En ny befolkningsundersøkelse om penge- og dataspillproblemer i Norge ble lagt frem av Lotteritilsynet i dag. Den viser at det finnes 122.000 risiko- og problemspillere i den norske befolkningen, noe som er omtrent på samme nivå som i 2013, før Norsk Tipping lanserte sine kasinospill. Samtidig viser undersøkelsen gjort av Universitetet i Bergen at det er stor risiko med utenlandske nettkasinoer.
Direktør for Lotteritilsynet, Atle Hamar.

Halvparten av de som spiller på utenlandske nettkasinoer er risiko- og problemspillere, noe som er en økning siden sist måling. I 2013 var tilsvarende tall 1 av 3.

Bekymret over økning
Befolkningsundersøkelsen viser at vi har lykkes i å føre en ansvarlig spillpolitikk i Norge, mener direktør for Lotteritilsynet, Atle Hamar. Samtidig er han bekymret over økningen i risiko- og problemspillere på utenlandske nettkasinoer.

- Vi får signal om dette fra flere hold, og vi ser at markedsføringen fra utenlandske spillselskap øker kraftig. Ett av funnene i undersøkelsen er at risiko- og problemspillere bruker mer penger og spiller med høyere risiko som følge av reklame, sier han.

Kraftig økning i markedsføring
Selv om utenlandske pengespillselskap ikke har lov til å tilby spill eller markedsføre seg i Norge, har disse selskapene økt sin markedsføring kraftig siden forrige undersøkelse i 2013. Grunnen til at de får det til er at flere av TV-kanalene vist i Norge sendes fra England, og at internett er en global markedsføringskanal som det er vanskelig å regulere.

- Fra 2013 til 2015 ble antallet TV-reklamevisninger for utenlandske pengespill mer enn doblet. I 2015 hadde pengespillselskapene daglig mer enn 1500 reklamevisninger i døgnet, som vil si 62 i timen i snitt. Resultatet er at 95 % av de mellom 16-25 år oppgir å ha vært eksponert for pengespillreklame det siste året, sier Atle Hamar, og legger til:

- I tillegg har bruken av bloggere og kjendisambassadører skutt fart. Kombinerer vi dette med bruk av persondata for å nå frem til hver enkelt bruker i digitale medier, ser vi konturene av en skummelt effektiv markedsføringsstrategi. Dette gjelder særlig når vi vet at yngre og de som sliter med spilleavhengighet er de som blir mest påvirket av reklame for pengespill.

Norske spillere er positive til ansvarlige pengespill
Til tross for at de utenlandske spillselskapene er så synlige, viser den siste befolkningsundersøkelsen at mange norske spillere er positive til at det blir brukt tapsgrenser og andre tiltak for å gjøre norske pengespill mer ansvarlige.

Direktør Atle Hamar gleder seg over at mange norske spillere stiller seg positive til at myndighetene ønsker å tilby ansvarlige pengespill.

– Norge er helt i front i bruken av slike verktøy som skal forebygge at spillere utvikler uheldig spilleatferd. De utenlandske spillselskapene bruker til gjengjeld metoder som verving, VIP-klubber, bonuser og lojalitetsprogram for å beholde spillerne så lenge som mulig i sitt nettverk av ulike spillprodukter og nettsider. Dette bidrar i verste fall til at flere blir spilleavhengige, og at de som allerede er spilleavhengige, vil spille bort enda mer penger, sier Hamar.

Reell fare for flere spilleavhengige
Med det intensiverte og ulovlige markedsføringspresset vi nå ser fra de utenlandske spillselskapene, mener Lotteritilsynet det er en reell fare for at tallet på spilleavhengige vil øke i årene som kommer.

- Ser vi på omsetningen til de utenlandske pengespillselskapene så utgjør denne i overkant av 10% av det totale pengespillmarkedet. Samtidig utgjør de utenlandske pengespillselskapene over 50% av samtalene til Hjelpelinjen, sier Hamar.

Vil stoppe de utenlandske
Lotteritilsynet vil nå intensivere informasjons- og tilsynsarbeidet fremover. De vil øke trykket på betalingsformidlingsforbudet, bli mer offensive i tilsynssaker, få til bedre informasjon og dialog i flere kanaler, skaffe til veie mer forskning og kunnskap og samarbeide godt med andre myndigheter både nasjonalt og internasjonalt.

– Vi har et lovverk som skal beskytte de 122.000 risiko- og problemspillerne her i landet. Ved å ta i bruk alle virkemidler utfordrer de utenlandske pengespillselskapene norsk lov på en respektløs måte. Vi skal nå gå lenger enn vi har gjort tidligere for å få folk til å forstå hva som er lov og ikke lov, sier Atle Hamar, direktør i Lotteritilsynet.

Slik er loven:

All aktivitet som er med på å fremme omsetningen av utenlandske pengespill i Norge er å regne som ulovlig markedsføring og formidling etter lotteriloven og pengespilloven. Dette omfatter for eksempel:

• All omtale og aktivitet som oppfordrer til å spille hos utenlandske spillselskap
  • Annonser og annen reklame for utenlandske spillselskap i aviser, magasin, radio og TV
  • Annonser og annen reklame for utenlandske spillselskap på nettsider, blogger og i sosiale medier
  • Lenker fra nettside til utenlandske spillselskap og/eller kasinoportaler
  • Stadionreklame og reklame på drakter og boards i Norge

Kontaktpersoner:
Kommunikasjonsdirektør i Lotteritilsynet Anne-Mette Hjelle,
tlf.nr. 99284302, e-post amh@lottstift.no

Direktør Atle Hamar, tlf.nr. 99284300, e-post aha@lottstift.no

Les mer og last ned befolkningsundersøkelsen her: https://lottstift.no/

Direktør for Lotteritilsynet, Atle Hamar.