Bekk og Strøm AS

Historisk vannkraft-samarbeid mellom Norge og Finland

Det norske energiselskapet Bekk og Strøm og finske SV Vattenkraft går sammen om å eie og drifte 15 norske vannkraftverk i et nytt felleseid selskap. – Vi skal få mer strøm ut hver dråpe vann og redusere driftskostnadene, sier administrerende direktør Carl-Fredrik Lehland i Bekk og Strøm AS.

SV Vattenfall har vært operative i det norske markedet i flere år gjennom eierskap i de tre kraftverkene Svartdalen, Imsland og Fosstveit som har en årlig eierjustert produksjon på ca 30 gigawatt timer (GWh). I det nye felleseide selskapet BoS Vattenkraft legger Bekk og Strøm inn sine 12 småkraftverk i Trøndelag, og sitter igjen med en eierandel på 60 prosent. Total årlig produksjon blir 90 GWh, noe som tilsvarer det årlige forbruket for 4 500 husstander.

- Med dagens lave strømpriser må kraftverkene driftes så effektivt som mulig.  Kritisk masse er viktig for at man kan spre de faste kostnadene på et tilstrekkelig antall kraftverk. Ved å gjennomføre denne fusjonen - og samtidig skille ut et eget operatørselskap, reduserer vi de faste kostnadene pr. produserte enhet – samtidig som vi åpner opp for effektiv drift av tredjepartsporteføljer når vi nå skaper armlengdes avstand mellom kraftverkseieren og driftsoperatøren, sier Lehland i en kommentar.

De 15 kraftverkene i BoS Vattenkraft skal driftes av Bekk og Strøm gjennom deres nystartede operatørselskap, BoS Management.

- Denne fusjonen handler om å skape langsiktige verdier sammen, derfor er vi svært fornøyd med at dette samarbeidet ble en realitet. Bekk og Strøm og SV Vattenkraft har sammenfallende oppfatninger om hva fremtiden for norsk småkraftbransje angår og vi ser frem til å videreutvikle vår tilstedeværelse i det norske markedet sammen med Bekk og Strøm, sier administrerende direktør Akke Kuusela i SV Vattenkraft.

Den Kristiansandbaserte Bekk og Strøm gruppen ble stiftet i 2006 og er Kraftverkseier og Kraftverksoperatør med fokus på ren, kortreist energi. Bekk og Strøm spesialiserer seg på småkraft, og har etter avtalen med finske SV Vattenkraft eierskap i 22 kraftverk, og ytterligere flere titalls utviklingsprosjekter underveis. Bekk og Strøms eierandel i dag tilsvarer 90 GWh i produsert strøm av totalt 145 GWh.

Bekk og Strøm drifter i tillegg 20 småkraftkraftverk med en produksjon på til sammen 117 GWh.

SV Vattankraft eies av 10 lokaleog regionale energiselskap i Sør-og Øst-Finland. Selskapetsatser på Nordisk Vannkraft.

Om Bekk og Strøm AS

Bekk og Strøm AS

Følg pressemeldinger fra Bekk og Strøm AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bekk og Strøm AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bekk og Strøm AS