Handler mest i Troms og Finnmark, men Oslo vokste raskest i 2020
Troms og Finnmark beholder førsteplassen som fylket i Norge hvor det per innbygger har blitt handlet mest på nett i løpet av 2020. Oslo er imidlertid fylket hvor veksten i netthandelen har vært klart størst. Det gir dem en andreplass, like bak vårt nordligste fylke.

Det viser Klarnas salgsstatistikk fra mer enn 7100 norske nettbutikker som benytter seg av deres betaling- og shoppingløsninger.
– Vi har helt siden de første koronatiltakene ble innført sett at netthandelen blant innbyggerne i Oslo har vokst kraftig. Det skyldes nok tiltakene, som har medført at flere velger netthandel fremfor fysiske butikker, men også en generell underliggende vekst som har vært i Oslo de siste to årene, sier markedsdirektør i Klarna Norge Thomas Elvestad.
- Mens netthandelen i Troms og Finnmark var 14 prosent høyere enn landsgjennomsnittet i 2020, følger Oslo like etter. Der handlet i gjennomsnitt hver innbygger for 13 prosent mer på nett enn landsgjennomsnittet.
- Netthandelen i Oslo har vokst med rakettfart det siste året, hele 25 prosent mer enn landsgjennomsnittet i 2020. Generelt vokste netthandelen også raskere i fylkene som tidligere har handlet mindre enn det landsgjennomsnittet gjorde .
- Minst ble det handlet på nett i Rogaland og Agder. I Agder handlet de 21 prosent mindre på nett i fjor enn gjennomsnittet per innbygger på landsbasis.
– Troms og Finnmark, men også Nordland har over tid vært fylkene som har handlet mest på nett gjennom våre betalingsløsninger. Dette skyldes dels at butikkutvalget i flere av de små kommunene er mindre og avstandene er større. Da er netthandel en hensiktsmessig måte å få det du ønsker. Samtidig ser vi at veksttakten i 2020 var lavere her enn i mange andre norske fylker. Det kan ha sammenheng med utbredelsen av korona og påfølgende tiltak, sier Elvestad.
Sport og fritid, erotikk og mat og drikke blant vekstvinnerne så langt
De første to ukene i 2021 tyder på at den kraftige veksten i Oslo-regionen ikke vil stoppe med det første. Blant kategoriene som har vokst mest her i denne perioden, sammenlignet med samme periode i fjor, er mat og drikke, sport og fritid og erotiske artikler.
– Spesielt bemerkelsesverdig er den fortsatt kraftige veksten i sport og fritidssegmentet av netthandelen. Dette har vokst nærmest ustanselig siden våren 2020. Det at det fortsatt vokser i Oslo er et klart tegn på at også 2021 vil bety høyt salg for mange i netthandelen. Også kategoriene erotikk og mat og drikke vokser kraftig, sier Klarnas markedsdirektør.
Stor økning i kvinners netthandel
Kvinnene har også økt sin andel av netthandelsomsetningen i løpet av 2020. Ved å sammenligne salgstallene de to første ukene i 2020 med samme periode i år kommer dette tydeligere frem: Kvinner økte i denne perioden sin andel av netthandelen, fra et allerede høyt nivå, med 7 prosent (til 63 prosent).
– Dette gjelder spesielt siste kvartal med Black Week og julehandelsperioden. Basert på kategoriene de handlet i da, kan det virke som om kvinner sto for en større andel av familienes innkjøp av gaver og annet i forbindelse med jul enn det menn gjorde, sier Elvestad.
Aldersgruppene som sto for den største delen av netthandelsomsetningen var 26-35 år og 36-45 år. Begge disse gruppene sto hver for seg for 28 prosent av den totale omsetningen.
Slik handlet de på nett i norske fylker i 2020
Fylke |
Shoppingindeks per innbygger* |
Vekstindeks** |
Troms og Finnmark |
114 |
94 |
Oslo |
113 |
125 |
Nordland |
107 |
87 |
Trøndelag |
103 |
106 |
Viken |
102 |
103 |
Møre og Romsdal |
101 |
87 |
Vestland |
99 |
95 |
Innlandet |
96 |
88 |
Vestfold og Telemark |
93 |
95 |
Rogaland |
86 |
101 |
Agder |
79 |
96 |
*Shoppingindeks; Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling i hele 2020. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
**Vekstindeks: Indeks 100 er gjennomsnittstallet for vekst fra 2019 til 2020. Et høyere eller lavere indekstall viser om innbyggerne i fylket økte sin netthandel mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder







Om Klarna
Klarna ble grunnlagt i 2005 med en klar ambisjon om å få slutt på utrygg netthandel. I dag er selskapet en av Europas største banker, kjent for enkle, sikre og smidige betalingsløsninger.
Med mer enn 2700 medarbeidere i hele 17 markeder, er Klarna løsningen for mer enn 200 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.
I 2014 slo vi oss sammen med SOFORT og dannet Klarna Group.
Følg saker fra Klarna
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Klarna
Brandsdal Group og BliVakker.no inngår omfattende samarbeid med Klarna for vekst i Europa23.2.2021 06:45:00 CET | Pressemelding
En av de virkelig store netthandel-suksessene i Norge, Brandsdal Group, har nå inngått en omfattende internasjonal avtale med betalings- og shoppingløsningen Klarna. Fra januar i fjor til i år har salg av kosmetikk og sminke økt med hele 88 prosent.
Menn kjøper mer blomster, erotikk og smykker: Planlegger oftere Valentinsgave enn kvinner12.2.2021 06:47:54 CET | Pressemelding
Mens mer enn en av tre norske menn i et forhold har planlagt å kjøpe noe eller gi sin partner ekstra oppmerksomhet på Valentinsdagen, er det langt færre kvinner som har tenkt å gjøre det samme.
3 av 4 vil heller spare 50 000 kroner enn å gå ned i vekt30.12.2020 07:29:49 CET | Pressemelding
Hele tre av fire nordmenn vil heller forplikte seg til å spare 50 000 kroner i løpet av året enn å gå ned fem kilo. Samtidig foretrekker et flertall å følge en treningsplan fremfor et budsjett.
Kraftig vekst i årets julehandel på nett21.12.2020 08:42:41 CET | Pressemelding
Etter en rekordstor vekst i løpet av Black Week har julehandelen på nett også fortsatt å øke kraftig de to første ukene i desember.
Nå kan du snart betale med Klarna hos Bjørklund, Felleskjøpet og tusenvis av andre fysiske butikker16.12.2020 06:30:00 CET | Pressemelding
Mange er kjent med Klarnas fleksible betalingsløsninger fra netthandel. Nå blir det også mulig å benytte tjenesten via Verifones 60 000 betalingsterminaler i norske fysiske butikker og utsalgssteder, etter at Klarna og Verifone nå har inngått ett globalt samarbeide.
Black Friday ble tidens norske netthandelsdag28.11.2020 09:55:02 CET | Pressemelding
Aldri før har nordmenn handlet så mye på nett i løpet av en dag som de gjorde i går. Sammenlignet med fjoråret økte omsetningen på Black Friday med 6 prosent. Ifølge Prisjakt var det flere salgsvarer enn i fjor, og rabattene på de mest populære produktene var høyere.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom