Klarna

Her er Klarnas prototype på fremtidens postkasse

Del
Fire uavhengige moduler med muligheten til å 3D-printe produkter, dele det du ikke trenger med naboen og en egen resirkuleringsenhet. Dette er Klarnas prototype på fremtidens postkasse.

– Klarna har som mål å gjøre din shoppingopplevelse smidigst mulig. I dag kan vi tilby kunden alt fra inspirasjon og prisovervåking til kjøp og retur av produktet. Å inspirere bransjen ved å utvikle en prototype på fremtidens postkasse er et helt logisk neste skritt for oss, sier markedsdirektør i Klarna, Norge, Thomas Elvestad.

Klarna er en betalings- og shoppingløsning som i dag blir benytte av mer enn 7100 norske nettbutikker. For å gjøre hele handleopplevelsen raskere og enklere har de startet forskningsprosjektet «Klarna Future Shopping Lab». Her samler de noen av verdens fremste eksperter innenfor teknologi, samfunnsvitenskap og design for å dyrke frem nye ideer til inspirasjon for alle bransjer som er involvert i den totale handleopplevelsen.

Dagens postkasse er lite fremtidsrettet

Først ut er den moderne postboksen, slik ekspertpanelet ser den for seg.

– Postkassen er i dag utformet ene og alene for å motta ting og produkter. Det er lite fremtidsrettet. Med vår postkasse skal det også bli enklere å få ting ut av huset, enten det skal resirkuleres, du returnerer produkter du har kjøpt eller deler det du ikke har behov for lokalt i ditt eget nabolag, sier Elvestad.

Postkassen er ikke en del av Klarnas vanlige produktutvikling, men et inspirasjonsprosjekt. Det er tenkt å bestå av forskjellige moduler med et fokus på shopping, deling og bærekraft.

Lokal handel, resirkulering og 3D-printer

  • Den første modulen er en inn- og utboks. Her kan du legge varer som du ønsker å returnere. Naboene dine får også mulighet til å kjøpe disse produktene før de eventuelt blir returnert. Resultatet blir små, lokale shoppingområder.
  • Resirkuleringsmodulen i postboksen er som en finmasket makuleringsmaskin. Materialet du putter inn blir malt opp til bittesmå biter som presses til kompakte tette blokker. Ved varelevering tar sjåføren med seg disse resirkulerte blokkene av avfall fra netthandel og annet resirkulerbart husholdningsavfall.
  • Med 3D-printermodulen kan du printe ut mindre produkter og reservedeler hjemme.  3D-printeren kan også gjøres tilgjengelig for andre i nærmiljøet.
  • Den fjerde modulen i fremtidens postkasse er en deleboks. Her legger du det du ikke lenger har behov for og som du enten ønsker å gi bort eller selge i ditt eget nærmiljø.

Tredjeparter kan utvikle tilleggsmoduler

Det er også tenkt at tredjepartsleverandører kan bygge på egne moduler for å dekke spesielle behov og tjenester.

– Den modulbaserte postboksløsningen vil tilby effektive og bærekraftige løsninger som det vil være et økende behov for i tiden som kommer. Tredjeparter vil også kunne utvikle egne moduler, enten det er for levering med drone eller merkespesifikke moduler som ønsker å gi en ekstra «unboxing»-opplevelse.  Postkassen hjemme er kanskje en av de viktigste delene i vår totale handleopplevelse som det foreløpig ikke er gjort noe med.  Det tror vi vil forandre seg, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Postkassemoduler 2
Postkassemoduler 2
Last ned bilde
Postkassemoduler 4
Postkassemoduler 4
Last ned bilde
Waste module
Waste module
Last ned bilde
3D module
3D module
Last ned bilde
All modules
All modules
Last ned bilde
Sharing module
Sharing module
Last ned bilde
In-out modul
In-out modul
Last ned bilde
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge
Last ned bilde
Postkassemoduler 1
Postkassemoduler 1
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye