H.K.H Kronprins Haakon åpner dører for norsk næringsliv i Kenya

I forbindelse med et offisielt besøk av H.K.H Kronprins Haakon til Kenya i februar 2020 planlegges en medfølgende næringslivsdelegasjon. Kenya er den største økonomien i Øst-Afrika, og en naturlig inngangsport for norske bedrifter interessert i regionen.
Nairobi. Foto: Getty Images.

Næringslivsdelegasjonen skal bidra til å styrke norsk samarbeid med Kenya gjennom felles handelsinteresser, med fokus på bærekraftige løsninger. -Delegasjonen er en døråpner til gode nettverk og potensielle partnere, som innebærer muligheter for økt handel, investeringer og samarbeid mellom landene våre, sier Håkon Haugli, delegasjonsleder og administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Innovasjon Norge organiserer næringslivsdelegasjonen på oppdrag for Nærings - og Fiskeridepartementet, og i samarbeid med norske næringslivsorganisasjoner. Delegasjonen er en del av det offisielle besøket til Kenya. I tillegg til kronprinsen vil den den norske delegasjonen bestå av representanter fra politisk ledelse.

Viktig region å være i
Kenya er Øst-Afrikas økonomiske, -finansielle -og transporthub. Landet fungerer ofte som en inngangsport til hele regionen, som er hjem til nærmere 500 millioner innbyggere.
Landbruk er hjørnestenen i den kenyanske økonomien, og står for rundt en tredjedel av landets BNP. Samtidig er landet en digital leder i Afrika, og på god vei til å ta en viktig rolle også globalt.

-Regionen har hatt en formidabel BNP-utvikling, og det skjer spesielt mye innen områder hvor Norge har stor kompetanse, som fornybar energi og landbruksteknologi. Det gjør Øst-Afrika, med Kenya i spissen, en stadig viktigere region å være til stede i, påpeker Haugli.

Innovasjon Norge har kontor i Nairobi, som jobber med norske selskaper som er tilstede i eller ønsker å satse i Kenya, Tanzania og Uganda.

Økende handel mellom Kenya og Norge
Handelen mellom Kenya og Norge er nesten tredoblet siden 2004. 60 prosent av norsk eksport er innen kjemisk gjødsel, mens planter, blomster, kaffe, te og krydder står for størstedelen av den kenyanske eksporten.

Det er økende samarbeid innen IT, fornybar energi og teknologi, som også vil være fokus for næringslivsdelegasjonen.

Til info:

Presse som ønsker å delta må akkrediteres. Det er visumkrav.

Interesserte redaksjoner bes melde fra til Utenriksdepartementets besøksseksjon så snart som mulig. Kontaktperson for akkreditering er Per Anders Nilsen, e-post per.anders.pollen.nilsen@mfa.no eller telefon 991 22 829.

Fakta:

• Besøket er det første offisielle kongelige besøk fra Norge til Kenya.
  • Næringslivsdelegasjonen finner sted 10. - 13. februar 2020.
  • Det er rundt 40 norske selskaper i Kenya, blant annet innen energi, læringsteknologi, finans, smarte samfunn og landbruk.
  • Innovasjon Norge har kontor i Nairobi, med 4 ansatte. De jobber hovedsakelig med fornybar energi, smarte samfunn og landbruksteknologi.
  • Les mer her

Nairobi. Foto: Getty Images.

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.