Håndlagde pølser til topps i Norges største lokalmatpris

Metervare vinner MENYs Matskattstipend og får kr. 300 000 for å utvikle nye pølser og fremme pølsemakeryrket. Balholm får kr. 200 000 for å redde norske plommer inn i nye desserter. Thorbjørnrud Ysteri får kr. 100 000 for nye oster og nytt formidlingssenter. Lokalmat er mer populært enn noen gang.
- Gratulerer så mye til Metervare som hovedvinner i MENYs Matskattstipend 2021, sier Olaug V. Bollestad, juryleder og landbruks- og matminister. Foto: Michael Johnsen

- Aldri før har finaleheatet vært så sterkt. Det er givende å se hvor mye kunnskap, pågangsmot og kreativitet som bor i lokalmatprodusentene, sier Vegard Kjuus, jurymedlem og MENY-sjef.

Metervare fra Sinsen i Oslo stikker i år av med hovedprisen i MENYs Matskattstipend 2021.
- Metervare lager unike pølser basert på gamle produksjonsmetoder, håndarbeid og bestemorsteknikker. Bedriften har tilført pølsekategorien noe nytt med sine rene og gode pølser, og nå har de nye varianter på gang, blant annet en polskinspirert og en rå pølse i ring. Metervare gjør også en viktig jobb i å bygge stolthet rundt det utdøende pølsemakeryrket, sier Kjuus.

Metervare er svært glad for å vinne hovedstipendet på 300 000 kroner.
- Vi er utrolig stolte, fornøyde og ydmyke over at vi vant! Stipendet vil gjøre det lettere å få realisert alle planene våre og bidra til økt vekst. Jeg må få takke alle de 11 ansatte i Metervare, sier Brit Selebø, daglig leder i Metervare.

Redder plommer fra kasting
Balholm fra Sogn har vært sentral i utviklingen av fruktdrikker i Norge. Nå får produsenten et MENY- stipend for å utvikle nye og spennende desserter av plommer, som ellers ville blitt kastet. Fra før har bedriften reddet mange utsorterte epler inn i sine drikker.
- Balholm lager svært gode produkter som markedet vil ha. Eksempelvis er fruktdrikken Sprudlande Margaret en av vekstvinnerne i MENY i sommer. Det blir spennende å få gode plommeprodukter inn på markedet og samtidig bidra til bedre ressursutnyttelse av en flott, norsk råvare, sier Kjuus.

Gauda-inspirerte oster
Thorbjørnrud Ysteri på Hadeland, som har bidratt til en rivende utvikling innen norsk håndtverkost, mottar et stipend for utvikling av tre nye og unike kvalitetsoster, blant annet to gauda-inspirerte guloster. For å komme tettere på dyra og få maksimal ferskhet på melken, flyttes ysteriet fra Thorbjørnrud Hotell til Øvre Kjekshus gård.

- Vi er imponerte over utviklingen til Thorbjørnrud Ysteri og hvordan bedriften bidrar til å bygge opp kunnskapen om landbruk og matproduksjon, sier Kjuus.

Rekordvekst i lokalmat
Etter ti års aktiv satsing på lokalmat, tilbyr MENY nå 4000 lokalmatprodukter fra 450 leverandører.

- Matskattene beriker utvalget, gir økt kvalitet, representerer norsk matkultur og gir lokale arbeidsplasser. Dessuten viser våre salgstall at nordmenn i økende grad vil ha kortreise produkter med en unik historie og en lokal identitet, sier Kjuus.
Så langt i år har MENY en vekst i salg av lokalmat på 15,6 prosent. Veksten i fjor var på hele 16,2 prosent. De største kategoriene er fersk fisk/skalldyr, kjøtt/delikatesser og meieriprodukter, mens ost er varegruppen med størst vekst.

For MENY handler satsingen på lokalmat om mer enn å tilby kvalitetsprodukter. Mange av lokalmatprodusentene utnytter de lokale naturressursene, ivaretar det biologiske mangfoldet og er opptatt av dyrevelferd, jordforvaltning, naturvern og matsvinn.

Årets seks finalister: Balholm, Galåvolden Gård, Jentene på tunet, Metervare, Stavanger Ysteri, Thorbjørnrud Ysteri.

JURYENS BEGRUNNELSE

Metervare, Sinsen i Oslo – hovedstipend på kr. 300 000
Metervare tar vare på et viktig håndverksfag; pølsemakeryrket. Oslo-bedriften, lokalisert på Sinsen, lager unike pølser basert på gamle produksjonsmetoder, håndarbeid og bestemorsteknikker og bygger stolthet rundt et utdøende yrket ved å ta til seg flere lærlinger og holde foredrag og pølsekurs, blant annet for skoler.
Metervare lager dessuten fantastisk gode pølser, og tilfører kategorien noe nytt: Pølsene har høyt kjøttinnhold, består av rene råvarer, naturlige ingredienser og er smakstilsettes med selvplukkede urter fra nærområdet.
Nå ønsker Metervare å utvikle nye, unike produkter som rå pølse i ring, en polsk-inspirert pølse, en kyllingpølse og nye sauser.

Balholm, Balestrand i Sogn - stipend på kr. 200 000
Balholm har i en årrekke, med sin stayerevne og fokus på innovasjon og bærekraft, produsert fruktdrikker av svært høy kvalitet og vært sentral i utviklingen av ciderprodukter i Sogn. Produktene er frie for tilsetningsstoffer og representerer dessuten god ressursutnyttelse: De er laget med lokale, utsorterte epler som råvare.
Nå ønsker familiebedriften å redde plommene – ca. 15 prosent av avlingene kastes. Familiebedriften i Balestrand ønsker å utvikle nye desserter, som hermetiske plommer. Dette er spennende ut fra et bærekraftperspektiv, men også fordi det er lite plommeprodukter på det norske markedet.

Thorbjørnrud Ysteri på Hadeland - stipend på kr. 100 000
Thorbjørnrud Ysteri har gjennom mange år vist både kreativitet og gjennomføringsevne. Ysteriet produserer spennende oster av svært høy kvalitet, og melken kommer fra kyrene, sauene og geitene fra egen gård på Hadeland.
Ysteriet flyttes nå fra Thorbjørnrud Hotell til gården Øvre Kjekshus, dette for å komme tettere på dyra og få maksimal ferskhet på melken. På gården bygges det også et nytt formidlingssenter for besøkende. Ysteriet skal utvikle nye oster, blant annet to gauda-inspirerte guloster; en på sauemelk og en på kumelk, samt en ferskost som et alternativ til kjøtt eller tofu.

Kontaktpersoner:

Metervare v Brit Selebø, tlf. 41424663, brit@metervare.no
Balholm v/Eli-Grete Høyvik, tlf. 90835673, post@ciderhuset.no
Thorbjørnrud Ysteri, Olav Lie-Nilsentlf. 922 17 094, olav@kjekshus.no
MENY v/ Vegard Kjuus, tlf. 982 34 819, vegard.kjuus@meny.no

JURY

Landbruks- og matminister Olaug Bollestad (juryleder), representert v statssekretær Widar Skogan.
Per Borglund, redaktør i Mat fra Norge
Ingvill Størksen, direktør dagligvare, VIRKE
Odd Gisholt, dagligvareekspert og BI-professor
Bodil Nordjore, høgskolelektor, budeie og kokebokforfatter
Jørn Lie, kokk og driver av Gamle Raadhus og Vaaghals
Sigrid Hjørnegård, generalsekretær, Bondelaget
Lars Erik Ek, Ek Gårdskjøkken, fjorårets vinner
Vegard Kjuus, MENY-sjef

Fakta om MENYs
Matskattstipendet

• Etablert i 2015 - er nå Norges viktigste lokalmatpris.
  • Målet er å stimulere og utvikle lokalmatprodusenter over hele landet.
  • Deles ut til produsenter med unike kvalitetsprodukter, som har prosjekter de ønsker å videreutvikle. Bærekraftig produksjon blir også vektlagt.
  • Kr. 600 000 fordeles på et hovedstipend, pluss ett eller flere delstipender. De siste årene har hovedvinner fått kr. 300 000, delvinnerne henholdsvis kr. 200 000 og 100 000.
  • Juryprosess: MENY-Lauget og kategorisjefene i MENY stemmer frem kandidater, som i en ny uavhengig avstemming blir til 10 finalister. Disse inviteres til å søke - basert på søknadene stemmer en ny internjury frem seks finalister som går til ekstern jury for finalekåring.
  • Ekstern jury består av fagfolk, matentusiaster og matpolitiske premissgivere, inkludert landbruks- og matminister Olaug V. Bollestad. I tillegg: fjorårets vinner og MENY-sjef Vegard Kjuus.
  • Vinneren offentliggjøres i september, normalt i tilknytning til Matstreif.

Fakta om MENYs lokalmatsatsing:

• MENY samarbeider med over 450 lokalmatprodusenterog tilbyr mer enn 4000 lokalmatprodukter, i MENY kalt Matskatter.
  • MENY er desidert største aktør på lokalmat.
  • Interessen for lokalmat øker. MENY har så langt i år en vekst 15,6%. MENY omsatte matskatter for kr. 1,2 milliarder i 2020.
  • Lokalmat bidrar til unike produkter, et bredere utvalg, mer kortreist mat, mer innovasjon og ivaretakelse av lokale ressurser og arbeidsplasser.

Olaug V. Bollestad, landbruks- og matminister, gratulerer Metervare med hovedstipend og Balholm og Thorbjørnrud Ysteri med delstipend i MENYs Matskattstipend. Foto: Michael Johnsen
Helge Tungen og Brit Selebø i Metervare i full jubel omkranset av fra v. Eivind Haalien (NorgesGruppen),  Espen Lie (leder MENY Lauget) og Vegard Kjuus (MENY-sjef). Foto: Per Arne Hovland.
Helge Tungen og Brit Selebø i Metervare i full jubel omkranset av fra v. Eivind Haalien (NorgesGruppen), Espen Lie (leder MENY Lauget) og Vegard Kjuus (MENY-sjef). Foto: Per Arne Hovland.
Gard Eitungjerdet Høyvik og Tuba Ardic i Balholm omkranset av fra v. Eivind Haalien (NorgesGruppen), Espen Lie (leder MENY Lauget) og Vegard Kjuus (MENY-sjef). Foto: Per Arne Hovland.
Olav Lie-Nielsen og Yngve Strøm Tingstad i Thorbjørnrud Ysteri omkranset av fra v. Eivind Haalien (NorgesGruppen),  Espen Lie (leder MENY Lauget) og Vegard Kjuus (MENY-sjef). Foto: Per Arne Hovland.
Olav Lie-Nielsen og Yngve Strøm Tingstad i Thorbjørnrud Ysteri omkranset av fra v. Eivind Haalien (NorgesGruppen), Espen Lie (leder MENY Lauget) og Vegard Kjuus (MENY-sjef). Foto: Per Arne Hovland.