I mai selges det en pakke med Gilde grillpølser annethvert sekund
Pølser kommer i mange forskjellige former, smaker og fasonger. I Norge spises det pølser både til hverdag og fest, med mai og juni som de store pølsemånedene.
– Det er nok flere grunner til at det selges så mange pølser i mai. Pølser er enkel, men smakfull mat som er lett å tilberede til mange når man får venner eller familie på besøk. Været blir bedre, og temperaturen stiger så de fleste har nok dratt trekket av grillen. Og så må vi ikke glemme 17. mai, sier Produktgruppesjef for pølser i Gilde, Stephan Helstad.
Det selges en pakke Gilde grillpølser annethvert sekund i mai
Uken før 17. mai er sammen med uken før påske den største salgsuken for pølser i året, følge tall fra analysebyrået NIQ. I mai skannes det en pakke med grillpølser fra Gilde gjennom kassen i norske dagligvarebutikker hvert andre sekund i snitt. For wienerpølser er tilsvarende tall hvert fjerde sekund i snitt.
Gilde estimerer at det går med om lag 25 millioner enkeltstående grill- og wienerpølser fra Gilde i mai. Bare på nasjonaldagen spises det opp mot ti millioner pølser. Det utgjør nesten to pølser pr. nordmann.
–Det er særlig wienerpølser som har sin store topp i mai. Men til overraskelse for de som bor på Østlandet spises det faktisk mest grillpølser på 17. mai i Norge totalt sett, sier Helstad.
Påsken er en av Norges største pølseperioder, da det spises det mye pølser over flere dager, mens det på nasjonaldagen spises veldig mye i løpet av én dag. 17. mai er årets største pølsedag og en viktig del av nasjonaldagens matkultur.
Hvis man hadde lagt alle Gilde grill- og wienerpølser solgt i mai etter hverandre i en rett linje, så ville rekken med pølser blitt 4100 km lang. Det tilsvarer avstanden mellom Oslo og Canada i luftlinje, eller 340 000 tolv meter høye flaggstenger.
Gildes pølse-funfact:
Visste du at?
- 3 av 4 trekker (koker) wienerpølser i en kjele med vann, men det finnes også noen som griller eller steker dem i stekepanna
- Grillpølser stekes enten i stekepanne (mest vanlig på vinteren) eller grilles på grillen (mest vanlig på sommeren). Men det er faktisk ikke uvanlig å trekke dem i vann – særlig i Nord-Norge.
- Wienerpølser spises ca. 50/50 i lompe eller pølsebrød. Det er særlig på Østlandet at lomper er vanlig.
- Grillpølser spises oftest i pølsebrød, men det er også mange (særlig på Østlandet) som bruker lompe.
Nøkkelord
Kontakter
Thomas Sissener BonafedeKommunikasjonsrådgiver
Tel:48263189thomas.sissener.bonafede@nortura.noBilder
Om Nortura
Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.
Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.
Følg pressemeldinger fra Nortura
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nortura
Tilbakekaller et lite parti Gilde Ekte kokt skinke distribuert i Nordland, Troms og Finnmark15.8.2024 14:15:00 CEST | Pressemelding
Grunnet risiko for metallrester i produktet, bes forbrukere som har kjøpt Gilde Ekte kokt skinke 110g med siste forbruksdag 15.09.2024 om å kaste produktet. Tilbakekallingen gjelder kun produkter kjøpt i NorgesGruppen sine butikker i området mellom Lofoten/Ballangen i sør til Honningsvåg og Kirkenes i nord, i tidsperioden 9. til 15. august.
Nye eggbønder til Nortura1.8.2024 09:31:32 CEST | Pressemelding
Det er stor investeringsvilje hos norske bønder som vil produsere egg. Nortura har signert leveranseavtaler med 14 bønder, og vil om kort tid inngå avtale med ytterligere omtrent det samme. Sammen skal de bidra til å dekke den voksende etterspørselen etter egg.
Hvert år avlives 3,5 millioner hanekyllinger i norsk eggproduksjon – nå går PRIOR bort fra denne praksisen24.6.2024 08:18:30 CEST | Pressemelding
Som først i Norden, har PRIOR tatt i bruk ny teknologi som gjør det mulig å unngå avlivning av nyklekkede hanekyllinger. De første PRIOR-eggene lanseres nå i butikk.
Gilde fyller 60 år!20.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
I 2024 markerer Gilde sitt 60-årsjubileum. Siden oppstarten i 1964 har Gilde vært en av Norges største merkevarer og helt sentral i norsk matproduksjon. Gilde har siden oppstarten endret seg med tiden for å møte forbrukernes preferanser med lanseringer av nye, innovative produkter som for eksempel nye kjøttboller eller løvtynt kjøttpålegg.
Omsetningsvekst for Nortura i første tertial19.6.2024 09:05:03 CEST | Pressemelding
Nortura øker omsetningen med fire prosent til 9,9 milliarder kroner i årets første tertial. Økte kostnader trekker EBITDA-resultatet til 116,8 millioner kroner, 27 millioner kroner bak fjoråret.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom