Handler mest i Troms og Finnmark, men Oslo vokste raskest i 2020

Troms og Finnmark beholder førsteplassen som fylket i Norge hvor det per innbygger har blitt handlet mest på nett i løpet av 2020. Oslo er imidlertid fylket hvor veksten i netthandelen har vært klart størst. Det gir dem en andreplass, like bak vårt nordligste fylke.

Det viser Klarnas salgsstatistikk fra mer enn 7100 norske nettbutikker som benytter seg av deres betaling- og shoppingløsninger.

– Vi har helt siden de første koronatiltakene ble innført sett at netthandelen blant innbyggerne i Oslo har vokst kraftig. Det skyldes nok tiltakene, som har medført at flere velger netthandel fremfor fysiske butikker, men også en generell underliggende vekst som har vært i Oslo de siste to årene, sier markedsdirektør i Klarna Norge Thomas Elvestad.

• Mens netthandelen i Troms og Finnmark var 14 prosent høyere enn landsgjennomsnittet i 2020, følger Oslo like etter. Der handlet i gjennomsnitt hver innbygger for 13 prosent mer på nett enn landsgjennomsnittet.
  • Netthandelen i Oslo har vokst med rakettfart det siste året, hele 25 prosent mer enn landsgjennomsnittet i 2020. Generelt vokste netthandelen også raskere i fylkene som tidligere har handlet mindre enn det landsgjennomsnittet gjorde .
  • Minst ble det handlet på nett i Rogaland og Agder. I Agder handlet de 21 prosent mindre på nett i fjor enn gjennomsnittet per innbygger på landsbasis.

– Troms og Finnmark, men også Nordland har over tid vært fylkene som har handlet mest på nett gjennom våre betalingsløsninger. Dette skyldes dels at butikkutvalget i flere av de små kommunene er mindre og avstandene er større. Da er netthandel en hensiktsmessig måte å få det du ønsker. Samtidig ser vi at veksttakten i 2020 var lavere her enn i mange andre norske fylker. Det kan ha sammenheng med utbredelsen av korona og påfølgende tiltak, sier Elvestad.

Sport og fritid, erotikk og mat og drikke blant vekstvinnerne så langt

De første to ukene i 2021 tyder på at den kraftige veksten i Oslo-regionen ikke vil stoppe med det første. Blant kategoriene som har vokst mest her i denne perioden, sammenlignet med samme periode i fjor, er mat og drikke, sport og fritid og erotiske artikler.

– Spesielt bemerkelsesverdig er den fortsatt kraftige veksten i sport og fritidssegmentet av netthandelen. Dette har vokst nærmest ustanselig siden våren 2020. Det at det fortsatt vokser i Oslo er et klart tegn på at også 2021 vil bety høyt salg for mange i netthandelen. Også kategoriene erotikk og mat og drikke vokser kraftig, sier Klarnas markedsdirektør.

Stor økning i kvinners netthandel

Kvinnene har også økt sin andel av netthandelsomsetningen i løpet av 2020. Ved å sammenligne salgstallene de to første ukene i 2020 med samme periode i år kommer dette tydeligere frem: Kvinner økte i denne perioden sin andel av netthandelen, fra et allerede høyt nivå, med 7 prosent (til 63 prosent).

– Dette gjelder spesielt siste kvartal med Black Week og julehandelsperioden. Basert på kategoriene de handlet i da, kan det virke som om kvinner sto for en større andel av familienes innkjøp av gaver og annet i forbindelse med jul enn det menn gjorde, sier Elvestad.

Aldersgruppene som sto for den største delen av netthandelsomsetningen var 26-35 år og 36-45 år. Begge disse gruppene sto hver for seg for 28 prosent av den totale omsetningen.

Slik handlet de på nett i norske fylker i 2020

Agder

79

96

*Shoppingindeks; Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling i hele 2020. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
**Vekstindeks: Indeks 100 er gjennomsnittstallet for vekst fra 2019 til 2020. Et høyere eller lavere indekstall viser om innbyggerne i fylket økte sin netthandel mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet.

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.