Herlof Nilssen ny styreleder for NKVTS

Herlof Nilssen (62) er valgt til ny leder av styret for forskningsinstitusjonen NKVTS (Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress). Hans inngående kjennskap til oppdragsgivere og mottakerapparat trekkes frem som spesielt viktig for organisasjonen.
Herlof Nilssen er nyvalgt styreleder for NKVTS. Foto: Helse Vest

– Det faktum at Herlof Nilssen har god kjennskap til våre oppdragsgivere i Helsedirektoratet og Helse- og omsorgsdepartementet fra sitt tidligere virke, er en ressurs for oss. Det er også positivt med hans inngående kjennskap til mottakerapparatet fra innsiden, sier Inger Elise Birkeland, direktør ved NKVTS.

Vil bidra til posisjonering

I dag er Nilssen spesialrådgiver for Helse Vest og innehar en del styreverv. Han har tidligere jobbet 17 år i kommunal sektor, hvorav 12 år som rådmann før han i 19 år satt som direktør for Helse Vest.

– Jeg kjenner kommunal virksomhet veldig godt. Det gir meg et godt utgangspunkt for å bidra til å styrke NKVTS’ posisjon og med å nå frem til mottakerapparatet. Jeg mener min bakgrunn er nyttig for å legge til rette for kontakt, og bidra til posisjonering, både politisk og organisatorisk, sier Nilssen.

God navigeringsevne

NKVTS’ nye styreleder har god erfaring i å bygge allianser og styrer stødig i spenningsfeltene mellom fag, politikk og butikk. Han anerkjennes for å få gjennomslag uten unødig støy. Det er trolig noe av grunnen til at Dagens Medisin i 2018 kåret han til en av de mektigste i norsk helsesektor. Han delte toppnoteringen med Erna Solberg, Bent Høie, Siv Jensen og Bjørn-Inge Larsen.

Fremstår solid

– Med sin posisjon og lange fartstid i det offentlige, både fra kommunal sektor og helseforetak, vil Nilssen også kunne bidra med verdifull kunnskap om virksomhetene som bruker forskningen fra NKVTS, sier Birkeland.

Selv om den påtroppende styreformann ikke har rukket å lære NKVTS å kjenne inngående har han et godt inntrykk av NKVTS.

– NKVTS fremstår som en god kompetanseorganisasjon med solid faglig tyngde. Nå ser jeg imidlertid først frem til å bli godt kjent med selskapet og deres utfordringer, sier Herlof Nilssen.

Fakta om Herlof Nilssen

Herlof Nilssen er utdannet sivilingeniør fra NTH/NTNU i 1983. Han jobber i dag  som rådgiver ved Helse Vest. Ved siden av styrelederverv ved NKVTS, NUBU, Sykehuspartner HF og Norsk Helsenett SF er han styremedlem i Avinor.

Herlof Nilssen er nyvalgt styreleder for NKVTS. Foto: Helse Vest