I dag tar SJ Norge over syv togstrekninger i Norge

Fra og med mandag 8. juni blir Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Meråkerbanen, Trønderbanen og Saltenpendelen, til NORD.

Raumabanen Foto: Leif Olestad

– Dette er en stor dag for oss i SJ Norge, og vi har gledet oss til denne dagen helt siden 17. juni i 2019 da SJ Norge fikk beskjed om at vi hadde vunnet anbudet på Trafikkpakke 2, sier administrerende direktør i SJ Norge, Sverre Høven som forteller at det har vært noen hektiske måneder.

– Vi har jobbet på spreng for å bli klare, og i dag har vi full kontroll på det vi skal ha kontroll på. Det ble laget et etableringsprosjekt på flere tusen punkter som både har vært en del av kvalitetsbeskrivelsen og en langsjekkliste, forteller Høven.

– Ambisjoner på vegne av jernbanesektoren

Han forteller at den prekære situasjonen knyttet til koronaepidemien har skapt utfordringer for togselskapet, men at situasjonen for SJ Norge ikke er verre enn for andre.

– Alle aktører innen reiseliv, samferdsel og ikke minst turisme har tøffe tider. Det er ikke mer synd på oss enn andre. Vi får brette opp ermene og frakte norske turister til steder det er verdt å reise til.

– Selv om det er tøffe tider å starte opp noe nytt, så er vi selvfølgelig svært entusiastiske.

Høven sier ambisjonen ikke bare er å skape suksess for NORD ved å få flere reisende over på tog. Han har tro på at SJ Norge skal bidra til å skape ytterligere togentusiasme i Norge.

– Skal vi overbevise de reisende om at tog er det beste fremgangsmiddelet, så må vi helt enkelt gi de reisende fordeler de ikke har i dag. Det er vår viktigste jobb, sier Høven.

Han forteller at hvis flere nordmenn tar tog, så blir det enklere å forbedre og videreutvikle tilbudet.

– Vi som jobber i SJ Norge skal gjøre det umulig for myndighetene å ikke satse enda mer på tog enn man gjør i dag, sier Høven.