I dag leveres smittvernfrakker fra Ekornes til sykehjem i Oslo

Diakonhjemmet Omsorg mottok torsdag smittevernsfrakker fra Ekornes på Sykkylven. Dette var Ekornes sin første leveranse av smittevernsutstyr. Frakkene ble produsert onsdag og sendt med ekspress til Oslo. Arbeidsmarkedsbedriften, Oslo Produksjon og tjenester, stod klar til å vaske tøyet. I dag kjøres smittevernsfrakkene til sykehjem i Oslo.
Avdelingsleder Vigdis Tanke ved Sagenehjemmet, Katarzyna Iwaniak fra OPT og avdelingsleder Inger Sandset ved OPT. Foto: Karen Gjetrang

Dette ble en vinn-vinn situasjon for mange. Arbeidsplasser ble reddet på Sykkylven, arbeidsmarkedsbedriften klarer å holde hjulene i gang slik at de fortsatt kan tilby varige tilrettelagte arbeidsplasser til mange når hverdagen blir mer normal igjen og sykehjemmene i Oslo fikk sårt tiltrengt smittevernsutstyr.

Møbelprodusenten Ekornes på Sykkylven satte i forrige uke i gang med å produsere smittevernsutstyr som helsevesenet nå begynner å gå tomme for. Spesielt alvorlig er det i Oslo. Ekornes har også fått en stor kontrakt med Sykehuspartner, og venter på utstyr for å sette i gang en større produksjon.

Begynte å gå tom for smittevernsfrakker

Sagenehjemmet begynte å gå tom for smittevernsfrakker.

– Det er en veldig presset situasjon for oss om dagen. Vi hadde gått tom for smittefrakker uten denne leveransen. Nå som mange forskjellige aktører kaster seg inn på markedet for å produsere denne typen utstyr, er vi glade for å at vi får dette fra en godkjent leverandør, forteller Vigdis Tanke, ved Sagenehjemmet. – Det er lett å se på frakkene at de er sydd med høy kvalitet.

Ved Sagenehjemmet har de måttet telle opp hver dag hvor mye smittevernsutstyr de har igjen og kan bruke. Den nye leveransen med frakker som det er mulig å vaske og bruke igjen vil minske sykehjemmets press på å ikke bruke for mye utstyr.

– Det at Ekornes har satt opp en helt ny produksjonslinje gjør at vi kan være mer selvforsynt med smittevernutstyr og ikke trenger å være like avhengig av leveranser fra Kina, slik som vi har vært tidligere. Samtidig er disse frakkene mer miljøvennlige fordi de kan brukes igjen, forklarer Tanke.

Vasket hos Oslo Produksjon og Tjenester

Frakkene, som kom til Oslo torsdag morgen stoppet først innom Oslo Produksjon og Tjenester (OPT) for en grundig vask før de ble sent videre til Diakonhjemmet Omsorg sine sykehjem.

- Vi har måttet permittere de aller fleste som har dette som varig tilrettelagt arbeidsplass da mange hos oss er i en risikogruppe. Nå jobber arbeidslederne for fullt for å holde bedriften i gang, slik at de mange ansatte har en jobb å komme tilbake til. Vi klarer å snu oss raskt når helsevesenet og andre kommer med akutte forespørsler om hjelp, sier Inger Sandset, avdelingsleder ved OPT. De bistår blant annet Sagenehjemmet med både deres kjøkken, vaskeritjenester og matservering i tillegg til at de nå har en enda større produksjon av søm for helse.

Last ned bilde
Avdelingsleder Vigdis Tanke ved Sagenehjemmet i Oslo prøver Norges første smittevernsdrakt som er laget av en møbelprodusent. Foto: Karen Gjetrang
Last ned bilde

Sørkedalsveien 43

22 45 15 00https://www.diakonhjemmet.no

Diakonhjemmet Omsorg AS:

• Diakonhjemmet Omsorg er en virksomhet i vekst og utvikling.
  • Har i dag ansvaret for drift av Diakonhjemmets barnehager; sykehjemmene Nordberghjemmet, Sagenehjemmet og Ammerudlunden;  Diakonhjemmets hjemmetjenester og samtalesenteret Dialog.