Gulost eller hvitost: Hva kaller du osten?

Norge er fortsatt splittet omtrent på midten når det gjelder hva vi kaller favorittosten vår. En fersk, landsomfattende undersøkelse som Norstat har laget for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at 55 % av oss sier gulost, mens 43 % sier hvitost (der 23 % sier hvitost og 20 % sier kvitost).
I Nord-Norge, Midt-Norge og på Vestlandet er hvitost eller kvitost den overlegent foretrukne måten å omtale denne typen ost, mens på Østlandet og Sørlandet sier over 80 prosent gulost.
– Å kalle det gulost kommer definitivt fra Oslo, men selv ganske nær Oslo har mange sagt både kvitost og hvitost. Men dette dreier seg trolig først og fremst om hvor i landet du bor, sier fagsjef ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Ellen Kathrine Ulleberg.
Det finnes ulike teorier på hvorfor navnet varierer, og en av dem er at folk på Vestlandet, som dyrket hvitost av geitemelk, fortsatte å kalle osten for hvitost selv når det hovedsakelig ble ystet av kumelk. Det med å angi fargen på osten man spiser, er sannsynligvis også et særnorsk fenomen som kan skyldes brunosten og behovet for å skille disse ostene fra hverandre.
– Det er kvitost og hvitost som har vært i bruk mest og lengst, men siden det er dialekt og kulturelle betingelser som i stor grad avgjør hva folk kaller osten, tror jeg vi fortsatt lar det være opp til den enkelte hva de ønsker å kalle den. Det er likevel interessant å se at landet fortsatt er delt i to, sier Ulleberg i Opplysningskontoret for Meieriprodukter.
Fakta:
De siste årene har flere forsøkt å måle utviklingen i bruken av ordene gulost og hvitost/kvitost.
Opinion gjennomførte en undersøkelse i 2013, og Kavli det samme i 2015 – i begge disse vant hvitost knepent. Men forrige gang Opplysningskontoret for Meieriprodukter gjennomførte en undersøkelse om dette i 2018 var gulost i tet, med 57 prosent.
Gulost |
Hvitost/kvitost |
Annet |
|
Totalt |
55 % |
43 % |
2 % |
Nord-Norge (Troms-Finnmark + Nordland) |
27 % |
70 % |
3 % |
Midt-Norge (Trøndelag + Møre og Romsdal) |
20 % |
78 % |
2 % |
Vestlandet (Vestland + Rogaland) |
24 % |
75 % |
1 % |
Sørøstlandet (Agder + Vestfold og Telemark) |
85 % |
15 % |
0 % |
Østlandet (Viken + Innlandet) |
80 % |
19 % |
1 % |
Oslo |
73 % |
25 % |
2 % |
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i oktober 2021. 1020 intervjuer.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom