Hedrer jordmor ved ankomst

Torsdag 24. september klokken 10.00 avdukes kunstverket «Arrival» - en hyllest til jordmødrene i anledning sykepleiernes og jordmødrenes år. Sted: ankomst ved Oslo Lufthavn Gardermoen.

Dette er det tredje av åtte kunstverk som portretterer sykepleiere som i sitt virke har gått foran, vist mot, dugelighet og dedikasjon. Sidsel Nyland jobber til daglig som jordmor ved Ahus, er selv født, oppvokst og bor på Gardermoen. Hun ser kontrolltårnet fra eget stuevindu. Nå blir hun selv å se der hun «tar imot» alle som har landet og skal ned til ankomst.

I sitt virke brenner hun for å skape gode fødselsopplevelser. «Kvinner skal føle mestring» sier Sidsel. Gjennom oppfølging, planlegging, ro og kunnskap skal en jordmor skape trygge rammer – også for de som er redde for å føde.

«Jeg har visst fra jeg var liten at jeg ville bli jordmor. Vet ikke hvorfor, men har alltid tenkt det. Har alltid drømt det.» Hun har selv tre barn, og to av dem vil bli jordmødre. De studerer nå sykepleie og sikter seg inn på etterutdanning som jordmor.

Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk Sykepleierforbund vil stå for avdukingen. Både leder i Jordmorforbundet, kunstner og den som portretteres vil være tilstede. Presse som ønsker å være tilstede på Gardermoen må gi beskjed på forhånd og møte med legitimasjon ved flyplassen senest 09.30 for å bli sluset inn.

Kontaktperson Norsk Sykepleierforbund:

Tore Bollingmo, telefon 92 84 01 77