Haugalandspakken: Sikrer finansiering av viktige prosjekt
Det reviderte finansieringsopplegget skal bidra til fortsatt bompengeinnkreving på Haugalandet fram til en eventuell ny bypakke for Haugesund er på plass.
– Dette vil bidra til å dempe en uønsket trafikkvekst i perioden mellom pakkene og til å styrke måloppnåelsen av pakken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Det arbeides lokalt med en ny bypakke for Haugesund, med sikte på oppstart av bompengeinnkreving i 2025.
Det reviderte finansieringsopplegget som er foreslått innebærer at ytterligere prosjekter og tiltak for inntil 600 millioner kroner kan gjennomføres.
Bompengeinnkreving til senest ut 2026
Forslaget om et revidert finansieringsopplegg ble lagt fram for Stortinget i dag. Et eventuelt vedtak i Stortinget før sommeren vil innebære at innkrevingsperioden for bompenger blir forlenget fra 1. juli 2023 til senest utgangen av 2026, eller til en eventuell bypakke for Haugesund er etablert dersom dette skjer tidligere.
Videre innebærer forslaget at det blir forlenget innkreving i 9 av 13 bomstasjoner på Haugalandet. Det er fylkeskommunene og kommunene som er en del av Haugalandspakken som ønsker å forlenge innkrevingen. Karmøy kommune ønsker ikke å forlenge innkrevingsperioden, og bomstasjonene i Karmøy blir dermed avviklet.
Prioriterte prosjekter
Innenfor en utvidet økonomisk ramme på inntil 600 millioner kroner har lokale myndigheter prioritert prosjektene:
- E134 Mørkeli – Gjerde i Etne kommune
- E39 Gismarvik – Aksdal i Tysvær kommune
- Salhusveien i Haugesund kommune
I tillegg legges det opp til å finanisere flere mindre tiltak i tråd med målene for Haugalandspakken, blant annet om bedre trafikksikkerhet.
Nøkkelord
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Fortsetter arbeidet mot sosial dumping: Krav om kjøre- og hviletid og fartsskriver for varebiler18.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Regjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og vil innføre nye krav for nasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Fra 1. juli 2026, foreslår regjeringen at det blir krav om både kjøre- og hviletid og fartsskriver.
Nå kan utvalgte vogntog frakte mer16.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
I dag kan lastebiler med slepvogn med seks eller sju aksler kjøre med en totalvekt på 50 tonn. Fra og med 1. februar 2026, økes totalvekten til 56, 55 og 54 tonn avhengig av antall aksler i vogntoget og om det er en elektrisk lastebil, eller om den går på biogass eller fossilt drivstoff.
Siste del av E6 Helgeland opna i dag – samla reisetid redusert med 40 minutt10.12.2025 15:04:52 CET | Pressemelding
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran opna i dag E6-strekninga mellom Svenningelv og Lien i Grane kommune, siste del av E6 Helgeland.
Samferdselsministeren jobber med tiltak for å redusere ulykkene på elsparkesykler2.12.2025 06:12:39 CET | Pressemelding
Antallet skader etter ulykker med elsparkesykkel i Oslo er nesten doblet sammenlignet med i fjor. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er bekymret for utviklingen og varsler at han jobber med konkrete tiltak.
Snart får du lov til å kjøre drosje mellom Norge og Finland1.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Fra 14. desember er det endelig mulig å kjøre drosje mellom Norge og Finland – uten å bytte drosje på grensen mellom de to landene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
