Handler mest i Troms og Finnmark, men Oslo vokste raskest i 2020
Det viser Klarnas salgsstatistikk fra mer enn 7100 norske nettbutikker som benytter seg av deres betaling- og shoppingløsninger.
– Vi har helt siden de første koronatiltakene ble innført sett at netthandelen blant innbyggerne i Oslo har vokst kraftig. Det skyldes nok tiltakene, som har medført at flere velger netthandel fremfor fysiske butikker, men også en generell underliggende vekst som har vært i Oslo de siste to årene, sier markedsdirektør i Klarna Norge Thomas Elvestad.
- Mens netthandelen i Troms og Finnmark var 14 prosent høyere enn landsgjennomsnittet i 2020, følger Oslo like etter. Der handlet i gjennomsnitt hver innbygger for 13 prosent mer på nett enn landsgjennomsnittet.
- Netthandelen i Oslo har vokst med rakettfart det siste året, hele 25 prosent mer enn landsgjennomsnittet i 2020. Generelt vokste netthandelen også raskere i fylkene som tidligere har handlet mindre enn det landsgjennomsnittet gjorde .
- Minst ble det handlet på nett i Rogaland og Agder. I Agder handlet de 21 prosent mindre på nett i fjor enn gjennomsnittet per innbygger på landsbasis.
– Troms og Finnmark, men også Nordland har over tid vært fylkene som har handlet mest på nett gjennom våre betalingsløsninger. Dette skyldes dels at butikkutvalget i flere av de små kommunene er mindre og avstandene er større. Da er netthandel en hensiktsmessig måte å få det du ønsker. Samtidig ser vi at veksttakten i 2020 var lavere her enn i mange andre norske fylker. Det kan ha sammenheng med utbredelsen av korona og påfølgende tiltak, sier Elvestad.
Sport og fritid, erotikk og mat og drikke blant vekstvinnerne så langt
De første to ukene i 2021 tyder på at den kraftige veksten i Oslo-regionen ikke vil stoppe med det første. Blant kategoriene som har vokst mest her i denne perioden, sammenlignet med samme periode i fjor, er mat og drikke, sport og fritid og erotiske artikler.
– Spesielt bemerkelsesverdig er den fortsatt kraftige veksten i sport og fritidssegmentet av netthandelen. Dette har vokst nærmest ustanselig siden våren 2020. Det at det fortsatt vokser i Oslo er et klart tegn på at også 2021 vil bety høyt salg for mange i netthandelen. Også kategoriene erotikk og mat og drikke vokser kraftig, sier Klarnas markedsdirektør.
Stor økning i kvinners netthandel
Kvinnene har også økt sin andel av netthandelsomsetningen i løpet av 2020. Ved å sammenligne salgstallene de to første ukene i 2020 med samme periode i år kommer dette tydeligere frem: Kvinner økte i denne perioden sin andel av netthandelen, fra et allerede høyt nivå, med 7 prosent (til 63 prosent).
– Dette gjelder spesielt siste kvartal med Black Week og julehandelsperioden. Basert på kategoriene de handlet i da, kan det virke som om kvinner sto for en større andel av familienes innkjøp av gaver og annet i forbindelse med jul enn det menn gjorde, sier Elvestad.
Aldersgruppene som sto for den største delen av netthandelsomsetningen var 26-35 år og 36-45 år. Begge disse gruppene sto hver for seg for 28 prosent av den totale omsetningen.
Slik handlet de på nett i norske fylker i 2020
Fylke |
Shoppingindeks per innbygger* |
Vekstindeks** |
Troms og Finnmark |
114 |
94 |
Oslo |
113 |
125 |
Nordland |
107 |
87 |
Trøndelag |
103 |
106 |
Viken |
102 |
103 |
Møre og Romsdal |
101 |
87 |
Vestland |
99 |
95 |
Innlandet |
96 |
88 |
Vestfold og Telemark |
93 |
95 |
Rogaland |
86 |
101 |
Agder |
79 |
96 |
*Shoppingindeks; Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling i hele 2020. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
**Vekstindeks: Indeks 100 er gjennomsnittstallet for vekst fra 2019 til 2020. Et høyere eller lavere indekstall viser om innbyggerne i fylket økte sin netthandel mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom