Høy aktivitet i motormarkedet

- Det har skjedd mye både når det gjelder tilbud og etterspørsel, forteller Eirik Håstein, leder for FINN motor.
HØY AKTIVITET: Ifølge Eirik Håstein, leder for FINN motor, har det vært høy aktivitet i motormarkedet i årets tre første kvartal. (Foto: Caroline Roka/FINN).

Tall fra FINN motor viser at det har vært solid trykk i motormarkedet (bil, båt, MC) de første tre kvartalene i 2021 ( januar til og med september). I denne perioden har man for eksempel sett en vekst på 3,6 prosent i antall nye annonsepubliseringer sett mot samme periode i fjor.

- Vi har hatt en stabil vekst i antall nye annonser i første, andre og tredje kvartal fra og med 2019 frem til og med i år. Totalt ser vi også en 4,6 prosent vekst i antall nye annonsepubliseringer i tredje kvartal (juli til og med september) i 2021, sammenlignet med samme periode i 2020. Dette er omtrent på samme nivå som i andre kvartal i år, forteller Eirik Håstein, leder for FINN motor.

Høy omløpshastighet
Håstein forteller videre at man ser en svak nedgang i trafikken (annonsebesøk) for hele FINN motor i årets tredje kvartal, men at dette skyldes at det var særdeles høy trafikk i samme periode i 2020.

- Ser man på tredje kvartal i år sett mot tredje kvartal i fjor, har vi en nedgang på 3,2 prosent i trafikk - altså besøk inn til annonsene. Men ser man på totalen for første, andre og tredje kvartal i år sett mot samme periode i fjor, har vi likevel en økning i trafikk, sier Håstein.

Ifølge FINN motor-lederen har man også merket en svak nedgang i antall henvendelser på nye annonser, men han mener det er en logisk forklaring på dette:

- Vi mener dette henger sammen med at omløpshastigheten i markedet er så høy akkurat nå, slik at man hverken får eller trenger like mange henvendelser før objektene blir solgt. Dette gjelder spesielt for bil.

Brennhett kvartal for bil hos FINN
Bilmarkedet har holdt høy temperatur gjennom hele året - og har også hatt god økning i antall nye annonsepubliseringer i årets tredje kvartal.

- I denne perioden var antall nye annonsepubliseringer for bruktbil 13,2 prosent høyere enn samme periode i fjor. Besøk inn til annonsene i denne perioden var på omtrent samme som i fjor,  forteller Håstein:

-  Som sagt ser vi også særlig høy omløpshastighet på brukte biler, samt en økning i registrering av nye biler og bruktimport. Skal du selge bil, er det altså gode sjanser for at salget går raskt nå, forteller Håstein.

Litt innsikt fra FINN bil:

1) Nesten halvparten (47 %) av alle bruktbiler som ble solgt på FINN i tredje kvartal i år, var dieselbiler. I september alene ble 20 795 diesel-, 12 135 bensin-, 7038 elektriske og 4422 hybridbiler solgt (OBS: med “solgt” mener man annonser som enten er markert som solgt eller avpublisert)

2) Det lå veldig mange biler til salgs på FINN. Tredje kvartal så en vekst på 13,2 prosent i antall nye annonsepubliseringer sett mot samme periode i 2020. For eksempel var det daglige annonsegjennomsnittet i september 63 150 mot 47 976 i september i fjor. Tilgangen på bil var altså svært god!

3) Langt flere biler har blitt markert solgt/avpublisert på FINN hittil i år (jan-sept) enn i fjor. For eksempel ble det solgt 44 409 bruktbiler på FINN i september i år, mot 41 387 i september i fjor.

4) Salgstiden var kortere. Mediantiden for bilsalg i tredje kvartal var 25 dager, 6 dager kortere enn det var for tre måneder siden. Bryter man dette ned per drivlinje, ser man at det går raskest med salg av diesel- og elbil, etterfulgt av hybrid og deretter bensin.

Roligere tider for båt og MC
Nå som sommersesongen er over, viser FINN-tallene at det er en roligere tid for båt og MC.

-  MC-markedet har i liten grad vært berørt av pandemien på tilbudssiden, hvor annonsevolumet har vært veldig stabilt de siste tre årene. Ser man på trafikken har det vært en økende interesse for MC, og som i fjor har det vært en oppgang på nesten 10 prosent i årets tredje kvartal sett mot samme periode i fjor, forteller Håstein i FINN motor.

Når det gjelder båt, så var 2020 et år helt utenom det vanlige, med ekstrem etterspørsel og høye annonsetall. I forhold til nye annonsepubliseringer så man en vekst på nesten 13 prosent i tredje kvartal 2020 sett mot samme periode i 2019.

Tredje kvartal i år viser imidlertid en svak nedgang, på ca 4. prosent, sett mot 2020.

- Båtmarkedet hadde en helt eventyrlig selger- og kjøpervekst på FINN motor i fjor. Det betyr at når vi nå ser en nedgang i nye annonsepubliseringer målt opp mot 2020, så betyr ikke dette at 2021 har vært et dårlig år. Sammenligner vi med “normalåret” 2019, er det nemlig en kraftig vekst både for hele året og tredje kvartal isolert. Trafikken har også holdt seg stabilt høy gjennom årets tre første kvartal sett mot i fjor, med en liten økning på en prosent. sier Håstein:

- Det blir veldig spennende å se hvordan motormarkedet utvikler seg og blir fremover, særlig nå som vi nærmer oss normale tilstander etter pandemien, og spesielt når det blir sesong for bruktbåt igjen, sier FINN motor-lederen avslutningsvis.

Topp søkeord brukt på FINN bil og FINN båt i tredje kvartal 2021:

Bil:

1. Bil