I natt økte norsk netthandel med hele 820 prosent
– Salget den første timen av årets største netthandelsdag var 820 prosent høyere enn en gjennomsnittsdag. Det skjer etter en Black Week-uke som til og med torsdag hadde en svært kraftig vekst på 74 prosent sammenlignet med i fjor, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Tradisjon tro la flere nettbutikker ut mange av sine beste tilbud etter at klokken slo tolv natt til Black Friday. Det ønsket helt åpenbart mange nordmenn å benytte seg av.
Elektronikksalget økte 2123 prosent
Kategorien som vokste mest denne første timen, sammenlignet med en vanlig handledag var elektronikk. Der økte salget med hele 2123 prosent. Også barneprodukter, klær og sko vokste med rundt 1000 prosent sammenlignet med salget en vanlig dag.
Klarna leverer betalings- og shoppingløsninger til mer enn 7100 norske nettbutikker. Mellom en tredjedel og halvparten av all norsk netthandel går gjennom deres løsninger. Det er omsetningsstatistikk herfra som danner grunnlaget for funnene.
Ifølge Klarnas salgsstatistikk startet årets Black Week med en dobling av salget på mandag, sammenlignet med fjoråret. De påfølgende dagene har også vært høy, men lavere enn mandag. Veksten den første timen etter midnatt Black Friday var også 23 prosent lavere enn i fjor.
Black Week mer enn tre ganger så stor
– De siste årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene i økende grad har spredd seg til dagene før selve Black Friday. Mye tyder på at dette er en tendens som fortsetter i år. Samtidig er det verdt å merke seg at Black Friday i fjor fremdeles var mer enn tre ganger så stor som gjennomsnittet av de andre dagene i Black Week, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Den rekordstore interessen for å handle på nett i år tror Klarnas markedsdirektør har sammenheng med koronapandemien og smitteverntiltak.
– Den spesielle situasjonen med koronapandemien og tiltak har ført til at mange netthandelskategorier har hatt en svært kraftig vekst før og under Black Week så langt. Nå blir det spennende å følge utviklingen for årets store netthandelsdag, sier Elvestad.
Oslo og Viken på Black Weeks shoppetopp
Statistikk fra mandag til torsdag i årets Black Week viser at det er innbyggerne i Oslo og Viken som har økt sine kjøp på nett mest i Norge. Mens Oslo-boerne så langt har brukt 92 prosent mer på netthandel enn i fjor, følger Viken like etter med en økning på 85 prosent.
Ifølge Klarnas undersøkelse er også mange av kjøpene som blir gjort i løpet av Black Week godt planlagte. Hele 9 av 10 nordmenn som oppgir at de skal handle i løpet av tilbudsuken sier de regner med å kjøpe produkter som de ellers ville kjøpt, men til en lavere pris. Like mange oppgir at de skal handle julegaver i løpet av tilbudsuken.
– Det viser med all mulig tydelighet at for mange handler Black Week om å spare penger på å finne gode tilbud på produkter de uansett ville ha kjøpt. De fleste er bevisste forbrukere. Hvis prisene ikke er gode nok, så kjøper de ikke, sier Elvestad.
Netthandelsutviklingen mandag-torsdag Black Week*
Mandag: +109 %
Tirsdag: +85 %
Onsdag: +82 %
Torsdag: +41 %
Dette er fylkene hvor forbruket økte mest de to fire Black Week-dagene*
Norge |
74% |
Oslo |
92% |
Viken |
85% |
Vestland |
78% |
Vestfold og Telemark |
75% |
Innlandet |
66% |
Trøndelag |
66% |
Troms og Finnmark |
65% |
Agder |
58% |
Møre og Romsdal |
58% |
Rogaland |
56% |
Nordland |
51% |
*Økning i salgsvolum fra mandag-torsdag i Black Week 2019 til mandag-torsdag i Black Week 2020. Salg gjennom Klarnas betalingsløsninger.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom