Hyller sykepleierne med gatekunst

Tirsdag klokken 09.00 avdukes det et unikt kunstverk ved Oslo S. Det er en hyllest til sykepleierne, representert ved intensivsykepleier Anikken Maamoen. - Et fantastisk yrke - som jeg aldri blir lei - det er slitsomt og krevende, men gir meg så mye. Jeg elsker jobben min og oser av stolthet over den, sier Maamoen som er portrettert av gatekunstner Håkon Børs-Lind, som selv studerer til å bli sykepleier.

Dagen er ikke tilfeldig valgt. Tirsdag 12. mai er det den internasjonale sykepleierdagen. I år er det 200 år siden Florence Nightingale ble født på denne dagen og WHO har erklært 2020 som sykepleiernes og jordmødrenes år. Og det kan man trygt si at det ble, om enn på en helt annen måte enn forutsett.

Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk Sykepleierforbund vil være til stede under avdukingen, det vil også den portretterte sykepleieren og kunstneren. Gatekunstprosjektet i regi av NSF gjør at det vil dukke opp flere sykepleierportretter i norske byer utover året. Portrettet av Anniken Maamoen er det første av totalt seks som skal males rundt om i Norge. Medlemmene har selv vært med på å bestemme hvilke sykepleiere som skal hedres med et portrett.

Avdukingen skjer på Oslo S – nede mellom de to svingdørene ut til Hotel Opera og taxiholdeplassen på sjøsiden.

Tore Bollingmo, 92 84 01 77 evt. epost tore.bollingmo@nsf.no