Gulost eller hvitost: Hva kaller du osten?
Norge er fortsatt splittet omtrent på midten når det gjelder hva vi kaller favorittosten vår. En fersk, landsomfattende undersøkelse som Norstat har laget for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at 55 % av oss sier gulost, mens 43 % sier hvitost (der 23 % sier hvitost og 20 % sier kvitost).
I Nord-Norge, Midt-Norge og på Vestlandet er hvitost eller kvitost den overlegent foretrukne måten å omtale denne typen ost, mens på Østlandet og Sørlandet sier over 80 prosent gulost.
– Å kalle det gulost kommer definitivt fra Oslo, men selv ganske nær Oslo har mange sagt både kvitost og hvitost. Men dette dreier seg trolig først og fremst om hvor i landet du bor, sier fagsjef ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Ellen Kathrine Ulleberg.
Det finnes ulike teorier på hvorfor navnet varierer, og en av dem er at folk på Vestlandet, som dyrket hvitost av geitemelk, fortsatte å kalle osten for hvitost selv når det hovedsakelig ble ystet av kumelk. Det med å angi fargen på osten man spiser, er sannsynligvis også et særnorsk fenomen som kan skyldes brunosten og behovet for å skille disse ostene fra hverandre.
– Det er kvitost og hvitost som har vært i bruk mest og lengst, men siden det er dialekt og kulturelle betingelser som i stor grad avgjør hva folk kaller osten, tror jeg vi fortsatt lar det være opp til den enkelte hva de ønsker å kalle den. Det er likevel interessant å se at landet fortsatt er delt i to, sier Ulleberg i Opplysningskontoret for Meieriprodukter.
Fakta:
De siste årene har flere forsøkt å måle utviklingen i bruken av ordene gulost og hvitost/kvitost.
Opinion gjennomførte en undersøkelse i 2013, og Kavli det samme i 2015 – i begge disse vant hvitost knepent. Men forrige gang Opplysningskontoret for Meieriprodukter gjennomførte en undersøkelse om dette i 2018 var gulost i tet, med 57 prosent.
Gulost |
Hvitost/kvitost |
Annet |
|
Totalt |
55 % |
43 % |
2 % |
Nord-Norge (Troms-Finnmark + Nordland) |
27 % |
70 % |
3 % |
Midt-Norge (Trøndelag + Møre og Romsdal) |
20 % |
78 % |
2 % |
Vestlandet (Vestland + Rogaland) |
24 % |
75 % |
1 % |
Sørøstlandet (Agder + Vestfold og Telemark) |
85 % |
15 % |
0 % |
Østlandet (Viken + Innlandet) |
80 % |
19 % |
1 % |
Oslo |
73 % |
25 % |
2 % |
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i oktober 2021. 1020 intervjuer.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom