Halloween-nettsalget: Stuepikekostyme salgsvinner, men klovnedrakter øker mest

Mens stuepike- og englekostyme har vært de to mest populære tradisjonelle kostymene å kjøpe på nett i Norge de siste to månedene, har interessen for klovneutkledning og det klassiske skjelettet mer enn doblet seg de siste par ukene før Halloween.

Det viser salgsstatistikk* fra shopping- og betalingsløsningen Klarna som blir brukt av mer enn 12 000 butikker i Norge.

Ifølge en internasjonal undersøkelse** de har gjennomført planlegger så mange som 1 av 4 nordmenn over 18 år å kle seg ut i forbindelse med helgens Halloween-feiring. Blant de i aldersgruppen 18-24 år oppgir over halvparten (55 %) at de skal finne et Halloween-kostyme.

– Det kan virke som både små og store kler seg ut til Halloween, og selv om det kommer store trender hvert år som preges av trender fra både filmer og TV-serier, er det nok fremdeles mange som velger mer tradisjonelle kostymer- enten de skal være morsomme eller skumle, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Doblet interesse for klovn, skjelett og Frankenstein de siste ukene

Mens stuepike- engel- og spøkelseskostymer er de mest solgte klassikerne i hele september og oktober i år, har den kraftigste økningen de siste par ukene før Halloween vært for klovnekostymer (+151 %), skjelett (+102 %) og Frankenstein-utkledning (+101 %).

Også «mannen med ljåen» (+ 58 %), vampyrer (+ 51 %), ninjaer (+41 %) og mumier (+30 %) har økt mye de siste ukene. Salget av varulv- og nonnekostymer har imidlertid gått ned inn mot Halloween, viser Klarnas norske salgsstatistikk for de to siste knappe månedene.

Flere yngre vil ha skumle kostymer – de litt eldre liker de morsomme

De fleste nordmenn som skal kle seg ut er ifølge undersøkelsen mest opptatt av kle seg ut med et morsomt kostyme (41 %). Deretter følger et skummelt antrekk (34 %) før noe sexy (16 %).

Mens de mellom 18 og 24 år er mest opptatt av at et kostyme skal være skummelt (34 %), foretrekker de mellom 41 og 56 år et morsomt kostyme (66 %). Den største andelen som velger en sexy utkledning på Halloween er også i aldersgruppen 18-24 år (21 %).

Nordmenn er også blant de i alle de 18 landene hvor undersøkelsen er gjennomført, hvor færrest er opptatt av at kostyme skal skjule identiteten sin. Bare 3 prosent er opptatt av dette når de kler seg ut, de fleste av disse er mellom 57 og 66 år.

Topp 5 mest solgte tradisjonelle kostymer i Norge i september og oktober:

1. Stuepike

2. Engel

3. Spøkelse

4. Dinosaur

5. Heks

* Klarnas Shopping Index er kalkulert for forskjellige typer plagg. Indeks 100 representer andelen av det totale salget kostymet har av det totale klessalget i periode. Dataene er fra nettsalg gjennom Klarna av Halloween-kostymer i Norge fra september til oktober 2021. Den første uken i september er basis for trenddataene

** Klarnas Halloween-undersøkelse er gjennomført i samarbeid med det internasjonale markedsanalyseselskapet Dynata blant mer enn 18 000 respondenter i 18 land på tre kontinenter. 1028 norske respondenter deltok i undersøkelsen som ble gjennomført i september.

Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad

Med mer enn 5000 medarbeidere i hele 19 markeder, er Klarna løsningen for mer enn 250 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.