blå og hvite formen, denne gangen liknende en blekkflekk av en Rorschach-test, snudd på hodet slik at solen kan kaste lyset gjennom de utskårne områdene som man finner i den øvre delen.

Gjennom en av åpningene peker en skarp grønn kant som tilhører det største elementet i skulpturen, som for det meste er farget i et rødt og hvitt rutemønster, hodet mot det tynne og høye tredje elementet i skulpturen. Denne delen minner med sine monokrome fargeblokker om et Mondrian-rutenett. På motsatt side gir det fjerde elementet skulpturen en annen perspektivvridning da den nesten forsvinner i tynne, bronsefargede linjer. Den snor seg perfekt i en horisontal diagonal rundt det største elementet, slik at dets distinkte hovedrutenett i mørkt og lysegrønt bare er synlig ovenfra og under. Derfor tilbyr dette stedsspesifikke verket, med sitt flerperspektiv og sterke vitalitet, en stadig overraskende visuell reise for betrakteren. Ekblad har selv ønsket seg plasseringen i nærheten av den nye museumsbygningen The Twist. Skulpturens organiske form og fargerike uttrykk er et flott tilskudd til stedet og vil live opp området hele året gjennom med sin dynamiske tilstedeværelse.