Hilde Hummelvoll med sommerjobb på radio

Musikken fra ungdomstiden vekker gode sommerminner for Hilde Hummelvoll. Nå lager hun en ny serie om de største sommersangene på Radio Vinyl.

Hilde Hummelvoll spiller sommerminner fra ungdomstiden. Foto: Inger Lise Uhlen

– Det er stas å få sommerjobb i Radio Vinyl, for det å kommentere og introdusere sommerlåter er jo rett og slett til å bli glad av, sier Hummelvoll.

Etter mange år som programleder for suksesser som Forandring fryder, Kvelden før kvelden og Sommeråpent, forlot hun NRK til fordel for lærerjobb i Drammen. Nå er hun tilbake for andre år på rad med sommerinnslag på Radio Vinyl, der hun tar for seg de herlige låtene vi forbinder med sommeren.

– Musikkutvalget på kanalen passer meg perfekt. Jeg er riktig årgang, for å si det sånn! Det er umulig å ikke gaule med når Chris Andrews synger Pretty Belinda, for eksempel.

Musikk til svale sommerkvelder

Blant sangene Hummelvoll presenterer i serien er solskinnslåter fra The Beatles, Cliff Richard og Stevie Wonder. Hun har også noen personlige favoritter i platebunken.

– Sangene passer godt til svale sommerkvelder. Ta for eksempel The Supremes, med Diana Ross’ fløyelsmyke stemme som lurer på hvor kjærligheten ble av i Where Did Our Love Go?. Innspillingen er snart seksti år gammel, men fortsatt like kul, sier hun.

Sommerminner fra ungdomstiden

Flere av sangene i serien hadde stor betydning for Hummelvoll i hennes egen barne- og ungdomstid. Summer Nights fra Grease er blant de hun mener aldri går ut på dato.

– Sommeren etter at filmen kom, var venninna mi og jeg på ferie i Gudbrandsdalen. Vi var 18 år, dro på diskotek på Otta, og kjørte danseshow med alle «movesene», sier hun.

– Vi følte virkelig at vi kom fra storbyen, altså Hamar, og hadde noe å vise bygdefolket. Det viste seg selvfølgelig at de også kunne alle sangene og svingte seg bedre enn oss – så der fikk vi den!

Barndomssomrene ble tilbragt hos mormor på landet, og Svantes lykkelige dag av Povl Dissing dukket ofte opp på radioen.

– Jeg syntes Svante var et helt håpløst navn, men bortsett fra det var den helt nydelig. Når jeg hører den i dag er jeg øyeblikkelig tilbake på trappa hos mormor. Jeg kan se henne nede i hagen, der hun plukker jordbær som jeg skal få på brødskiva med sukker på. Jeg kjenner fortsatt lukten av roser og nyslått gress, hører biesurr og mormor som synger at «om lidt er kaffen klar». Lykke!

For mer informasjon og bilder:

Arne Sandvik, redaktør for Radio Vinyl

Tlf.: 917 73 893 | E-post: arne.sandvik@bauermedia.no

Hilde Hummelvoll spiller sommerminner fra ungdomstiden. Foto: Inger Lise Uhlen

Bauer Media Norge driver de riksdekkende reklamefinansierte radiokanalene Radio Norge, Radio 1, Radio Rock, Radio Topp 40, Radio Vinyl, Radio Norsk Pop, P24-7 MIX og Radio KISS. Vi har 1.6 millioner lyttere i uken. Selskapet har ca. 60 ansatte i Bergen og Oslo, med samarbeidspartnere over hele verden.