Hvor er det blitt av turistene?

Undersøkelser viser at nordmenn oppsøker kulturarrangementer sjeldnere nå enn før pandemien. Flere kulturinstitusjoner og museer melder at det er et godt stykke opp til gamle besøkstall.
Her er alle turistene velkomne

Stigende trend så langt i år

For Nordisk Bibelmuseum, som har Nordens største samling av bibler, er tallenes tale klar: I året før pandemien, som også var museets første hele driftsår, hadde museet 2.500 besøkende. I pandemiårene 2020 og 2021 var tallene nede på bare en tredel av dette.

Daglig leder ved museet, Rune Arnhoff, spør seg nå hvor det blir av turistene. Selv lenge etter at restriksjonene er opphevet, er det få tegn til at besøket tar seg opp mot gamle høyder. Trenden er imidlertid positiv, for antall besøkende har steget så langt i år, med en dobling fra januar til mars. Håpet er nå at turister fra inn- og utland kjenner sin besøkelsestid. Arnhoff er optimistisk foran årets turistsesong.

Håper at interesserte vil oppsøke museet fysisk

Pandemien har gjort at interessen for webinarer har økt. De siste to årene har Bibelmuseet satset systematisk på denne formen for formidling. Museet håper at noen av de som har besøkt museet digitalt til nå, i løpet av året vil legge turen innom museet i Oslo sentrum. Der kan de blant annet beskue en rekke kulturskatter, som blant annet Gustav Vasas bibel fra 1541 og håndskrevne sider helt tilbake til 1250.

Visit Oslo håper på en god sesong

Selv om reiserestriksjoner er opphevet mange steder som følge av pandemien, gir krigen i Ukraina økt usikkerhet rundt hvor mange turister som vil legge turen til Norges hovedstad i sommer. Leder for kommunikasjons- og samfunnskontakt i Visit Oslo, Sonja Birch-Olsen, sier at man fortsatt ikke har helt oversikt over hvor mange turister en kan vente. Hun har likevel et håp om at både europeere og amerikanere vil komme tilbake i år.

Nordisk Bibelmuseum promoteres på Visit Oslo sin hjemmeside. Birch-Olsen anbefaler gjerne turistene å ta turen innom et av Oslos mindre kjente museer. Bibelmuseet har en flott beliggenhet i Kvadraturen, like ved Oslos første rådhus, som i dag er Gamle Raadhus Restaurant.

Her er alle turistene velkomne
Medarbeidere og daglig leder står klar til å ta imot besøkende
Hvor er de som skulle lære om Gutenberg og trykkekunsten?