Halvparten av bilforhandlerne vil forsvinne

KPMG Global Automotive Executive Survey, som i år ble gjennomført for 20. gang blant mer enn 1000 topp- og mellomledere i bilindustrien, samt nær 2000 konsumenter, gir et overblikk over de store endringene bilindustrien står overfor. Undersøkelsen viser en forventning om at mellom 30 og 50 prosent av dagens bilforhandlere vil forsvinne innen 2025.
-Mekanismene for bilhold er i endring, og alternativene vil være mange. Hvor bilene vil kjøpes og eies forandres, og måten de distribueres og brukes. Digitalisering og sammenkobling løftes frem som den mest dominerende trenden i bilbransjen i 2019, og bildelingstjenester vokser frem som et stadig mer attraktivt alternativ, sier partner John Thomas Sørhaug, som leder KPMGs bransjesatsning mot transport- og bilindustrien.
Forhandlerne risikerer å stå igjen med service, vedlikehold og bruktbilsalg, så fremt de ikke omstiller seg og griper mulighetene som ligger i teknologisk nyvinning og digitalisering, understreker rapporten.
Køene kan vare
Nye miljøkrav i EU tilsier at gjennomsnittlig CO2-utslipp for bilflåtene i medlemslandene må komme under 95 g/km innen 2021. Siden elbiler gjør det dramatisk enklere å nå slike mål, kan denne tidshorisonten bidra til at etterspørselen etter elbil vil øke i Europa,
-I Norge står det nå rundt 40.000 i kø for å kjøpe elbil. Uten en vesentlig økning i produksjonskapasiteten fra bilprodusentene av elbiler – som i undersøkelsen sier at de ikke tenker i de baner så hurtig – kan vi i det lille bilmarkedet Norge risikere betydelige ventelister i lange tider fremover, sier Bjørn Harald Gjestvang, seniorrådgiver i KPMGs Global Strategy Group.
Mange utfordringer
Sørhaug og Gjestvang er klare på at dette skaper mye usikkerhet som forhandlerne – og i mindre grad også bilprodusentene – må lære seg å leve med konsekvensene av. Disse trendene er også diskutert i detalj i rapporten:
- Vil sluttkundene fremover leie eller lease biler?
- Vil de, delvis som en følge av den lange ventetiden, fristes over på mobility- eller bildelingsløsninger – og kanskje forbli der?
- Politikerne kan snart måtte gjøre noe med det fordelaktige avgiftsregimet for elbiler i Norge. Dette har potensiale for å skape betydelig usikkerhet for kunder med biler i bestilling – hvordan vil dette påvirke kundenes valg?
- Bilene kommer til å bli brukt mer, kjøre lenger, service-inntektene vil øke og bilene vil ha et kortere liv og bli resirkulert tidligere. Vil samfunnet akseptere dette over tid?
- Andre samfunnsmessige forhold spiller også inn: I områder med høy tetthet av elbiler er det allerede skarp nedgang i antall bensinstasjoner. Hvordan vil dette påvirke bilkundenes preferanser?
- Hva vil være riktig modell-miks for å treffe riktig i ulike deler av det norske bilmarkedet?
Tid og pris
– Vi må huske på at Norge er et annerledesland hva elbiler angår, og det kan ta tid for bilmarkedene i resten av verden å komme etter hva andel av det samlede bilsalget vil angå. 30 prosent av de spurte i undersøkelsen tror imidlertid at batteridrevne biler vil utgjøre «den største andelen biler på veiene» innen 2040, sier Andreas Loga, manager i KPMG med særlig hovedvekt på Retail og Automotive.
– Riktignok sier bare 12 % av sluttbrukerne internasjonalt at de vil velge en elbil som sin neste bil. Dette er hovedsakelig et spørsmål om pris, sier Sørhaug.
– Lademuligheter og rekkeviddeangst er kanskje ingen særlig utfordring i Norge lenger, men i store bilmarkeder som Kina er særlig sistnevnte en utfordring fremdeles, slår Gjestvang fast.
Blant bilprodusentene utpekes Toyota til merket lederne i bilindustrien mener er best posisjonert for å lykke i fremtiden, etterfulgt av BMW og Tesla.
Nøkkelord
Kontakter
Mona ØverbyKommunikasjonssjef
Tel:40 85 78 87mona.overby@kpmg.noJohn Thomas SørhaugPartner
Partner og leder for KPMGs rådgivning mot bilbransjen.
Bilder

Dokumenter
Lenker
Om KPMG
KPMG er et globalt nettverk med selskaper som leverer profesjonelle tjenester innenfor revisjon, rådgivning, skatt, avgift og forretningsjus. I KPMG Norge jobber det mer enn 1850 ansatte fordelt på 23 kontorer. Fageksperter fra ulike forretningsområder og bransjer jobber side om side for å levere fremtidsrettede og innovative prosjekter som skaper verdi for virksomheter i privat og offentlig sektor.
Følg pressemeldinger fra KPMG
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra KPMG på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra KPMG
KPMG flytter til Bjørvika24.4.2025 14:45:18 CEST | Pressemelding
Etter 24 år på Majorstuen flytter vi endelig til det nyoppussede bygget SIXA i Dronning Eufemias gate 6.
KPMG godkjent av NSM for å håndtere cyberangrep6.12.2024 11:36:50 CET | Pressemelding
Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har godkjent KPMG som leverandør av tjenester ved dataangrep. Selskapet er nå en del av en liste over kvalitetssikrede aktører, slik at bedrifter som utsettes for angrep raskt kan finne en godkjent leverandør.
Nye partnere i KPMG Law1.10.2024 14:57:12 CEST | Pressemelding
KPMG Law Advokatfirma vokser, og nå tar selskapet opp tre nye partnere fra 1. oktober.
Kristine Bolstad blir ny CTO i KPMG2.9.2024 12:47:22 CEST | Pressemelding
Kristine Bolstad får rollen som ny Chief Technology Officer (CTO) for KPMG Norge. Bolstad kommer fra stillingen som leder for fagområdet Technology Consulting, og tar nå over ansvaret for å drive hele selskapets offensive teknologistrategi nasjonalt.
KPMG skal evaluere effekten av åpenhetsloven30.5.2024 14:04:51 CEST | Pressemelding
KPMG har fått i oppdrag av Barne- og familiedepartementet å gjennomføre en omfattende evaluering av åpenhetsloven. Nå skal det undersøkes om åpenhetsloven har bidratt til å styrke norske virksomheters arbeid med menneskerettigheter og arbeidsforhold i egen virksomhet, leverandørkjeder og hos forretningspartnere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom