I natt økte norsk netthandel med hele 989 prosent
Da klokken passerte midnatt økte norsk netthandel med 989 prosent sammenlignet med en vanlig dag. Det var også 31 prosent flere produkter på tilbud enn på samme tid i fjor.

–Salget den første timen på årets største netthandelsdag var 989 prosent høyere enn en gjennomsnittsdag, og syv prosent høyere enn den samme timen i fjor. Black Week-salget til og med torsdag har vært 21 prosent høyere enn i fjor. Det tyder på at mer prisbevisste nordmenn har fått mange av de tilbudene på nett de hadde forventninger om på forhånd, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Tradisjon tro la flere nettbutikker ut flere av sine tilbud etter at klokken slo tolv natt til Black Friday. Spesielt kvinner og de i aldersgruppen 25-40 år var overrepresentert blant de som valgte å starte tilbudsjakten på årets store handledag ved midnatt.
Nærmere 6 av 10 nordmenn (59 %) sa i forkant av tilbudsuken, at de sikkert eller ganske sikkert skulle handle løpet av Black Week/ Black Friday*. Blant de som valgte å legge det meste av handelen sin til nettet, visste også hele 77 prosent nøyaktig hva de var på jakt etter av produkter.
Elektronikk, klær og sko og sport og fritid vokste mest
Kategorien som vokste mest denne første timen, sammenlignet med en vanlig handledag, var elektronikk, klær og sko og sport og fritid. Mens 63 prosent av de som handlet i natt var kvinner, var aldersgruppen som satt klart mest oppe de mellom 25 og 40 år. Nesten annethvert kjøp (48 %) ble gjennomført av denne aldersgruppen.
Klarna leverer betalings- og shoppingløsninger til mer enn 13 000 norske nettbutikker. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres løsninger. Det er omsetningsstatistikk herfra som danner grunnlaget for funnene.
– Langt mer prisbevisste og ønsker å gjøre gode kjøp
– De siste årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene i økende grad har spredd seg til dagene før, men også etter selve Black Friday. Mye tyder på at dette er en tendens som fortsetter i år. Samtidig er det verdt å merke seg at Black Friday i fjor fremdeles var tre ganger så stor som gjennomsnittet av de andre dagene i Black Week, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Den rekordstore interessen for å handle på nett i år tror Klarnas markedsdirektør har sammenheng med at mange er langt mer prisbevisste og ønsker å handle smartere i år enn i fjor.
– De økte kostnadene mange har fått de siste månedene, har ifølge våre undersøkelser ført til at mange nordmenn er langt mer opptatt av å gjøre gode kjøp og spare der det lar seg gjøre. De ønsker å handle julegaver eller andre produkter de trenger på tilbud - og da er Black Friday-perioden ofte en god anledning til det, sier Elvestad.
Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har fått utført oppgir flere at de skal handle til andre enn til seg selv i løpet av Black Week (henholdsvis 75 % og 65 %).
31 prosent flere Black Friday-tilbud enn i fjor
Hele 77 prosent av nordmenn sier de skal sammenligne priser mer enn i fjor før de gjennomfører sine kjøp i Black Week. Like mange (76 prosent) har også som mål å bruke mindre penger på gaver i år enn i fjor.
Ifølge Prissammenligningstjenesten Prisguiden.no, som er en del av Klarna, økte også antall registrerte tilbud i de mer enn 700 nettbutikkene de prisovervåker med 6 prosent fra midnatt i natt.
Så langt i uken har de registrert 31 prosent flere produkter på tilbud enn under Black Week i fjor. Antall rekordbillige produkter, det vil si produkter som aldri før har vært registrert med lavere pris hos dem, er også åtte prosent høyere enn i fjor.
-Både antall tilbud og interessen for å sammenligne priser har i år vært markant høyere enn i fjor. I går var trafikken vår 13 prosent høyere enn i fjor. Slik det ser ut nå er det spesielt innenfor kategorien hodetelefoner og ryggsekker som prisene er best. Det er også en klar tendens blant tilbudsvarene at om det er greit med fjorårets modell av øretelefoner, mobiltelefon eller tv, kan du nå gjøre meget gode kjøp, sier daglig leder hos Prisguiden, Erik Andreassen-Perez.
Netthandelsutviklingen mandag-torsdag Black Week
Mandag: +17 %
Tirsdag: + 26 %
Onsdag: +23 %
Torsdag: + 17 %
Mandag-torsdag: +21 %
* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 17 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Nederland, New Zealand, Spania, Portugal, Polen, Irland og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober og november 2022 med 17 540 respondenter og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1028 nordmenn deltok i undersøkelsen.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comErik Andreassen PerezDaglig lederPrisguiden.no
Tel:948 41 700erik.p@prisguiden.noBilder








Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 450 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Oslo på julenetthandelstoppen i desember: Smykker og underholdning vokser mest22.12.2022 06:46:14 CET | Pressemelding
Oslos innbyggere har netthandlet mest i Norge så langt i desember. Innkjøp av smykker, tilbehør og underholdning er varekategoriene som har økt mest - med en mer enn 20 prosent høyere andel enn ellers i året.
Klarnas trendrapport for 2022: Nostalgibølge for en mer bekymringsløs tilværelse13.12.2022 07:30:00 CET | Pressemelding
Nostalgi har vært en av de store megatrendene innenfor shopping i 2022. Ifølge Klarnas årlige nye trendrapport «The Checkout» har mote inspirert av 1700-tallet og tidlig 2000-tallet hatt en markant salgsøkning i løpet av året. Vintage tech har også blitt langt mer populært – både globalt og i Norge.
Black Week og Cyber Monday økte med 22 prosent 29.11.2022 13:55:24 CET | Pressemelding
Netthandelen i løpet av de siste åtte dagene med Black Week og Cyber Monday økte med hele 22 prosent fra i fjor. Det viser fersk omsetningsstatistikk fra mer enn 13 000 norske nettbutikker som benytter seg av Klarna.
Klarna lanserer ny influenser-plattform for økt salg og redusert tidsbruk29.11.2022 06:46:06 CET | Pressemelding
I dag lanserte Klarna influenser-plattformen, Creator Platform, som gjør det enkelt for butikker å finne influensere som matcher deres målgrupper og produkter. Løsningen som nå lanseres i hele 45 land skal gi både influenser og butikk full realtidsoversikt over resultater og effekten av samarbeidet.
Black Friday ble den største netthandelsdagen i Norge noensinne26.11.2022 13:50:55 CET | Pressemelding
Aldri før har det blitt netthandlet så mye gjennom Klarna på en dag i Norge som det ble gjort på gårsdagens Black Friday. Salget økte med hele 18 prosent fra den forrige rekorden - som ble satt på samme dag i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom