Halloween-nettsalget: Stuepikekostyme salgsvinner, men klovnedrakter øker mest
Det viser salgsstatistikk* fra shopping- og betalingsløsningen Klarna som blir brukt av mer enn 12 000 butikker i Norge.
Ifølge en internasjonal undersøkelse** de har gjennomført planlegger så mange som 1 av 4 nordmenn over 18 år å kle seg ut i forbindelse med helgens Halloween-feiring. Blant de i aldersgruppen 18-24 år oppgir over halvparten (55 %) at de skal finne et Halloween-kostyme.
– Det kan virke som både små og store kler seg ut til Halloween, og selv om det kommer store trender hvert år som preges av trender fra både filmer og TV-serier, er det nok fremdeles mange som velger mer tradisjonelle kostymer- enten de skal være morsomme eller skumle, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Doblet interesse for klovn, skjelett og Frankenstein de siste ukene
Mens stuepike- engel- og spøkelseskostymer er de mest solgte klassikerne i hele september og oktober i år, har den kraftigste økningen de siste par ukene før Halloween vært for klovnekostymer (+151 %), skjelett (+102 %) og Frankenstein-utkledning (+101 %).
Også «mannen med ljåen» (+ 58 %), vampyrer (+ 51 %), ninjaer (+41 %) og mumier (+30 %) har økt mye de siste ukene. Salget av varulv- og nonnekostymer har imidlertid gått ned inn mot Halloween, viser Klarnas norske salgsstatistikk for de to siste knappe månedene.
Flere yngre vil ha skumle kostymer – de litt eldre liker de morsomme
De fleste nordmenn som skal kle seg ut er ifølge undersøkelsen mest opptatt av kle seg ut med et morsomt kostyme (41 %). Deretter følger et skummelt antrekk (34 %) før noe sexy (16 %).
Mens de mellom 18 og 24 år er mest opptatt av at et kostyme skal være skummelt (34 %), foretrekker de mellom 41 og 56 år et morsomt kostyme (66 %). Den største andelen som velger en sexy utkledning på Halloween er også i aldersgruppen 18-24 år (21 %).
Nordmenn er også blant de i alle de 18 landene hvor undersøkelsen er gjennomført, hvor færrest er opptatt av at kostyme skal skjule identiteten sin. Bare 3 prosent er opptatt av dette når de kler seg ut, de fleste av disse er mellom 57 og 66 år.
Topp 5 mest solgte tradisjonelle kostymer i Norge i september og oktober:
1. Stuepike
2. Engel
3. Spøkelse
4. Dinosaur
5. Heks
* Klarnas Shopping Index er kalkulert for forskjellige typer plagg. Indeks 100 representer andelen av det totale salget kostymet har av det totale klessalget i periode. Dataene er fra nettsalg gjennom Klarna av Halloween-kostymer i Norge fra september til oktober 2021. Den første uken i september er basis for trenddataene
** Klarnas Halloween-undersøkelse er gjennomført i samarbeid med det internasjonale markedsanalyseselskapet Dynata blant mer enn 18 000 respondenter i 18 land på tre kontinenter. 1028 norske respondenter deltok i undersøkelsen som ble gjennomført i september.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom