Hong Kong rangerer igjen som den dyreste byen for internasjonale ansatte

• Hong Kong er igjen verdens dyreste by for internasjonale ansatte, etterfulgt av Zürich (2) og tre andre sveitsiske byer - Genève (3), Basel (4) og Bern (5)
  • Oslo er blant de 10 dyreste byene i Europa for expater og klatrer til 27. plass globalt
  • København er den dyreste byen i Norden for internasjonale ansatte, rangert på 11. plass globalt, mens Stockholm er den rimeligste byen og faller til 87. plass i 2022
  • Internasjonale oppdragsmønstre utvikler seg som følge av valutakurs- og inflasjonsvariasjoner samt økningen av fjernarbeid og fleksible arbeidsordninger

Oslo, 29. juni 2022

I dag lanserte Mercer sin Levekostnadsundersøkelse (Cost of Living Survey) for 2022, som rangerer 227 av verdens dyreste byer for internasjonale ansatte. Mens Hong Kong forblir i topplasseringen, utgjør Zürich (2) og tre andre sveitsiske byer - Genève (3), Basel (4) og Bern (5) - de fem dyreste stedene i verden for expater.

Oslo er rangert som den 9. dyreste byen i Europa, og klatret til 27. plass globalt (fra 32. plass i september 2021). København er den dyreste byen i Norden for internasjonale ansatte og er rangert som 11. globalt, mens Stockholm er den rimeligste og faller til 87. plass i 2022.

Mercers levekostnadsdata kombinert med mobilitetsforskning og lærdommene fra Mercers kundearbeid indikerer at økningen av fjernarbeid og fleksibelt arbeid, krigen i Ukraina, variasjoner i valutakurs og utbredt inflasjon har en omfattende innvirkning på ansattes lønn og muligheter til å spare, som kan få alvorlige konsekvenser for arbeidsgivere i den globale kampen om talenter.

«I år står arbeidsgivere overfor spesielle utfordringer med planlegging av internasjonale oppdragstakere siden nye muligheter for fjernarbeid etter Covid har åpnet for mer fleksible oppdragsmetoder. Dessuten har ustabiliteten knyttet til global inflasjon og plutselige endringer i valutakurser ført til at internasjonale oppdragstakere er bekymret for deres kjøpekraft og sosioøkonomiske stabilitet,» sier Jimmy Johansen, leder for Mercers Career Business i Norge.

«Arbeidsgivere trenger data de kan stole på og klare strategier for å navigere mobilitetspakker for internasjonale ansatte i disse ustabile tidene, for å sørge for deres ansattes økonomiske velvære i tillegg til virksomhetens effektivitet og transparens/rettferdighet.»

«Å ikke tilpasse internasjonale kompensasjonsstrategier til den nye arbeidsverdenen undergraver organisasjoners evne til å tiltrekke seg, utvikle og beholde nøkkeltalenter,» sa Johansen.

Internasjonale oppdragstakere som lønnes ved bruk av en hjemlandstilnærmelse (balanseark) mottar vanligvis en levekostnadsgodtgjørelse for å opprettholde sin kjøpekraft i destinasjonslandene. Denne godtgjørelsen beregnes ved å bruke en levekostnadsindeksdifferensial på en del av nettolønnen til de ansatte (deres «disponible lønn», altså beløpet de bruker på varer og tjenester i det daglige i vertslandet.)

Både inflasjon og svingninger i valutakursen påvirker kjøpekraften til mobile ansatte direkte. Fremveksten av fjernarbeid og fleksibelt arbeid har også ført til at mange ansatte revurderer prioriteringene sine, balansen mellom arbeid og privatliv og valget av bosted.

Disse forholdene har alvorlige konsekvenser for arbeidsgivere, som nå må revurdere sin tilnærming for å lede en globalt distribuert arbeidsstyrke hvis de ønsker å ha en sjanse i den globale kampen om talenter.

Til gjengjeld tilbyr denne situasjonen også muligheter for byer til å tiltrekke seg utenlandsk forretningsvirksomhet og for bedrifter som ønsker å tiltrekke seg talent fra verden over.

"For organisasjoner er den økonomiske velferden til ansatte en nøkkeldriver i deres evne til å tiltrekke seg og beholde topptalent, og med pålitelige og relevante data kan organisasjoner utarbeide klare strategier for å strukturere mobilitetspakker for internasjonale ansatte i ustabile tider," sa Yvonne Traber, Partner i Mercer og Global Head for Mobility Business.

Som Mercers data viser, utvikler arbeidsforholdene og de økonomiske forholdene verden over seg raskere enn før. Bedrifter må med nøysomhet navigere internasjonale oppdragskostnader/-pakker i perioder med mye usikkerhet og tilpasse seg den nye arbeidsverdenen for å sikre forretningsresistens og bærekraftige fremtider for deres mobile arbeidsstyrke.

Mercers levekostnadsdata hjelper arbeidsgivere med å forstå viktigheten av å overvåke valutasvingninger og vurdere inflasjons- og deflasjonspresset på varer, tjenester og leie av bolig på alle virksomhetens driftssteder. Dataene hjelper også arbeidsgivere med å fastsette og vedlikeholde kompensasjonspakker for ansatte på internasjonale oppdrag og ved arbeid i utlandet.

I tillegg kan levekostnadene på et sted ha en vesentlig innvirkning på stedets attraktivitet som et reisemål for talenter, og påvirker valg av driftssted for organisasjoner som er i ferd med å utvide og transformere sitt geografiske fotavtrykk.

SLUTT

Om Mercers Levekostnadsundersøkelse (Cost of Living Survey)

Mercers godt anerkjente rangering er en av verdens mest omfattende undersøkelser angående levekostnader, og er ment for å hjelpe multinasjonale selskaper og myndigheter med å utvikle kompensasjonsstrategier for sine internasjonale oppdragstakere. New York brukes som basebyen for alle sammenligninger, og valutabevegelser måles mot amerikanske dollar. Undersøkelsen omfatter over 400 byer over hele verden; årets rangering inkluderer 227 byer på fem kontinenter og måler den komparative kostnaden for mer enn 200 varer på hvert sted, inkludert bosted, transport, mat, klær, husholdningsartikler og underholdning. Informasjonen som samles inn dekker alle de viktigste elementene arbeidsgivere trenger for å utforme effektive og transparente kompensasjonspakker for internasjonale oppdragstakere. Lær mer her

Tallene for Mercers levekostnader og sammenligninger av utleiekostnader er hentet fra en undersøkelse som ble utført i mars 2022. Valutakurser fra det tidspunktet og Mercers internasjonale tibud av varer og tjenester fra

Levekostnadsundersøkelsen har blitt brukt som basismålinger.

Myndigheter og store selskaper bruker data fra denne undersøkelsen for å beskytte kjøpekraften til sine ansatte når de overføres til oppdrag i utlandet; data for kostnader i forbindelse med leie av bolig brukes til å vurdere lokal boligstøtte til internasjonale arbeidere. Valget av byer som er en del av undersøkelsen er basert på dataetterspørsel fra Mercers kunder.

Mercertror på å bygge bedre fremtider ved å redefinere arbeidsverdenen, omforme pensjons- og investeringsresultater og åpne muligheter for god helse og velvære. Mercer har rundt 25 000 ansatte som er basert i 43 land og firmaet opererer i 130 land. Mercer er en del av Marsh McLennan (NYSE: MMC), verdens ledende profesjonelle servicefirma innen risiko, strategi og mennesker, med 83 000 kolleger og en årlig omsetning på rundt 20 milliarder dollar. Gjennom de marketledende bedriftene Marsh, Guy Carpenter og Oliver Wyman, hjelper Marsh McLennan klienter med å navigere et miljø som stadig blir mer dynamisk og komplekst. For mer informasjon, besøk www.mercer.no. Følg gjerne også Mercer Norge på LinkedIn.

Mercer 2022 Cost of Living Survey European City Rankings

Macedonia

Sarajevo

Bosnia-Herzegovina

I Mercer tror vi på å bygge en lysere fremtid ved å omdefinere arbeidsverdenen, forbedre pensjons- og investeringsresultater og ved å gi tilgang til reell helse og velvære for ansatte. Mercer har over 25,000 ansatte i 44 land og opererer totalt i mer enn 130 land. Mercer er en del av Marsh McLennan (NYSE: MMC), verdens ledende konsulentselskap innenfor risikostyring, strategi og mennesker. Marsh & McLennan har over 76,000 ansatte og en årlig omsetning på 17 milliarder dollar. Gjennom markedsledende merkevarer som Mercer,Marsh, Guy Carpenter og Oliver Wyman(for å nevne noen) hjelperMarsh & McLennansine kunder med å navigere en økende dynamisk og kompleks virkelighet. For mer informasjon, sewww.mercer.no. Følg Mercer på LinkedIn.

Følg pressemeldinger fra Mercer

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercer på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercer

Norge klatrer til 5. plass på listen over verdens beste pensjonssystemer, men har et kjønnspensjonsgap på 27% ifølge Global Pension Index19.10.2021 15:03:37 CEST | Pressemelding

Mercer CFA Institute Global Pension Index plasserer nykommer Island på toppen av listen og Norge på 5.-plass. Men, Norge har et pensjonsgap mellom kvinner og menn på hele 27 prosent, noe som plasserer oss som på en 20. plass på indeksen når det gjelder forskjell i pensjon for kvinner og menn. Indeksen sammenligner 43 pensjonsinntektssystemer, som dekker to tredjedeler av verdens befolkning

Ashgabat er den dyreste byen for internasjonale ansatte i 202122.6.2021 09:15:00 CEST | Pressemelding