HydrogenPro-partneren DG Fuels i rute mot investeringsbeslutning med HydrogenPro som pre-kvalifisert leverandør

HydrogenPros samarbeidspartner DG Fuels annonserte tirsdag 25. juli at deres bærekraftige flydrivstoffprosjekt (SAF) er fullfinansiert i fase FEL3, og at to japanske selskaper og en ukjent investor sikrer finansieringen. HydrogenPro er signert som leverandør av elektrolysører til prosjektet, og kontrakten har en potensiell verdi på 500 millioner dollar, ekskludert livssyklustjenester for produktene.
Tarjei Johansen, adm. dir. i HydrogenPro

Minimumsinvesteringsmålet for finansiering av FEED-studiet er nå sikret, og neste steg for etter utført FEED-studium er en endelig investeringsbeslutning. Denne forventes å bli tatt tidlig i 2024. Louisiana-anlegget er tilrettelagt til å bli malen for flere anlegg som skal bygges over hele Nord-Amerika. Prosjektet har allerede sikret hundre prosent kapasitet.

Bærekraftig flydrivstoff fra DG Fuels forventes å fjerne anslagsvis 1,5 millioner tonn CO2 fra atmosfæren årlig. Sammenlignet med konvensjonelt drivstoff kan bruk av SAF redusere utslippene med gjennomsnittlig 80 prosent og anses som mer energieffektivt, noe som gir flyselskapene operasjonelle fordeler i tillegg til miljøbidrag

– SAF vil spille en viktig rolle i å dekarbonisere flyindustrien, spesielt fordi det kan blandes med konvensjonelt drivstoff i dag, uten at selskapene trenger å gjøre store investeringer i motorer eller drivstofftanker. Vi ser frem til å levere den grønne hydrogenteknologien som vil drive skiftet innen luftfartsindustrien og til det videre samarbeidet med DG Fuels, sier administrerende direktør i HydrogenPro, Tarjei Johansen.

Tarjei Johansen, adm. dir. i HydrogenPro

Om HydrogenPro