Bonnier Norsk Forlag

Heftige budkriger i over 15 land

Hollywood og den internasjonale bokbransjen har kjempet om rettighetene til det indiske fenomenet Deepti Kapoor. Nå kommer den kritikerroste boka på norsk.
Deepti Kapoor kommer til Norge i forbindelse med litteraturfestivalen på Lillehammer i slutten av mai. Foto: Matthew Parker.

Flere titalls internasjonale forlag og filmselskaper har bydd på «I syndens tid» av suksessforfatter Deepti Kapoor. Romanen er på vei ut i 20 land, og det har vært intense budkriger spredt over hele verden. Boka har fått strålende forhåndsanmeldelser, blant annet i Washington PostPublishers Weekly og The Guardian

20 filmselskaper i intens budkrig

I filmbransjen er interessen for det nye stjerneskuddet stor. Det var hele 20 filmselskaper i budkrig om rettighetene til filmatisering av romanen. Det var FX og Fox21 som stakk av med seieren, og de har blant annet filmatisert bøkene «Hunger games» av Suzanne Collins og «The Goldfinch» av Donna Tartt.

Rått politisk portrett av det moderne India

I skyggen av luksuriøse eiendommer, skitne forretninger og korrupte politikere blir tre menneskers liv bundet sammen. Ajay er tjeneren fra fattige kår som blir en av den mektige Wadia-families mest betrodde menn. Den forkjælte playboyen Sunny Wadia er imperiearvingen som bare har ett eneste mål for øyet, nemlig å knuse faren sin. Og Neda er den nysgjerrige journalisten som blir fanget i spennet mellom sin moral og sitt begjær. Det er en politisk, bredt anlagt og episk fortelling om det moderne India.

-Mafiaen i India skiller seg ikke nevneverdig fra de legitime forretningsfolkene og politikerne. En studie fra i fjor viste at 363 makthavende politikere var siktet for kriminelle forhold, inkludert voldtekt, mord og organisert kriminalitet, forteller Deepti Kapoor.

Gjevt Norgesbesøk

Kapoor reiser verden rundt denne våren for å lansere «I syndens tid», og kommer til litteraturfestivalen på Lillehammer. Hun vil trolig gjeste Oslo før dette. Det er mulig å intervjue henne digitalt eller under Norgesbesøket.

Om Deepti Kapoor

Deepti Kapoor er født i Moradabad, Uttar Pradesh, og vokste opp i Bombay, Bahrain og Dehradun. I 1997 begynte hun å studere journalistikk ved Universitetet i Delhi og tok deretter en master i sosialpsykologi.

Lansering: 27. januar.

Ta kontakt for anmeldereksemplar eller mer informasjon.

Bilder

Last ned bilde
Den kritikerroste romanen "I syndens tid" er på vei ut i 20 land, og budkrigene har vært intense.
Last ned bilde

Om Bonnier Norsk Forlag