Hurtigmat - Norges drøyeste tegneserieruter samlet i egen utgivelse!

«Kan inneholde spor av støtende humor» står det på forsiden av Hurtigmat-boken «Billig latter og tomme kalorier». Det er en underdrivelse av episke proporsjoner.

Enruterne «Hurtigmat» oppsto da Marius Henriksen som 17-åring deltok i VGs tegneseriekonkurranse. Han kom på tredjeplass og vant 10 000 kroner, mye penger, selv for en ungdom fra Asker. Marius Henriksen har nå rukket å bli 28 og jobber som lærer, der han henter inspirasjon til sin andre tegneserie, «Storefri». Imidlertid har det blitt mer og mer tegneserier og mindre og mindre sur kaffe på lærerværelset, etter hvert som humoristkarrieren har skutt fart.

Frode Øverli, Norges mest kjente tegneserietegner og mannen bak «Pondus», beskriver «Hurtigmat» best i forordet: «La oss være ærlige. Det er ikke all hurtigmat du har godt av. Men når det er Marius Henriksen som rører i grytene, kan du trygt forsyne deg. Eller, relativt trygt. Han krydrer rutene sine hardt. Først og fremst med den store krydderkvernen merket «Frekkhetens nådegave». Så dig in! Denne bufféen vil du ikke gå glipp av!»