Hedrer jordmor ved ankomst

Torsdag 24. september klokken 10.00 avdukes kunstverket «Arrival» - en hyllest til jordmødrene i anledning sykepleiernes og jordmødrenes år. Sted: ankomst ved Oslo Lufthavn Gardermoen.

Dette er det tredje av åtte kunstverk som portretterer sykepleiere som i sitt virke har gått foran, vist mot, dugelighet og dedikasjon. Sidsel Nyland jobber til daglig som jordmor ved Ahus, er selv født, oppvokst og bor på Gardermoen. Hun ser kontrolltårnet fra eget stuevindu. Nå blir hun selv å se der hun «tar imot» alle som har landet og skal ned til ankomst.

I sitt virke brenner hun for å skape gode fødselsopplevelser. «Kvinner skal føle mestring» sier Sidsel. Gjennom oppfølging, planlegging, ro og kunnskap skal en jordmor skape trygge rammer – også for de som er redde for å føde.

«Jeg har visst fra jeg var liten at jeg ville bli jordmor. Vet ikke hvorfor, men har alltid tenkt det. Har alltid drømt det.» Hun har selv tre barn, og to av dem vil bli jordmødre. De studerer nå sykepleie og sikter seg inn på etterutdanning som jordmor.

Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk Sykepleierforbund vil stå for avdukingen. Både leder i Jordmorforbundet, kunstner og den som portretteres vil være tilstede. Presse som ønsker å være tilstede på Gardermoen må gi beskjed på forhånd og møte med legitimasjon ved flyplassen senest 09.30 for å bli sluset inn.

Kontaktperson Norsk Sykepleierforbund:

Tore Bollingmo, telefon 92 84 01 77

Flere voksne vil bli sykepleiere23.7.2021 12:41:10 CEST | Pressemelding

Mens antall yngre søkere til sykepleien går ned, viser tall fra Samordna opptak at flere i aldersgruppen 30 til 49 år har søkt om studieplass i sykepleie. Koronapandemien er trolig en av grunnene til at flere eldre ønsker å bli sykepleiere. – Koronapandemien har gjort folk oppmerksomme på sykepleiernes avgjørende betydning for pasienter og befolkningen, sier forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen.

Stengte døra for tvungen lønnsnemnd16.6.2021 12:00:00 CEST | Pressemelding

Da Unio Spekter ble kalt inn til arbeidsministeren onsdag med trussel om ny tvungen lønnsnemnd, bestemte forhandlingsleder Lill Sverresdatter Larsen seg for å stenge den veien. – Nå er vi tatt i tvungen lønnsnemnd to ganger på rappen. Det var helt klart da vi var hos statsråden at vi ikke ville få streike videre ved sykehusene. Da bestemte vi oss for heller å be om en frivillig nemnd. Det gir oss flere muligheter, sier Larsen.