Klarna

I natt økte norsk netthandel med hele 989 prosent

Del
Da klokken passerte midnatt økte norsk netthandel med 989 prosent sammenlignet med en vanlig dag. Det var også 31 prosent flere produkter på tilbud enn på samme tid i fjor.

Salget den første timen på årets største netthandelsdag var 989 prosent høyere enn en gjennomsnittsdag, og syv prosent høyere enn den samme timen i fjor. Black Week-salget til og med torsdag har vært 21 prosent høyere enn i fjor. Det tyder på at mer prisbevisste nordmenn har fått mange av de tilbudene på nett de hadde forventninger om på forhånd, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Tradisjon tro la flere nettbutikker ut flere av sine tilbud etter at klokken slo tolv natt til Black Friday. Spesielt kvinner og de i aldersgruppen 25-40 år var overrepresentert blant de som valgte å starte tilbudsjakten på årets store handledag ved midnatt.

Nærmere 6 av 10 nordmenn (59 %) sa i forkant av tilbudsuken, at de sikkert eller ganske sikkert skulle handle løpet av Black Week/ Black Friday*. Blant de som valgte å legge det meste av handelen sin til nettet, visste også hele 77 prosent nøyaktig hva de var på jakt etter av produkter.

Elektronikk, klær og sko og sport og fritid vokste mest

Kategorien som vokste mest denne første timen, sammenlignet med en vanlig handledag, var elektronikk, klær og sko og sport og fritid. Mens 63 prosent av de som handlet i natt var kvinner, var aldersgruppen som satt klart mest oppe de mellom 25 og 40 år. Nesten annethvert kjøp (48 %) ble gjennomført av denne aldersgruppen.  

Klarna leverer betalings- og shoppingløsninger til mer enn 13 000 norske nettbutikker. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres løsninger. Det er omsetningsstatistikk herfra som danner grunnlaget for funnene.

Langt mer prisbevisste og ønsker å gjøre gode kjøp 

– De siste årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene i økende grad har spredd seg til dagene før, men også etter selve Black Friday. Mye tyder på at dette er en tendens som fortsetter i år. Samtidig er det verdt å merke seg at Black Friday i fjor fremdeles var tre ganger så stor som gjennomsnittet av de andre dagene i Black Week, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Den rekordstore interessen for å handle på nett i år tror Klarnas markedsdirektør har sammenheng med at mange er langt mer prisbevisste og ønsker å handle smartere i år enn i fjor.  

– De økte kostnadene mange har fått de siste månedene, har ifølge våre undersøkelser ført til at mange nordmenn er langt mer opptatt av å gjøre gode kjøp og spare der det lar seg gjøre. De ønsker å handle julegaver eller andre produkter de trenger på tilbud - og da er Black Friday-perioden ofte en god anledning til det, sier Elvestad.

Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har fått utført oppgir flere at de skal handle til andre enn til seg selv i løpet av Black Week (henholdsvis 75 % og 65 %). 

31 prosent flere Black Friday-tilbud enn i fjor

Hele 77 prosent av nordmenn sier de skal sammenligne priser mer enn i fjor før de gjennomfører sine kjøp i Black Week. Like mange (76 prosent) har også som mål å bruke mindre penger på gaver i år enn i fjor. 

Ifølge Prissammenligningstjenesten Prisguiden.no, som er en del av Klarna, økte også antall  registrerte tilbud i de mer enn 700 nettbutikkene de prisovervåker med 6 prosent fra midnatt i natt. 

Så langt i uken har de registrert 31 prosent flere produkter på tilbud enn under Black Week i fjor. Antall rekordbillige produkter, det vil si produkter som aldri før har vært registrert med lavere pris hos dem, er også åtte prosent høyere enn i fjor. 

-Både antall tilbud og interessen for å sammenligne priser har i år vært markant høyere enn i fjor. I går var trafikken vår 13 prosent høyere enn i fjor. Slik det ser ut nå er det spesielt innenfor kategorien hodetelefoner og ryggsekker som prisene er best. Det er også en klar tendens blant tilbudsvarene at om det er greit med fjorårets modell av øretelefoner, mobiltelefon eller tv, kan du nå gjøre meget gode kjøp, sier daglig leder hos Prisguiden, Erik Andreassen-Perez.

Netthandelsutviklingen mandag-torsdag Black Week

Mandag: +17 %

Tirsdag: + 26 %

Onsdag: +23 %

Torsdag: + 17 %

Mandag-torsdag: +21 %

* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 17 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Nederland, New Zealand, Spania, Portugal, Polen, Irland og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober og november 2022 med 17 540 respondenter og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1028 nordmenn deltok i undersøkelsen.  

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Erik Andreassen-Perez, daglig leder Prisguiden.no
Erik Andreassen-Perez, daglig leder Prisguiden.no
Last ned bilde
Thomas Elvestad, markedsdirektør, Klarna Norge
Thomas Elvestad, markedsdirektør, Klarna Norge
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye