Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Gulost eller hvitost: Hva kaller du osten?

Del

Norge er delt når det gjelder hva vi kaller osten som flere ganger er kåret til nordmenns favorittpålegg. Mange har forsøkt å finne ut av hvorfor vi er uenige om hva osten skal kalles, men helt sikkert er det at gulost fortsatt har overtaket over hvitost.

Norge er splittet når det gjelder hva vi kaller favorittosten vår, men litt over  halvparten av oss sier gulost fremfor hvitost/kvitost.
Norge er splittet når det gjelder hva vi kaller favorittosten vår, men litt over halvparten av oss sier gulost fremfor hvitost/kvitost.

Norge er fortsatt splittet omtrent på midten når det gjelder hva vi kaller favorittosten vår. En fersk, landsomfattende undersøkelse som Norstat har laget for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at 55 % av oss sier gulost, mens 43 % sier hvitost (der 23 % sier hvitost og 20 % sier kvitost). 

I Nord-Norge, Midt-Norge og på Vestlandet er hvitost eller kvitost den overlegent foretrukne måten å omtale denne typen ost, mens på Østlandet og Sørlandet sier over 80 prosent gulost. 

– Å kalle det gulost kommer definitivt fra Oslo, men selv ganske nær Oslo har mange sagt både kvitost og hvitost. Men dette dreier seg trolig først og fremst om hvor i landet du bor, sier fagsjef ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Ellen Kathrine Ulleberg. 

Det finnes ulike teorier på hvorfor navnet varierer, og en av dem er at folk på Vestlandet, som dyrket hvitost av geitemelk, fortsatte å kalle osten for hvitost selv når det hovedsakelig ble ystet av kumelk. Det med å angi fargen på osten man spiser, er sannsynligvis også et særnorsk fenomen som kan skyldes brunosten og behovet for å skille disse ostene fra hverandre. 

– Det er kvitost og hvitost som har vært i bruk mest og lengst, men siden det er dialekt og kulturelle betingelser som i stor grad avgjør hva folk kaller osten, tror jeg vi fortsatt lar det være opp til den enkelte hva de ønsker å kalle den. Det er likevel interessant å se at landet fortsatt er delt i to, sier Ulleberg i Opplysningskontoret for Meieriprodukter. 

Fakta: 

De siste årene har flere forsøkt å måle utviklingen i bruken av ordene gulost og hvitost/kvitost.

Opinion gjennomførte en undersøkelse i 2013, og Kavli det samme i 2015 – i begge disse vant hvitost knepent. Men forrige gang Opplysningskontoret for Meieriprodukter gjennomførte en undersøkelse om dette i 2018 var gulost i tet, med 57 prosent. 

Gulost

Hvitost/kvitost

Annet

Totalt

55 %

43 %

2 %

Nord-Norge (Troms-Finnmark + Nordland)

27 %

70 %

3 %

Midt-Norge (Trøndelag + Møre og Romsdal)

20 %

78 %

2 %

Vestlandet (Vestland + Rogaland)

24 %

75 %

1 %

Sørøstlandet (Agder + Vestfold og Telemark)

85 %

15 %

0 %

Østlandet (Viken + Innlandet)

80 %

19 %

1 %

Oslo

73 %

25 %

2 %

Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i oktober 2021. 1020 intervjuer.

Kontakter

Bilder

Norge er splittet når det gjelder hva vi kaller favorittosten vår, men litt over  halvparten av oss sier gulost fremfor hvitost/kvitost.
Norge er splittet når det gjelder hva vi kaller favorittosten vår, men litt over halvparten av oss sier gulost fremfor hvitost/kvitost.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Borggt. 1
0650 Oslo

+47 23 30 20 10http://www.melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom