Gull til norsk Angus i VM i biff
- Vi sa i 2013 at vi skulle lage verdens beste biff, og det har vi nå beviselig gjort, sier Anbjørn Øglend styreleder i Norsk Angus. Onsdag mottok Norsk Angus fire medaljer, inkludert to gull, i VM i biff. – Dette er en lagseier sammen med MENY, angus-bøndene og Nortura.

Norsk Angus fikk to gullmedaljer, en sølv- og en bronsemedalje i World Steak Challenge i Dublin onsdag10. november. Gull til Dry Age Entrecôte og bronse til Dry Age ytrefilet, begge modnet av Arne Sagedal,kjøttansvarlig hos Jacobs på Majorstua og medlem av MENY-Lauget, samt gull til Norsk Angus Entrecôte langtidsmodnet og sølv til Norsk Angus Ytrefilet langtidsmodnet.
Biff i verdensklasse hos MENY
MENY har vært sentral i utvikling av Angus-produktene, og MENY-sjef Vegard Kjuus er nå svært fornøyd.
- Premieringen viser at det er mulig å produsere Angus-biff i verdensklasse med basis i norsk råvare og norske arbeidsformer. Det er svært gledelig at vi kan levere våre kunder førsteklasses biff på et stabilt høyt nivå, sier Kjuus.
World Steak Challenge er blitt en viktig arena hvor de internasjonalt ledende kvalitetsprodusenter av biff konkurrerer om hvem som får frem de beste produktene. I konkurransen deltar bedrifter fra 23 nasjoner fra hele verden; sentrale biffproduserende land som Argentina, Uruguay, Australia og USA. Premierte bedrifter bruker medaljeringen fra World Steak Challenge aktivt i kommunikasjon som dokumentasjon på verdensledende kjøttkvalitet.
Lagseier
- Premieringen er en lagseier for alle oss som har samarbeidetsiden 2013 om å få frem stabile leveranser av høykvalitetskjøtt til norske forbrukere, sier Anbjørn Øglend i Norsk Angus og utdyper: Det dreier seg om våre Angus-bønders evne til å ta til seg lærdom. Videre at vi har etablert førsteklasses samarbeid med Meny-kjeden og fagfolkene i Meny-Lauget. Meny sikrer distribusjon, tilfører oss førsteklasses markedskompetanse, og bidrar også aktivt i utforming av sluttproduktet gjennom ulike former for produktmodning.Nortura er også en aktiv partner i disse prosessene gjennom sine leveranser, kompetanse og faglig rådgivning overfor produsentene. Merkevaren Norsk Angus er blitt en garantist overfor forbrukerne for norsk kjøtt i den absolutte verdenstopp.
Kjøttprodusent Prima Jæren, eier av Norsk Angus, deltar i denne type konkurranser for å lære, men også for å sikre at produktene holder en høy internasjonal standard. Prima Jæren har deltatt en gang før i 2019 og da ble det en sølv– og en bronsemedalje.
- Vi er både glade og stolte over at vi henter to gullmedaljer, og bedrer våre resultater betraktelig fra to år tilbake. Over de 15 årene vi har arbeidet frem disse konseptene, er det investert over NOK 100 millioner i utviklingsarbeid. Vi er stolte over at ressursene som er nedlagt nå resulterer i at vi kan dokumentere at Norsk Angus forsyner norske konsumenter med biff i verdensklasse!, avslutter Øglend.
Kontaktpersoner:
- Anbjørn Øglend, Styreleder i Norsk Angus AS. tlf. 90791665, anbjorn@prima.as
- Espen Lie, leder av MENY-Lauget og kategoriansvarlig ferskvare, tlf. 916 64 727 espen.lie@meny.no
- Vegard Kjuus, Leder av MENY-kjedenvegard.kjuus@meny.no, tlf. 982 34 819
Bilder


Om MENY
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
MENY Sørlandsparken kåret til Norges beste9.4.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
MENY Sørlandsparken i Kristiansand gikk helt til topps i den høythengende kåringen «Årets butikk». MENY Åsane i Sandefjord ble hedret som «Årets fighter».
Fiskens dag 6. mars: Historisk vekst i fiskedisken5.3.2022 08:00:00 CET | Pressemelding
Salget av skjell og skalldyr økte med 20 prosent i 2021. Det samme gjorde fersk fisk fra fiskedisken. Laks og reker er mest populært, mens dorade er salgskometen i MENY.
MENY er vekstvinner i norsk dagligvare17.2.2022 08:00:00 CET | Pressemelding
MENY er vekstvinner i 2021 med en organisk vekst på 1,3 prosent. – At vi tar markedsandeler er en bekreftelse på at flere setter pris på stort utvalg, lokalmat, matglede og god service. Vi skal fortsette å være en motpol til lavpris-butikkene, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.
Lokalmat er dagligvarevinner i 2021 1.1.2022 09:00:00 CET | Pressemelding
Salget av lokalmat økte med hele 13 prosent i 2021. Ingen varekategori vokser like mye i MENY. Nordmenn vil ha norske produkter med unik historie og lokal identitet.
Har reddet en halv million porsjoner fra søpla27.12.2021 08:30:00 CET | Pressemelding
Sammen med Too Good To Go har MENY-butikkene nå reddet 500 000 matporsjoner fra å bli kastet. – Kundene er blitt mye mer bevisste på matsvinn og synes ikke lenger det er flaut å kjøpe nedprisede varer, sier Unni Skjønhaug, ansvarlig for matsvinn i MENY.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom