Herrene i Haven slipper EPen "Høysang" i dag!

EPen er en samling sanger som tar for seg livets små lysglimt og utfordringer- kapitler i den store sangen.
Cover. Foto: Gaute Rørvik Rosslund

Herrene i Haven slipper ny EP i dag, der de gjør det de kan best; gode tekster og tidløs visepop! EPen heter ‘Høysang’ , og er en samling sanger som tar for seg livets små lysglimt og utfordringer - kapitler i den store sangen.

Vokalist Reidar Vinje Stensvold er også gruppas tekstforfatter på denne nye utgivelsen og han sier selv han ikke er så god på å skrive love songs som han er så glad i . Det er en liten sorg. Derfor blir sangene ofte til på intuisjon og som en reaksjon på noe. Og noen ganger i ren affekt. For eksempel låten ‘Vi har et godt forhold’, hvor Stensvold skriver upolert om det å være fanget i et skadelig forhold, og miste friheten til å snakke for seg selv og leve fritt. Kvinner som holdes nede av menn.  Andre sanger tar for seg kjærligheten uten hjerte-smerte, som i ‘Høysang’. Den er skrevet i full isolasjon under nedstengningen, der Stensvold ble gjenforent med sine voksne døtre som måtte vende hjem igjen.

Herrene i Haven ble først startet under navnet "Kjernefamilien" på midten av 80-tallet. Flere hadde erfaring med å spille sammen allerede fra tenårene i ulike jazzkonstellasjoner.

Studioprosessen gir alltid åpninger for å prøve og feile - en arbeidsflyt som er preget av flat struktur og rund holdning. Bandleder og vokalist Reidar forteller:

– Vår ambisjon har vært en kontinuerlig workshop hvor vi utvikles sammen som låtskrivere og utøvere. Å stadig gå videre. Det bærer platene våre også preg av. Noen liker ditt og andre liker datt. Something’s lost, but something’s gained. Vi har hatt våre prøvelser, men fremstår usedvanlig ofte i harmoni. Antakelig fordi det ikke hviler så store forventninger over oss.

Herrene består av Reidar Vinje Stensvold på vokal og gitar, Olaf Kamfjord på bass, Jon Kirkebø Rosslund på trommer og perkusjon, Rune Jensen på piano og Terje Johannesen på gitar og trompet.

I tillegg har låtene ‘Høysang’ og ‘Prins og prinsesse’ ,Tomas Collin som gjestemusiker på fiolin og bratsj, og Wenche Malvina Wisløff som korist på ‘Vi har et godt forhold’.

Musikken er skrevet av bassist Olaf Kamfjord på ‘ Høysang’ og `Prins og prinsesse’. ‘Vi har et godt forhold’ er komponert av gitarist og multi-instrumentalist Terje Johannesen og vokalist Reidar Vinje Stensvold.

Arrangert av Herrene, produsert og mikset av Terje Johannesen i Studio Frodeløkka. Masteret hos Morten Lund.

Cover. Foto: Gaute Rørvik Rosslund
Foto: Frank Suhr