Håper ABE-kuttene skrotes

- Det er skuffende at regjeringen kutter i basisfinansieringen til universiteter og høgskoler og at regjeringen ikke har funnet plass til å skrote ABE-kuttene, sier Ragnhild Lied, leder i Unio. Regjeringen la fram sine tilleggsforslag til statsbudsjettet i dag. - Vi er selvsagt fornøyd med at kommuneøkonomien og sykehusøkonomien styrkes og at politiet får midler til flere stillinger, men vi håper også at forhandlingene i Stortinget vil resultere i økte rammer for UH-sektoren og at de meningsløse ABE-kuttene sendes på skraphaugen, sier Lied.

- Vi er selvsagt fornøyd med at kommuneøkonomien og sykehusøkonomien styrkes og at politiet får midler til flere stillinger, men vi håper også at forhandlingene i Stortinget vil resultere i økte rammer for universiteter og høgskoler og at de meningsløse ABE-kuttene sendes på skraphaugen, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

Regjeringen Støre styrker kommuneøkonomien med 2,8 milliarder kroner ut over Solberg-regjeringens forslag.

- Det vil gjøre det lettere å bedre tjenestetilbudet innen utdanning, helse og omsorg, som er helt avhengig av størrelsen på de frie inntektene, sier Unio-leder Lied.

De frie inntektene øker med 2,5 milliarder kroner. Da blir samlet økning i de frie inntektene 4,5 milliarder kroner. I tillegg reverseres  Solberg-regjeringens kutt på ressurskrevende brukere på 300 millioner kroner.

Tar vi hensyn til andre økninger som spiser av de frie inntekten øker den delen som står til disposisjon for kjernetjenestene utdanning, helse og omsorg med om lag 1 milliard kroner neste år.

Regjeringen viderefører ABE-kuttene for 2022

- Det er oppsiktsvekkende at regjeringen ikke har funnet rom for å skrote ABE-kuttene neste år, sier Unio-lederen, særlig tatt i betraktning hvor stor oppmerksomhet dette spørsmålet hadde i valgkampen.

- Vi håper dette får stor oppmerksomhet i de budsjettforhandlinger som nå starter på Stortinget. ABE-kuttene har fra 2015-2021 nådd et nivå på 14,2 milliarder kroner. Det tilsvarer 18.200 årsverk.

Solberg-regjeringens ABE-kutt for 2022, som nå videreføres av Støre-regjeringen, er på om lag 2 milliarder kroner.

- ABE-kuttene har rammet det forebyggende arbeidet, svekket beredskapen og gitt dårligere støttefunksjoner for forskning og undervisning, sier Lied.

Kutt for universitetene og høgskolene

- Det er skuffende at regjeringen Støre ikke styrker basisfinansieringen i høyere utdanning, slik den lover i Hurdalsplattformen. Med et ytterligere kutt på nesten 9 millioner i tillegg til Solberg-regjeringens kutt på drøyt 33 millioner kroner, får altså høyere utdanning over 40 millioner mindre i neste års budsjett. Dette kuttet blir ekstra ille når det kommer i tillegg til at ABE-kuttet videreføres, sier Ragnhild Lied.

Studiestøtten økes ikke

Regjeringens kutt i velferdsmidlene til studentene er svært skuffende, og ikke i tråd med Hurdalplattformens løfter om å styrke det psykiske helsetilbudet for studenter.

Vi kan heller ikke se at regjeringen har rettet opp det skuffende budsjettforslaget fra regjeringen Solberg når det gjelder utbygging av studentboliger. Regjeringens budsjett samsvarer dårlig med ambisjonene om opptrappingen av studentboliger, for ikke å snakke om den rekordstore søkningen til studier.

Regjeringen øker heller ikke studiestøtten, noe som rimer dårlig med ambisjonene om å legge bedre til rette for heltidsstudenten.

Flere politistillinger

Politiet får 200 millioner kroner mer for å øke bemanningen og lokal tilstedeværelse «hvor det er et lokalt ønske om det».

- Det er viktig at økte ressurser til politiet går til bemanning og etterforskning, sier Lied.

- Det er oppsiktsvekkende at regjeringen ikke har funnet rom for å skrote ABE-kuttene neste år. Jeg håper dette får stor oppmerksomhet i  budsjettforhandlingene som starter på Stortinget. ABE-kuttene har fra 2015-2021 nådd et nivå som tilsvarer 18.200 årsverk, sier Unio-leder Ragnhild Lied.
- Det er oppsiktsvekkende at regjeringen ikke har funnet rom for å skrote ABE-kuttene neste år. Jeg håper dette får stor oppmerksomhet i budsjettforhandlingene som starter på Stortinget. ABE-kuttene har fra 2015-2021 nådd et nivå som tilsvarer 18.200 årsverk, sier Unio-leder Ragnhild Lied.
- Vi er selvsagt fornøyd med at kommuneøkonomien og sykehusøkonomien styrkes og at politiet får midler til flere stillinger, men vi håper også at forhandlingene i Stortinget vil resultere i økte rammer for UH og at de meningsløse ABE-kuttene sendes på skraphaugen, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

Flere voksne vil bli sykepleiere23.7.2021 12:41:10 CEST | Pressemelding

Mens antall yngre søkere til sykepleien går ned, viser tall fra Samordna opptak at flere i aldersgruppen 30 til 49 år har søkt om studieplass i sykepleie. Koronapandemien er trolig en av grunnene til at flere eldre ønsker å bli sykepleiere. – Koronapandemien har gjort folk oppmerksomme på sykepleiernes avgjørende betydning for pasienter og befolkningen, sier forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen.