H.K.H Kronprins Haakon åpner dører for norsk næringsliv i Kenya

I forbindelse med et offisielt besøk av H.K.H Kronprins Haakon til Kenya i februar 2020 planlegges en medfølgende næringslivsdelegasjon. Kenya er den største økonomien i Øst-Afrika, og en naturlig inngangsport for norske bedrifter interessert i regionen.

Nairobi. Foto: Getty Images.

Næringslivsdelegasjonen skal bidra til å styrke norsk samarbeid med Kenya gjennom felles handelsinteresser, med fokus på bærekraftige løsninger. -Delegasjonen er en døråpner til gode nettverk og potensielle partnere, som innebærer muligheter for økt handel, investeringer og samarbeid mellom landene våre, sier Håkon Haugli, delegasjonsleder og administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Innovasjon Norge organiserer næringslivsdelegasjonen på oppdrag for Nærings - og Fiskeridepartementet, og i samarbeid med norske næringslivsorganisasjoner. Delegasjonen er en del av det offisielle besøket til Kenya. I tillegg til kronprinsen vil den den norske delegasjonen bestå av representanter fra politisk ledelse.

Viktig region å være i
Kenya er Øst-Afrikas økonomiske, -finansielle -og transporthub. Landet fungerer ofte som en inngangsport til hele regionen, som er hjem til nærmere 500 millioner innbyggere.
Landbruk er hjørnestenen i den kenyanske økonomien, og står for rundt en tredjedel av landets BNP. Samtidig er landet en digital leder i Afrika, og på god vei til å ta en viktig rolle også globalt.

-Regionen har hatt en formidabel BNP-utvikling, og det skjer spesielt mye innen områder hvor Norge har stor kompetanse, som fornybar energi og landbruksteknologi. Det gjør Øst-Afrika, med Kenya i spissen, en stadig viktigere region å være til stede i, påpeker Haugli.

Innovasjon Norge har kontor i Nairobi, som jobber med norske selskaper som er tilstede i eller ønsker å satse i Kenya, Tanzania og Uganda.

Økende handel mellom Kenya og Norge
Handelen mellom Kenya og Norge er nesten tredoblet siden 2004. 60 prosent av norsk eksport er innen kjemisk gjødsel, mens planter, blomster, kaffe, te og krydder står for størstedelen av den kenyanske eksporten.

Det er økende samarbeid innen IT, fornybar energi og teknologi, som også vil være fokus for næringslivsdelegasjonen.

Til info:

Presse som ønsker å delta må akkrediteres. Det er visumkrav.

Interesserte redaksjoner bes melde fra til Utenriksdepartementets besøksseksjon så snart som mulig. Kontaktperson for akkreditering er Per Anders Nilsen, e-post per.anders.pollen.nilsen@mfa.no eller telefon 991 22 829.

Fakta:

• Besøket er det første offisielle kongelige besøk fra Norge til Kenya.
  • Næringslivsdelegasjonen finner sted 10. - 13. februar 2020.
  • Det er rundt 40 norske selskaper i Kenya, blant annet innen energi, læringsteknologi, finans, smarte samfunn og landbruk.
  • Innovasjon Norge har kontor i Nairobi, med 4 ansatte. De jobber hovedsakelig med fornybar energi, smarte samfunn og landbruksteknologi.
  • Les mer her

Nairobi. Foto: Getty Images.

Styrker satsing på bioøkonomi med ny handlingsplan10.2.2020 12:08:14 CETPressemelding

En ny rapport viser at Norge ligger i toppsjiktet i Europa for produktivitet og verdiskaping innen bioøkonomi. Rapporten som er skrevet av Nordisk institutt for studier av innovasjon (NIFU), ser på sysselsetting og verdiskaping innen ulike biobaserte næringer i Norge. Innovasjon Norge, Forskningsrådet og Siva samler nå krefter for en mer koordinert og styrket satsing på bioøkonomi, og legger i dag frem en ny handlingsplan på området.

Invitasjon til pressefrokost 7.januar: Innovasjon Norges reiselivsfrokost3.1.2020 10:51:52 CETPresseinvitasjon

2019 har vært et begivenhetsrikt år for norsk reiselivsnæring, med flere hyggelige oppturer i besøkstall og en rekke utfordrende diskusjoner knyttet til bærekraft, flyskam og klimagassutslipp. Det er ingen grunn til å tro at 2020 blir noe mindre innholdsrikt. Vi i Innovasjon Norge inviterer deg til vår årlige pressefrokost, hvor vi skal presentere hva som har skjedd i året som har gått, men også ta en titt på prognoser og utsikter for reiselivsåret 2020.