GROVE OG ALVORLIGE LØFTEBRUDD I STATSBUDSJETTET

Regjeringen foreslår grove løftebrudd. Signalet er tydelig: don't look to Norway anymore. I sitt forslag til Statsbudsjett foreslår FrP/Høyre regjeringen å innføre engangsavgift også på elbiler. I tillegg kutter de i fordelene for ladbare og ikke-ladbare hybrider. Dette er ikke et miljø og klimavennlig budsjett. Det er et tydelig eksempler på at politiske løfter og avtaler er til for å brytes, slik KrF riktig påpeker.

1. mai 2015 ble Høyre, Frp, KrF og Venstre enige om hovedlinjene for bilavgiftspolitikken fremover, den slo fast: Det vurderes å erstatte fritaket for merverdiavgift for elbiler med en tilskuddsordning som gradvis trappes ned. Fritaket for engangsavgift forlenges til 2020. Det settes i gang en prosess som gir kommuner større frihet og innflytelse over de øvrige fordeler for nullutslippsbiler som kjøring i kollektivfelt, fri parkering og tilgang til lading.

- Regjeringen kommer nå med et historisk løftebrudd, som også KrF allerede har påpekt. Å fjerne fritaket elbiler har hatt allerede nå er det motsatte av enigheten som ble nådd i 2015, det er på tvers av alle politiske signaler, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir. i Norges Bilbransjeforbund.

I et desperat forsøk på å skaffe flere inntekter har regjeringen gått tilbake på egne løfter og bryter nå egne avtaler med KrF og Venstre.

- Avtalen i 2015 var ikke valgflesk, men en avtale som kom på plass etter lange forhandlinger. Denne enigheten mellom regjeringspartiene og støttepartiene skulle gi forutsigbarhet. Men nok en gang hopper man elegant bukk over bileieres og bilbransjens behov for forutsigbarhet, sier Nilsen.

Regjeringen foreslår også omlegging av avgiftsberegningen av ladbare og ikke-ladbare hybrider. Forslaget innebærer en betydelig avgiftsøkning. Det er åpent spørsmål om regjeringen har satt seg inn i hvilken teknologi som nå er på vei inn i markedet. I Europa sees hybrider som en viktig del av løsningen for å få ned CO2 utslippene.

- Alle kan være enige i at vektfradraget på de ladbare hybridene var vel høyt. Men å gå til det skritt å fjerne den lille fordelen som de ikke-ladbare hybridene har er dramatisk. Det var dramatisk nok med kuttene i Statsbudsjettet for 2017. I tillegg frykter vi kompleksiteten i opplegget, sier Nilsen. – Endringene regjeringen legger opp til er ihvertfall ikke klimavennlig, legger Nilsen til.

De praktiske konsekvensene av budsjettet for bilbransjen og bileiere er trolig små i 2018. Likevel, regjeringen ønsker nå å innføre et system som tilrettelegger for stadig høyere avgifter. Dette er gjort uten dialog med bransje og bileiere.

- At nullutslippsbiler på et tidspunkt ville få en eller annen form for avgift er åpenbart. Men det må skje etter en plan, og en innfasingsperiode. Ikke bare komme fallende ned fra himmelen. Årets forslag til Statsbudsjett er åpenbart et resultat av avgiftskåte politikere som ikke holder det de lover, og har heller ikke respekt for verken bransje eller forbruker, sier Nilsen. – Det spørs om Norge fortsetter å være det foregangslandet og utstillingsvinduet som norske politikere mang en gang har snakket om, legger han til.

Det er et helt åpent spørsmål om endringene overlever forhandlingene i Stortinget.

- Vi kan bare spekulere, men måten dette gjøres på får oss til å lure på om endringene egentlig er noe regjeringen ser for seg å forhandle vekk, sier Nilsen.

For ytterligere kommentarer, kontakt:

Stig Morten Nilsen, adm.dir. i Norges Bilbransjeforbund Tlf: 911 77 890

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund Tlf: 994 85 268