HAB skal rehabilitere tunneler
To selskap kjempet om kontrakten, men det var Lysakerfirmaet HAB Construction AS som trakk det lengste strået. Kontrakten som har en verdi på 140 millioner kroner omfatter oppgradering og rehabilitering av infrastruktur og teknisk anlegg på E18 sørvest i Oslo. HAB Construction AS var 109 millioner billigere enn Isachsen Anlegg AS som de konkurrerte mot.
-Vi er meget godt fornøyde med kontrakten. Nå gleder vi oss til å rigge oss til å komme i gang med arbeidene, sier adm.dir. Christian Tanum i HAB. Tanum og utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik signerte kontrakten elektronisk.
-Nå er det samhandlingsmøte som er neste punkt på planen. Det skjer i slutten av mars. Under samhandlingsmøtet skal vi jobbe oss gjennom kontrakten sammen. Vi skal snakke om og diskutere de punktene i kontrakten vi ser kan by på utfordringer og vi skal bli bedre kjent, sier prosjektleder Elin Hermanstad Havik i Statens vegvesen.
Bakgrunn for oppgradering
Bygdøylokket ble først bygget på 50- og 60-tallet og senere bygget om på 2000-tallet. Sjølystlokket sto ferdig i 2003.
Bygdøylokket består av et betonglokk over E18. E18 går under lokket og har fire kjørefelter, to i hver retning. På toppen av lokket er det en rundkjøring. Betongkonstruksjonen på Bygdøy er modent for rehabilitering.
Sjølystlokket sto ferdig i 2003 og består av et betonglokk over E18. E18 går under lokket og har tre kjørefelt i hver retning. I tillegg er det av- og påkjøringsramper i vestre ende av lokket. Oppe på lokket er det grøntarealer og gangveg. Sjølystlokket er 167 meter langt og ca. 30 meter bredt.
Hoffselva krysser Sjølystlokket under E18 i rør og leder vannet ut i Bestumkilen. Røret er i dårlig forfatning, og har gitt setningsskader i kjørebanen til E18. Rørundergangen er også en flaskehals mot Bestumkilen, og tilfredsstiller ikke nye krav til dimensjonering for 200-års flom.
Hva skal gjøres?
Hoffselva krysser i rør under E18. Dette røret er gammelt og modent for utskifting. For å gjøre dette må E18 etappevis graves opp og eksisterende rør byttes ut med en større prefabrikkert betongkulvert. Denne vil øke vannkapasiteten og dermed redusere faren for flom i Hoffselva. Arbeidet vil starte opp i juni og pågå døgnkontinuerlig frem til slutten av august.
Bygdøylokket har med tiden fått skader i betongen. Disse skadene skal utbedres. I tillegg skal vegbanen til E18 under Bygdøylokket senkes slik at frihøyden blir større.
Elektriske installasjoner, kabler og belysning skal skiftes ut med nytt i begge lokkene.
Det skal også settes opp noen nye skilt og portaler på Ring 3.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Christian SætherByggelederStatens vegvesen Utbygging Tunneloppgradering Oslo
Tel:97742974oyvind.saether@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Feil om stenging av E10 to netter i mai12.5.2025 15:00:43 CEST | Pressemelding
E10 ved Sæter mellom Lødingen og Tjeldsundbrua må stenges helt natt til 15. og natt til 16. mai grunnet vegarbeid. Altså ett døgn senere enn tidligere varslet.
Starter reparasjonsarbeidene for E6 Langnesberga12.5.2025 11:34:18 CEST | Pressemelding
Mandag 19. mai starter arbeidene med gjenoppbygging av nordgående kjørefelt for en 700 meter lang strekning av E6 langs Snåsavatnet.
Øvelse stenger E6 i Alta12.5.2025 08:15:00 CEST | Pressemelding
13. og 14. mai har Statens vegvesen, nødetatene og fremtidige yrkessjåfører øvelse i Kåfjordtunnelen på E6 i Alta. Vegen blir stengt mellom klokken 09.00 og 11.00 begge dagene.
No startar Fellesprosjektet Arna-Stanghelle berg- og skredsikringsarbeid langs E169.5.2025 20:30:01 CEST | Pressemelding
Neste veke startar berg- og skredsikringsarbeid på Vaksdal, Stanghelle og Helle. Arbeidet vil føre til kolonnekøyring på E16 på dagtid.
Sikring av Strindheimtunnelen og utbedring av Trønderbanen: Bruk kollektivtransport og alternative ruter9.5.2025 15:34:42 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Bane NOR oppfordrer til bruk av kollektivtransport og alternative ruter når det skal gjennomføres sikringsarbeider for Strindheimtunnelen og modernisering av Trønderbanen parallelt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom