Hent barna hjem!

Norge har et ansvar for norske borgere, uansett hvor de er. Et ukjent antall norske barn lever i dag under kritisk dårlige levevilkår i syriske flyktningeleirer. Sykepleiere er forkjempere for menneskeverd – hent barna hjem!

Norsk Sykepleierforbund krever at regjeringen tar grep for å hente barna hjem. - Dette er i tråd med FNs barnekonvensjon og menneskerettighetskonvensjonen, sier forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF.

Det er kravet fra Norsk Sykepleierforbunds landsmøte.

– Det er noen av foreldrene til disse barna som har valgt å tilslutte seg en terroristorganisasjon – IS. Norsk Sykepleierforbund tar sterk avstand fra at norske barn overlates til et liv i flyktningeleir. Vi kan ikke kreve at et land som Syria skal håndtere «våre problemer», enten det er rettsforfølgelse av kriminelle handlinger eller oppfølging og ivaretakelse av barn. Dette ansvaret må Norge ta, på samme måte som vi krever at andre land tar ansvar for sine borgere, sier forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen.

Norsk Sykepleierforbund krever at regjeringen tar grep for å hente disse barna hjem, i tråd med FNs barnekonvensjon og menneskerettighetskonvensjonen.

– Situasjonen er svært urovekkende og spesielt kritisk for barna. De får ikke tilfredsstilt sine mest grunnleggende behov, barn dør. Vi som sykepleiere vet at det å leve under utrygge forhold setter spor. Disse barna, som mange av dem ikke har opplevd noe annet enn krig og utrygghet, blir mer traumatisert for hver dag.

– Vi vet at nettopp traumatiseringen er grunn nok til at enkelte argumenterer for å «la dem bli der de er», fordi vi ved å få dem til Norge «importerer et problem». Dette uttrykker en uverdig holdning som ikke gjenspeiler det menneskesynet NSF står for. Det ligger i vårt mandat som sykepleiere å gi helsehjelp, sier Sverresdatter Larsen.

– NSF krever at regjeringen må sørge for at barna får den helsehjelpen de trenger og ikke minst forebygge at de blir rekruttert til ekstremistiske miljøer. Vi sykepleiere kommer også til å møte disse barna, det er vi som kommer til å ivareta deres fysiske og psykososiale behov. Det er vårt ønske å kunne anvende vår kompetanse slik at de får en reell fremtid preget av god helse og trygge levevilkår til tross for en traumatisk start på livet, understreker forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen.

Unio er partipolitisk uavhengig og er med våre 368 000 medlemmer Norges største hovedorganisasjon for arbeidstakere med høyere utdanning.