Hovelsrudkylling - en Spesialitet i særklasse

Hovelsrudkylling løfter dyrevelferd til et nytt nivå og anstrenger seg for å produsere kjøtt som gir smak i særklasse, sa fagsjef for lokalmat Lars Haug da den økologiske kyllingen fra Hovelsrud gård ble hedret som en Spesialitet. Dette gikk ikke ubemerket hen. Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy og konsernsjef i Norgesgruppen Runar Hollevik hadde begge tatt turen for å hedre den dyktige bonden.
Hovelsrudkylling fikk tildelt Spesialitet. F. v. Runar Hollevik, konsernsjef i  Norgesgruppen. Marianne Olssøn, Hovelsrud gård. Jan Paul Bjørkøy, Kiwi-sjef. Lars Haug, Fagsjef lokalmat i Stiftelsen Matmerk. Foto: Matmerk.
Hovelsrudkylling fikk tildelt Spesialitet. F. v. Runar Hollevik, konsernsjef i Norgesgruppen. Marianne Olssøn, Hovelsrud gård. Jan Paul Bjørkøy, Kiwi-sjef. Lars Haug, Fagsjef lokalmat i Stiftelsen Matmerk. Foto: Matmerk.

Kvalitetsmerket Spesialitet plasserer Hovelsrudkyllingen i øverste sjikt i sin kategori sammen med kyllingen fra Holte gård og Stangekylling. Fra før har de Dyrevernalliansens merke for god dyrevelferd. Marianne Olssøn mener disse merkene henger tett sammen: - Kyllingene våre har det veldig bra og det virker inn på smaken. Hun gleder seg til å bruke Spesialitet fremover og ser det som en døråpner og en veiviser for bevisste forbrukere som ser sammenhengen mellom god smak og god dyrevelferd.

Begeistret fagjury

Fagjuryen som vurderte om kyllingen kvalifiserer for Spesialitet var begeistret og mente at dette er en kylling som er svært mør og smakfull med en naturlig, god kyllingsmak. Den økologiske kyllingen er av rasen Rowan Gold som er en saktevoksende rase. Den produseres etter økologisk regelverk og har tilgang til et stort uteareal der den kan beite fritt i sommerhalvåret på Ringersaker-gården som produserer 50 000 kyllinger i året.

Les mer om Hovelsrud gård

Fakta om spesialitet

Spesialitet er et offisielt norsk informasjonsmerke som tildeles lokalmat- og drikke. For å få dette merket må produktet være basert på gode norske råvarer, det må gjerne være laget etter lokale oppskrifter, og produktet må godkjennes av en fagjury med høy kompetanse. Juryen ledes av Harald Osa.

Les mer om fagjuryen

Hovelsrud kylling med Spesialitet. Foto: Lisa Westgård