GULLRUTEN 25 år i 2023 – nå åpner påmeldingen!

Kåringen fyller 25 år og er tilbake etter pandemien!

Til våren er Gullrutens glamorøse tv-fest tilbake i all sin prakt for 25. gang!

Stiftelsen Gullruten inviterer i samarbeid med Monster og TV 2 til årets store prisutdeling for norskprodusert innhold. Vi gleder oss enormt til å samle nominerte, bransje og gjester igjen til en heidundrende Gullrutefeiring i Bergen.

Det norske produksjonsmiljøet har igjen levert programmer i ypperste kvalitet. Programmer som får oss til å le og gråte. Som engasjerer oss, og får oss til å reflektere. Vi gleder oss til å gjøre ære på de som har stått på både foran og bak kamera. Vi gleder oss til å hedre det beste av det beste med Gullruten og Gullrutens Fagpris!

Påmeldingen åpner 14. desember 2022 og stenger 09. februar 2023. Totalt skal det deles ut 22 priser under Gullruten og 27 priser under Fagprisen.

Gullrutekomiteen og Fagpriskomiteen har årlig gjennomgang av kategorier til Gullruten og Fagprisen, basert på evaluering, tilbakemeldinger og utvikling i produksjonsmiljøet. Vi ønsker å vise bredden i miljøet, og endringene gjøres for å ha kategorier som bedre reflekterer dagens tv-tilbud. Komitéene har besluttet følgende endringer i kategoriene for 2023:

Gullruten

Gullruten har fått to nye kategorier. Kategorien Årets deltaker erstattes med kategoriene Årets nye deltaker og Årets kjendisdeltaker. I tillegg innfører vi en ny programlederkategori: Beste programleder – reality og livsstil. Kategorien Beste event eller sportsprogram går ut.

Fagprisen

Fagprisen utvides med egne priser til reality, som utgjør en stor andel av det norske
tv-tilbudet og der det er høy profesjonalitet og konkurranse. I tillegg har vi tatt inn igjen
Beste regi flerkamera, som var borte fra Fagprisen i 2022.

Etter to år med covid var det fint å oppleve fysiske prisutdelinger i 2022, og vi fikk bra med påmeldinger og verdige prisvinnere. Vi gleder oss til å se alle bidragene for 2023, og starte arbeidet med juryering til våren.

Gullruten deles ut i Grieghallen, Bergen, 12. mai 2023.

Gullrutens Fagpris deles ut på Rockefeller, Oslo, 24. april 2023.

Få oversikt over alle kategorier og regler på
www.gullruten.no.

For mer informasjon, kontakt prosjektleder Lena Eriksen Fjellstad,
prosjektleder@gullruten.no

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.