Hovedorganisasjonen Unio har ansatt tidligere statssekretær Jan-Christian Kolstø

Jan-Christian Kolstø er ansatt som seniorrådgiver i hovedorganisasjonen Unio. Kolstø jobbet inntil nylig som statssekretær i Solberg-regjeringen og styrker Unio på myndighetskontakt og fagfelt som klimapolitikk, bærekraftig omstilling, digitalisering og mangfoldspolitikk, blant annet.

Det skriver nettstedet KOM.24.

- Vi er veldig glade for å ønske Jan-Christian Kolstø velkommen til Unio. Han har en bred, politisk bakgrunn og vil bidra til å styrke satsingen på kunnskap og kompetanse i Unio. Vi styrker arbeidet med klima og bærekraftig omstilling med Jan-Christian Kolstø på laget, sier sekretariatssjef Jon Olav Bjergene i Unio.

Kolstø har lang og bred erfaring fra norsk toppolitikk, organisasjonsarbeid, påvirkning og kommunikasjon. Blant annet har han arbeidet 12 år som pressesjef og rådgiver for Venstre på Stortinget og så tre år i tre, ulike departementer i regjeringen som statssekretær. Han har også jobbet i universitets- og høyskolesektoren.
Inntil nylig jobbet han som statssekretær i Solberg-regjeringen, først i Kulturdepartementet og i Kunnskapsdepartementet for tidligere partileder i Venstre, Trine Skei Grande. Det siste året arbeidet han som statssekretær for næringsminister Iselin Nybø.
Nå blir det mer arbeidslivspolitikk.

- Jeg har alltid vært en varm tilhenger av trepartsmodellen. Den utgjør en av bærebjelkene i demokratiet og er avgjørende for fortsatt vekst, verdiskapning og for at vi skal lykkes med grønn omstilling, sier Jan-Christian Kolstø. Jeg ser frem til å jobbe for forbundenes og medlemmenes interesser og for at kunnskap, forskning og kompetanse skal verdsettes høyere. Vi vet jo hvor avgjørende det er for kvalitet i og modernisering av offentlig sektor, for verdiskapning, for en fortsatt bærekraftig velferdsstat og for grønn omstilling i både privat og offentlig sektor, sier Jan-Christian Kolstø.

Kolstø har et stort nettverk innenfor både politikk, organisasjonslivet, næringslivet og media. Nå gleder han seg til å jobbe for Unios 13 forbund.

- Jeg gleder meg stort til å få muligheten for å jobbe for Norges største hovedorganisasjon for arbeidstakere med universitets- og høyskoleutdannelse. Unio er med sine rundt 400.000 medlemmer en svært viktig samfunnsaktør og premissleverandør i arbeidslivet og i samfunnet, sier Jan-Christian Kolstø.
Han starter etter planen i jobben på nyåret.

Ytterligere kontakt :
Jon Olav Bjergene, sekretariatssjef : 951 79 573
Jan-Christian Kolstø: 920 56 081

(Fri bruk med kreditering : HK i Norge)- Vi er veldig glade for å ønske Jan-Christian Kolstø velkommen til Unio. Han har en bred, politisk bakgrunn og vil bidra til å styrke satsingen på kunnskap og kompetanse i Unio, sier sekretariatssjef Jon Olav Bjergene i Unio.
Kreditering: Foto: Liv Aarberg. Jan-Christian Kolstø er ansatt som seniorrådgiver i hovedorganisasjonen Unio. Han var inntil nylig statssekretær i Solberg-regjeringen.

Unio er Norges største hovedorganisasjon for arbeidstakere med høyere utdanning. Vi har over 375 000 medlemmer fordelt på 13 medlemsforbund. Ragnhild Lied er Unios leder.

Unio skal være den hovedorganisasjonen som best ivaretar universitets- og høgskoleutdannedes interesser ved å arbeide for høyere verdsetting av kunnskap, forskning, kompetanse og ansvar.

Unio påvirker politisk på bred front for å ta vare på medlemmenes interesser, enten det er i Stortinget, overfor regjeringen eller i trepartssamarbeidet mellom arbeidstakere, arbeidsgivere og myndighetene. Trepartssamarbeidet er den norske modellens bærebjelke, og viktig for velferd, verdiskaping og politikkutvikling. Et organisert arbeidsliv med et godt og tillitsfullt samarbeid mellom partene sentralt og lokalt er en nøkkel til utvikling og innovasjon i arbeidslivet.