Hilde Tonne ny konsernsjef i Statnett

Styret i Statnett har ansatt Hilde Tonne som ny konsernsjef i selskapet. Tonne kommer fra stillingen som konserndirektør og leder for innovasjon i Rambøll-gruppen. Hun er utdannet sivilingeniør fra NTNU og RWTH Aachen i Tyskland.
Hilde Tonne blir ny konsernsjef i Statnett.

- Vi i styret er glade for å ha gjort ferdig jobben med å finne ny konsernsjef etter Auke Lont.  Med sin brede erfaring fra mange lederposisjoner, inklusiv kjennskap til energiområdet, mener styret at Hilde Tonne er den rette til å fylle den viktige stillingen som konsernsjef i Statnett. Selskapet står foran viktige oppgaver og er en sentral byggestein i fremtidens elektrifiserte samfunn. Hilde Tonne har en bakgrunn som gjør henne godt rustet til å ta Statnett inn i denne viktige perioden, sier styreleder Jon Fredrik Baksaas i Statnett.

Hilde Tonne er utdannet sivilingeniør fra NTNU og RWTH Aachen i Tyskland. Hun har erfaring fra flere ulike sektorer, og har jobbet i Hydro Olje&Energi, Telenor og nå i Rambøll, hvor hun er konserndirektør med ansvar for innovasjon. Tonne har hatt en rekke styreverv, også i kraftsektoren som styreleder i Hafslund og styremedlem i Statkraft og Vattenfall. Hun var med på oppstarten av Digital Norway, hvor Statnett også er medlem. Hun er styreleder i Forskningsrådet.

- Hildes teknologikompetanse og brede ledererfaring er en uvurderlig ressurs når Statnett nå tar på seg ledertrøya inn i elektrifiseringens tiår. Vi skal levere på å legge til rette for nytt næringsliv, elektrifisering og ikke minst forsyningssikkerhet hver dag hele året. Styret er sikker på at Hilde er den rette til å ta på seg dette ansvaret, sier styreleder Baksaas.

Tonne har bakgrunn som konserndirektør i Telenor der hun blant annet hadde ansvar for industriell utvikling. Til sammen 17 år i olje- og gassektoren gir verdifull erfaring innen energiområdet, blant annet som teknologi- og forskningsdirektør i Hydro.

- Dette er en drømmejobb. Det å få lov til å lede 1400 kompetente medarbeidere med et så tungt og viktig samfunnsoppdrag er et privilegium. Strømforsyning er en kritisk samfunnsoppgave og kraftsystemet står sentralt i den nødvendige omleggingen for å møte klimakrisen. Norge har et unikt utgangspunkt for å være i førersetet for utviklingen av et energisystem som bidrar til å løse en av vår tids kanskje største utfordringer, sier påtroppende konsernsjef Hilde Tonne.

- Teknologi og kompetanse er de viktigste faktorene for å lykkes med dette. Sammen med Statnetts kritiske anlegg rundt omkring i hele landet og tilknytning av nye virksomheter vil digitalisering være en nødvendig suksessfaktor for å lykkes med oppdraget. Jeg gleder meg til å ta fatt på dette, understreker Tonne.

Prosessen med å finne ny konsernsjef i Statnett ble satt i gang da Auke Lont i høst annonserte at han etter 12 år i stillingen ønsket å gå av.

- Auke Lont har gjort en fantastisk innsats og har gjennom visjoner og klar retning tatt Statnett og Norge viktige skritt i retning et energisystem som muliggjør en klimavennlig og elektrisk fremtid. Han har løftet Statnett til å bli en sentral aktør i samfunnet og levert på det viktige oppdraget med å sikre strøm i kontakten og kapasitet til fremtidens næringsliv, understreker Baksaas.

Lont skal etter planen fratre som konsernsjef ved utgangen av januar 2021. Tonnes tidspunkt for tiltredelse vil bli nærmere avklart etter nyttår.

Hilde Tonne blir ny konsernsjef i Statnett.