Helikoptersaging langs høyspentlinjene

Agder Energi Nett skal igjen starte opp arbeidet med helikoptersaging. Nå fra slutten av oktober vil arbeidet skje på utvalgte høyspentlinjer i området fra Kristiansand til Arendal, og innover i landet mot Åmli.
Agder Energi Nett bruker helikopter med sag for å vedlikeholde sikkerhetsavstandene fra vegetasjonen og strømførende linjer, samt gjøre kantskogen sterkere for vind og snø.

− Vi gjør dette for å vedlikeholde sikkerhetsavstandene fra vegetasjonen og strømførende linjer, samt gjøre kantskogen sterkere for vind og snø, sier Andreas Storbukås, leder for skogprosjektet til Agder Energi Nett. Han legger til at det i 2019 og hittil i 2020 er gjennomført helikoptersaging på begge sider av linjetraseen på totalt 770 km av høyspentnettet.

− Bruken av helikopter til rydding av linjetraseene har vist seg å være svært kostnadseffektivt, og har gitt gode resultater. I 2019 hadde vi oppdrag fra Flekkefjord i vest til Risør i øst, og tidligere i år har vi ryddet langs utvalgte linjer mellom Tvedestrand og Kristiansand. I 2019 var det Fonnafly og Heliwest som ryddet linjene, mens det i år er kun Heliwest som skal gjennomføre helikoptersagingen, forteller Andreas Storbukås.

Han legger til at det i 2019 ikke var noen personskader relatert til arbeidet med linjerydding med helikopter. Linjeryddere er også fornøyd, fordi de slipper å gå med stangsaga og samtidig får en enklere jobb med å fjerne risikotrær, siden deler av kronen er kappet av.

Agder Energi Nett arbeider kontinuerlig med å forbedre linjeryddingen langs høyspentlinjene, og 2019 var et år med høy aktivt. Totalt ble 1350 km med linjer ryddet i fjor. Det ble hugget hele 47.000 kubikkmeter med tømmer utenfor det klausulerte ryddebeltet. 2800 grunneiere har fått utbetalt vel 10 millioner kroner i erstatning for trærne som er ryddet, og det har vært svært få kundeklager i tilknytning til arbeidet.