MatPrat

Hjemmelaget is du kan spise hver dag

Del

Sommeren er på vei, og det er tid for is. MatPrat-ekspertene gir deg sine beste oppskrifter på hjemmelaget is. Noen kan du nyte iblant, andre kan du spise hver dag om du har lyst. Slå deg løs med friske urter, frukt, bær og spiselige blomster, iste og yoghurt.

Med gresk yoghurt, fryste bringebær og litt honning lager du enkelt disse knallgode sunne ispinnene. Foto: MatPrat.
Med gresk yoghurt, fryste bringebær og litt honning lager du enkelt disse knallgode sunne ispinnene. Foto: MatPrat.

-Lager du isen selv får du den smaken du liker, og du kan også ha god kontroll på sukkermengden, sier Malén Gudbrandsgard, ernæringsfaglig rådgiver i MatPrat.

Flere av isene fra MatPrat-kokkene kan du spise hver eneste dag, med god samvittighet.  Dise er smoothie/frukt-baserte, eller saftis laget av sukkerfri saft, frukt og bær.

-Vanlig kjøpeis i butikken har gjerne 15-20 gram tilsatt sukker per 100 gram, mens innholdet i hjemmelaget fruktis er lavere. Og frukt og bærbasert is gir dessuten påfyll av vitaminer og antioksidanter.

-En stor fløteis hver dag kan fort gjøre at det blir for mye energi. Gå da heller for en mindre pinne-is hver dag. Man bør tenke på totalen av kostholdet, så ikke is-inntaket fortrenger annen næringsrik mat og gjør at det blir for mye energi.

Nicecream på et par minutter

Tilpasser du etter sesong, blir isen også kortreist og nesten selvplukka. Rarbarais, jordbæris, blåbæris og is med bringebær, mynte eller basilikum er noen av smakene kokkene i MatPrat anbefaler.

-Skal jeg lage saftis lager jeg ofte en god, litt kraftig is-te-blanding som jeg fryser ned. Eller du kan rett og slett bare fryse ned smoothien. Om du ikke allerede har ferdig is på lur i fryseren, så ta med barna og lage en nicecream på noen minutter, sier Anette Fjelleng Hansen, kokk i MatPrat.

Nicecream er verdens raskeste is, den lages på frossen frukt, og er en mellomting mellom en smoothie og en is. Den er så enkel at barna kan lage den selv om de kan bruke blender. Dette er en god måte å få i barna nok frukt og bær. Har du bananer i fryseren, er det bare å sette i gang. 

Is til frokost

Serverer du barna is til frokost, blir det en ekstra hyggelig morgenstund. Også for voksne som ikke er så glad i frokost, er en frokost-is med lime, mango, jordbær og granola en fin start på dagen.

-Fyll litt kesam nederst i ispinneformer eller eventuelt små kopper. Legg frukt og bær i formene, og fyll på med mer kesam. Ha litt granola på toppen av hver isform før du setter i ispinner, sier Fjelleng Hansen.

-Yoghurt eller kesam gjør isen mer næringsrik, man får proteiner, kalsium, jod og flere b-vitaminer, enn om den bare består av frukt eller bær. Med granola tilsatt hakkede nøtter blir frokost-isen et komplett lite måltid. Korn gir litt mer energi fra karbohydrater og mer fiber i isen, mens nøtter er rike på umettet fett og fiber, forklarer ernæringsrådgiver Gudbrandsgard.

I helgene kan du unne deg fløtebasert is. Den lager du selv med eggeplommer og fløte. Skal du servere gjester er hjemmelaget sandwich-is både praktisk og stilig.

-I oppskriften har vi brukt pepperkaker, men du kan bruke den kjeksen du liker, eller bake egen. Når isen er på plass mellom to kjeks, ruller du den i frysetørret bringebær rett før servering. Grovhakket sjokolade, nøtter eller lakris er andre gode smaker du kan rulle sandwich-isen i, frister kokken.

Kontakter

Bilder

Med gresk yoghurt, fryste bringebær og litt honning lager du enkelt disse knallgode sunne ispinnene. Foto: MatPrat.
Med gresk yoghurt, fryste bringebær og litt honning lager du enkelt disse knallgode sunne ispinnene. Foto: MatPrat.
Last ned bilde
Frokost-is. En sunn og god is med smak av lime, friske frukter som mango og jordbær, og litt granola for deilig crunch. En perfekt start på dagen! Foto: MatPrat.
Frokost-is. En sunn og god is med smak av lime, friske frukter som mango og jordbær, og litt granola for deilig crunch. En perfekt start på dagen! Foto: MatPrat.
Last ned bilde
Mange blomster er spiselige, og kan brukes til å lage superlekre is. Foto: MatPrat.
Mange blomster er spiselige, og kan brukes til å lage superlekre is. Foto: MatPrat.
Last ned bilde
Små ispinner laget av vannmelon, smaksatt med litt lønnesirup og salt. Saltet er med på å fremheve smakene fra vannmelonen. Foto: MatPrat.
Små ispinner laget av vannmelon, smaksatt med litt lønnesirup og salt. Saltet er med på å fremheve smakene fra vannmelonen. Foto: MatPrat.
Last ned bilde
Ispinner med deilig hjemmelaget sorbet av basilikum og sitron. Ispinner av tre får man blant annet kjøpt i hobbybutikker eller på Internett. Foto: MatPrat.
Ispinner med deilig hjemmelaget sorbet av basilikum og sitron. Ispinner av tre får man blant annet kjøpt i hobbybutikker eller på Internett. Foto: MatPrat.
Last ned bilde
Frosne bananer på pinne, dyppet i sjokolade og pyntet med mandelflak eller kakestrø kan være en ypperlig hverdagsdessert. Foto: MatPrat.
Frosne bananer på pinne, dyppet i sjokolade og pyntet med mandelflak eller kakestrø kan være en ypperlig hverdagsdessert. Foto: MatPrat.
Last ned bilde
Pinneis i form er en enkel og perfekt dessert for både store og små. Denne skogsbærisen inneholder naturlige råvarer som gresk yoghurt, skogsbærblanding og modne bananer. Foto: MatPrat.
Pinneis i form er en enkel og perfekt dessert for både store og små. Denne skogsbærisen inneholder naturlige råvarer som gresk yoghurt, skogsbærblanding og modne bananer. Foto: MatPrat.
Last ned bilde
En sunn og god dessert, med smak av kokos og mango. Chiafrø er med, og gir en morsom konsistens til isen. Foto: MatPrat.
En sunn og god dessert, med smak av kokos og mango. Chiafrø er med, og gir en morsom konsistens til isen. Foto: MatPrat.
Last ned bilde
Kombinasjonen kokos og pasjonsfrukt er deilig. Foto: MatPrat.
Kombinasjonen kokos og pasjonsfrukt er deilig. Foto: MatPrat.
Last ned bilde
Har du blåbær i fryseren så kan du lage blåbæris. Den har en lekker farge! Foto: MatPrat.
Har du blåbær i fryseren så kan du lage blåbæris. Den har en lekker farge! Foto: MatPrat.
Last ned bilde
Er du glad i is og solbær så er dette den ultimate isen for deg. Beregne ca. 4 timer på nedfrysing før du kan nyte en deilig smak av god norsk sommer. Foto: MatPrat.
Er du glad i is og solbær så er dette den ultimate isen for deg. Beregne ca. 4 timer på nedfrysing før du kan nyte en deilig smak av god norsk sommer. Foto: MatPrat.
Last ned bilde
Imponer gjestene dine med disse kule sandwichene med hjemmelaget is og frysetørket bringebær. Foto: MatPrat.
Imponer gjestene dine med disse kule sandwichene med hjemmelaget is og frysetørket bringebær. Foto: MatPrat.
Last ned bilde
Imponer gjestene dine med disse kule sandwichene med hjemmelaget is og frysetørket bringebær. Foto: MatPrat.
Imponer gjestene dine med disse kule sandwichene med hjemmelaget is og frysetørket bringebær. Foto: MatPrat.
Last ned bilde
Har du bananer i fryseren går det raskt å lage nicecream med mango. Foto: MatPrat.
Har du bananer i fryseren går det raskt å lage nicecream med mango. Foto: MatPrat.
Last ned bilde
Nicecream med bjørnebær lages på samme måte som en smoothie, men den blir tykkere og ligner mer på iskrem i konsistensen. Denne serveres med skiver av banan, som gir god smak og en litt annerledes konsistens. Topp gjerne med friske bær. Foto: MatPrat.
Nicecream med bjørnebær lages på samme måte som en smoothie, men den blir tykkere og ligner mer på iskrem i konsistensen. Denne serveres med skiver av banan, som gir god smak og en litt annerledes konsistens. Topp gjerne med friske bær. Foto: MatPrat.
Last ned bilde

Lenker

Om MatPrat

MatPrat
MatPrat
Lørenveien 40
0585 Oslo

MatPrat er Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Gjennom MatPrat bidrar vi med matinspirasjon, -informasjon og -kunnskap. MatPrat er merkenøytralt og vi jobber på oppdrag fra den norske egg-og kjøttproduserende bonden.

Følg pressemeldinger fra MatPrat

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MatPrat på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MatPrat

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom