Har regjeringens ekspertgruppe bred nok kompetanse?

Torsdag satt regjeringen ned en ny ekspertgruppe som skal vurdere de psykologiske konsekvensene pandemien har medført. FO mener den mangler sosialfaglig kompetanse.

Ekspertgruppen skal se på konsekvensene pandemien har hatt for folks psykiske helse og rusbruk.

– Vi vet at pandemien har hatt en høy pris for mange. Konsekvensene av smitteverntiltak og nedsteningen har vært svært store for dem som allerede hadde det vanskeligst fra før. Denne ekspertgruppen trengs, men vi reagerer på at alle har lignende bakgrunn og kompetanse, sier Mimmi Kvisvik, forbundsleder i FO.

FO mener den faglige sammensetningen av gruppen ikke er bred nok til å fange opp alle utfordringene.

Gruppen har et tydelig helsefokus, men mangler medlemmer med sosialfaglig kompetanse og erfaringer fra ulike sosiale tjenester som Nav, barnevern eller kommunal rusomsorg. Rus og psykiske lidelser er samfunnsproblem som trenger helhetlig, sosialfaglig forståelse. Ellers blir ikke tiltakene gode nok, sier Kvisvik.

Hun ønsker å utvide gruppen.

– Vi ber om at utvalget utvides med et medlem som har sosialfaglig kompetanse og representerer praktisk sosialt arbeid fra en kommunal tjeneste. Vi kjenner fagfeltet godt om regjeringen trenger hjelp til å finne medlemmer, avslutter hun.

Fellesorganisasjonen (FO) har siden 1993 vært fagforeningen for sosialarbeidere. Vi organiserer nærmere 35 000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere i Norge.

Medlemmene våre utgjør hjertet i velferdsstaten og har ekspertkompetanse innenfor pleie og omsorg, rus og psykiatri, barnevern, skole og Nav. Deres fagkunnskap hjelper. Sosialarbeidere skaper verdier og muligheter til det beste for den enkelte, deres pårørende og samfunnet som helhet. Uten dem vil helsemessige og sosiale belastninger ramme flere og hardere. FO er deres fagforening.

Vi står opp for dem, som står opp for andre.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fellesorganisasjonen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.