I dag tar SJ Norge over syv togstrekninger i Norge

Fra og med mandag 8. juni blir Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Meråkerbanen, Trønderbanen og Saltenpendelen, til NORD.
Raumabanen Foto: Leif Olestad

– Dette er en stor dag for oss i SJ Norge, og vi har gledet oss til denne dagen helt siden 17. juni i 2019 da SJ Norge fikk beskjed om at vi hadde vunnet anbudet på Trafikkpakke 2, sier administrerende direktør i SJ Norge, Sverre Høven som forteller at det har vært noen hektiske måneder.

– Vi har jobbet på spreng for å bli klare, og i dag har vi full kontroll på det vi skal ha kontroll på. Det ble laget et etableringsprosjekt på flere tusen punkter som både har vært en del av kvalitetsbeskrivelsen og en langsjekkliste, forteller Høven.

– Ambisjoner på vegne av jernbanesektoren

Han forteller at den prekære situasjonen knyttet til koronaepidemien har skapt utfordringer for togselskapet, men at situasjonen for SJ Norge ikke er verre enn for andre.

– Alle aktører innen reiseliv, samferdsel og ikke minst turisme har tøffe tider. Det er ikke mer synd på oss enn andre. Vi får brette opp ermene og frakte norske turister til steder det er verdt å reise til.

– Selv om det er tøffe tider å starte opp noe nytt, så er vi selvfølgelig svært entusiastiske.

Høven sier ambisjonen ikke bare er å skape suksess for NORD ved å få flere reisende over på tog. Han har tro på at SJ Norge skal bidra til å skape ytterligere togentusiasme i Norge.

– Skal vi overbevise de reisende om at tog er det beste fremgangsmiddelet, så må vi helt enkelt gi de reisende fordeler de ikke har i dag. Det er vår viktigste jobb, sier Høven.

Han forteller at hvis flere nordmenn tar tog, så blir det enklere å forbedre og videreutvikle tilbudet.

– Vi som jobber i SJ Norge skal gjøre det umulig for myndighetene å ikke satse enda mer på tog enn man gjør i dag, sier Høven.

Jernbanetorget 1
0154 Oslo Oslo

Om SJ NORGE // NORD

Etter anbudsrunde, i regi av Jernbanedirektoratet, ble SJ Norge i juni 2019 tildelt Trafikkpakke 2, Nord. SJ Norge startet trafikken ett år senere, 8. juni 2020.

Alle strekningene spiller en viktig rolle i det norske samfunnet og i mange nordmenns liv. Trafikkpakken er spredt over et stort geografisk område og inneholder, i tillegg til Dovre- og Nordlandsbanen, fem andre togstrekninger – Raumabanen, Rørosbanen og Meråkerbanen.

Dette innbefatter blant annet togtilbudene som er kjent som Trønderbanen ( Steinkjer – Trondheim- Røros / Oppdal) og Saltenpendelen ( Rognan – Bodø). Togtilbudet markedsføres under navnet SJ NORD.

Følg pressemeldinger fra SJ Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SJ Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SJ Norge