Helikoptersaging langs høyspentlinjene

Agder Energi Nett skal igjen starte opp arbeidet med helikoptersaging. Nå fra slutten av oktober vil arbeidet skje på utvalgte høyspentlinjer i området fra Kristiansand til Arendal, og innover i landet mot Åmli.

Agder Energi Nett bruker helikopter med sag for å vedlikeholde sikkerhetsavstandene fra vegetasjonen og strømførende linjer, samt gjøre kantskogen sterkere for vind og snø.

− Vi gjør dette for å vedlikeholde sikkerhetsavstandene fra vegetasjonen og strømførende linjer, samt gjøre kantskogen sterkere for vind og snø, sier Andreas Storbukås, leder for skogprosjektet til Agder Energi Nett. Han legger til at det i 2019 og hittil i 2020 er gjennomført helikoptersaging på begge sider av linjetraseen på totalt 770 km av høyspentnettet.

− Bruken av helikopter til rydding av linjetraseene har vist seg å være svært kostnadseffektivt, og har gitt gode resultater. I 2019 hadde vi oppdrag fra Flekkefjord i vest til Risør i øst, og tidligere i år har vi ryddet langs utvalgte linjer mellom Tvedestrand og Kristiansand. I 2019 var det Fonnafly og Heliwest som ryddet linjene, mens det i år er kun Heliwest som skal gjennomføre helikoptersagingen, forteller Andreas Storbukås.

Han legger til at det i 2019 ikke var noen personskader relatert til arbeidet med linjerydding med helikopter. Linjeryddere er også fornøyd, fordi de slipper å gå med stangsaga og samtidig får en enklere jobb med å fjerne risikotrær, siden deler av kronen er kappet av.

Agder Energi Nett arbeider kontinuerlig med å forbedre linjeryddingen langs høyspentlinjene, og 2019 var et år med høy aktivt. Totalt ble 1350 km med linjer ryddet i fjor. Det ble hugget hele 47.000 kubikkmeter med tømmer utenfor det klausulerte ryddebeltet. 2800 grunneiere har fått utbetalt vel 10 millioner kroner i erstatning for trærne som er ryddet, og det har vært svært få kundeklager i tilknytning til arbeidet.

Agder Energi Nett overfører strøm til 201.500 nettkunder på Agder, og er med det Norges fjerde største nettselskap. Selskap er en del av Agder Energi konsernet. Agder Energi Nett eier og har driftsansvaret for det elektriske regional- og fordelingsnettet på Agder, totalt 21.900 km linjer og kabler.

Følg saker fra Agder Energi Nett

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Agder Energi Nett på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Agder Energi Nett